Jump to content

Lesertall for båtblader går opp


Pequod

Recommended Posts

MBL (Mediebedriftenes landsforening) la fram opplagstallene for 2016 i dag. To båtblader er med på deres liste (tydeligvis er ikke Båtens Verden og Båtliv medlemmer av MBL).

 

Båtmagasinet øker fra 101.000 lesere i 2015 til 105.000 i 2016, en økning på 3,96 prosent.

Vi Menn Båt øker fra 134.000 lesere i 2015 til 145.000 i 2016, en økning på 8,21 prosent.

 

Dette er jo ikke de reelle opplagstallene, men en pekepinn på hvor mange som leser hvert blad.

 

Nå har jeg aldri egentlig betraktet Vi Menn Båt som et "ordentlig" båtblad, har bladd gjennom det, men aldri funnet noe av interesse...

 

Men en positiv tendens er det jo!

Link to post

Jeg er trofast leser av BM , men må si det var mye mer spennende før å få bladet..  nå finner jeg egentlig alt det jeg vil se på på nettet.  Var en periode abbonent på Autofil også, men ting kommer raskere ut på nettet samt at det var en del vås der og testing av fantasi biler som aldrig kommer i min garasje!! en og annen slenger i båtbladene også men det har moderert seg litt i de senere årene..

Ganske rart at opplagene stiger, når opplag på andre blad og aviser stort sett synker!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post

Ganske rart at opplagene stiger, når opplag på andre blad og aviser stort sett synker!

Det er papiravisene som stort sett går tilbake, magasinene holder seg fortsatt stabile.

 

Totalopplaget gikk tilbake med 4,5 prosent, en mindre nedgang enn året før. Rene mann- og kvinneblader går mest tilbake, mens interiørblader går mest fram!

Link to post

Vi Menn båt er vel et av de mere seriøse båtblekkene kan man si.

Og naturlig nok størst i opplag, siden alle abonnenter på Vi Menn også får båtbladet.

 

Abonnerer på Båtliv, Båtmagasinet og Båtens Verden (sistnevnte pga.gunstig pris gjennom KNB medlemskapet, kr 290)

 

Kjøper svenske Båtnytt, det er også bra.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Har holdt Båtmagasinet siden starten av, og er fremdeles abonnent. Bladet har vel ikke den samme "gløden" i dag som før, da man stort sett får lest og sett det samme, (og mer) på nettet. Mye av artiklene på 80-90  tallet kommer opp igjen, om enn i en ny innpakning, men det føles jo som man har lest dette før. Hadde også abonnement på tidligere Sjøsport og Seilas & Båtliv, men dette var jo lenge før data-alderen, så disse bladene var jo mer interessante den gang.

Link to post

Jeg abonnerte på alle de tre norske før, men har kuttet ut Båtliv. Synes det var for mye tester og reportasjer om båter som var fullstendig uinteressante for meg. Vurderer å abonnere på svenske Praktisk Båtägande, det treffer meg bedre. Savner et blad som fokuserer på bruktbåter og vedlikehold, oppussing osv.

 

Forøvrig, etter å ha finlest tallene som kom på tirsdag, så viser det seg at Båtmagasinet i rent opplag har hatt en markert tilbakegang på flere tusen eksemplarer, men likevel en økning i antall lesere. Det skyldes at man jo regner ut at hvert eksemplar leses av flere.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...