kjeb Startet 22.Juni.2005 Del på Facebook Startet 22.Juni.2005 (redigert) Jeg skal ha ruter til båten og har snakket med et par glassmesterer. Den ene nevnte at herdet glass er bedre en plexiglass dersom det er rette flater til ruta... Noen som har meninger / erfaringer om dette? Redigert 22.Juni.2005 av kjeb (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
kermit Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Har ikkje dei store erfaringene, men det er vel ein kjent sak at plexiglas har ein tendens til å falme og bli grå etter ei stund. kermit Sitér dette innlegget Link to post
Draco2000 Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 "Jeg skal ha ruter til båten og har snakket med et par glassmesterer. Den ene nevnte at herdet glass er bedre en plexiglass dersom det er rette flater til ruta..." Har fått samme anbefaling av min glassmester. Sitér dette innlegget Link to post
kjeb Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Godt og høre Da blir jo spørsmålet hvor er det billigst og kjøpe glass? da helst i Østfold Sitér dette innlegget Link to post
OJO Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hei! Jeg har litt erfaring med begge deler. I løpsbiler bruker vi plexiglass i noen av rutene for å spare vekt. Disse må man være veldig forsiktig med eller blir de fort ripete og vanskelig å se igjennom. I våres byttet jeg to av rutene i båten min fordi jeg ville ha hull til vindusviskere i glasset. For 2 stk vinduer i herdet glass med 2 hull for vindusviskermotoren i hvert vindu betalt jeg kr 650,- Husker ikke helt målene på vinduene men de er vel ca 60 x 70 cm. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefalle deg å benytte glass. Ta med de gamle og glassmesteren lager nye som er eksakt like. OJO Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Har ikkje dei store erfaringene, men det er vel ein kjent sak at plexiglas har ein tendens til å falme og bli grå etter ei stund. <{POST_SNAPBACK}> Dette er ikke helt sant lenger. Har snakket med Crisma Plastic i Stavanger om dette og de mener dagens plexiglass er både klarere, like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass. Ulempen er at det IKKE tåler vindusviskere, da blir det ripete/matt. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
JRK Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hei Svein Harald, Klarer ikke å dy meg på innlegget ditt: "Dette er ikke helt sant lenger. Har snakket med Crisma Plastic i Stavanger om dette og de mener dagens plexiglass er både klarere, like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass. Ulempen er at det IKKE tåler vindusviskere, da blir det ripete/matt. " "like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass" Var ikke dette en liten selvmotsigelse da...? Vanlig glass tåler jo ihvertfall vindusviskere! Ellers takk for mange fine innlegg fra deg Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 (redigert) Hei Svein Harald, Klarer ikke å dy meg på innlegget ditt: .... "like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass" Var ikke dette en liten selvmotsigelse da...? Vanlig glass tåler jo ihvertfall vindusviskere! <{POST_SNAPBACK}> Jeg heter ikke Svein Harald.... Det klarer seg med Svein Styrken ligger i at det flekser uten å sprikke/knuse. Kan bøyes ganske kraftig og spretter gjerne ut av pakningene i stedet for å gå i tusen knas (og tusen knas blir det av herdet glass, for ikke å si titusen knas, har prøvd ). Et annet fenomen med herdet glass, som ikke er så godt kjent, er at glasset kan få seg en dunk uten å knuse for så å gå i knas flere timer/dager/uker senere........ Skjelden noe problem men det kan skje. Redigert 22.Juni.2005 av SveinHa (see edit history) Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
Alvhild Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hva man velger kommer vel litt an på hvor vinduene skal brukes - om de utsettes for støt, tråkk el.l. Hvis det fare for støt eller at noen tråkker på det, ville jeg uten tvil valgt plexi. Skulle du være så uheldig at glasset ryker, får du bare en sprekk, ikke 1000 biter, dessuten er plasten mer fleksibel og gir heller etter enn å gå i fillebiter. Det er mer enn en grunn til at det stort sett er plexiglass i dekksluker o.l., ikke bare vekten. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 (redigert) Godt og høre Da blir jo spørsmålet hvor er det billigst og kjøpe glass? da helst i Østfold <{POST_SNAPBACK}> Plexi eller herdet er som herrene her sier avhengig av bruk og av penger. Men forskjellen i pris blir ikke dramatisk uansett hvis det er ei enkelt rute du skal ha. Jeg kjøte meg en herdet 4 mm for et par uker siden. Ca 1,5 m lang, nærmest trekantet m litt ekstra vinkler, høyde ca 60 cm. Altså mye kapp/kast. Betalte 650,- inkl en patron "PU-kitt" og "hasteleveranse" hos Bøckmann Bilglass på Øra i Fredrikstad. Suveren service og face to face samtale med han som gjorde jobben. Vær obs på at det normalt er en ukes leveringstid for herdingen. Jeg fikk den på to dager da jeg ble oppfattet å være i "nød". NB!! Prøvde meg også i juli i fjor, da var det helt umulig fodi Herdeanlegget/bemanningen hadde tatt sommerferie. Innbiller meg for øvrig at ingen av de lokale mindre glassverkstedene har herdeanlegg. Og at de derfor kjøper glasset f eks hos Bøckmann. Kan like gjerne gå til kilden ? Redigert 22.Juni.2005 av evenR4u (see edit history) Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Marwin Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hva med Lexan??? Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Helge Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Hva med Lexan??? <{POST_SNAPBACK}> Ja ! Hva med ripefri Lexan? Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
kjeb Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 er det like billig da? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 er det like billig da? <{POST_SNAPBACK}> Nok litt dyrere enn plexi, men helt sikkert billigere en herdet. Knuser enda mindre enn plexi, men jeg tror det var enda litt mer utsatt for riper Sitér dette innlegget Link to post
Birchwood 320 Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 når eg sjekket til min båt kostet 5mm ripefri sotet Lexan ca 3000,- pr kvadrat. Sikkert billigere andre plasser men eg fekk sjokk Sitér dette innlegget Fjord 27 AC TMD40 Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knopWellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.Firmanavn: Motordeler.com Link to post
SveinHa Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 "Plexiglass" brukes som en fellesbetegnelse på "plastglass". Det som før var plexi er i dag en ganske simpel plastglasstype. Hva de forskjellige typene heter nå har jeg ikke kunnskaper om men Lexan er en type. Jeg ville tatt en telefon til Forus Industri (tidligere Cricma Plastic i Stavanger) og forhørt meg litt. De har stor kunnskap om emnet. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post
740 c Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Jeg har hørt at LEXAN er et bedre alternativ en plexi.Det skal vere sterkere,mer motstandsdyktig mot falming,osv. Sitér dette innlegget Link to post
GOE Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Byttet sideruter i min Draco 2400 Styling for 3 år siden. Satte inn Lexan og er så langt godt fornøyd med det, så langt ingen riper/ sprekker eller falming. Husker ikke helt hva jeg betalte, men vet at det koster en del. Sitér dette innlegget Aldri en dag uten båt. Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret Link to post
kapptein Svart 22.Juni.2005 Del på Facebook Svart 22.Juni.2005 Byttet rute i det største styrehusvinduet i fjor (ca 60X60 cm, runde hjørner), 800,- for plexi, kittet inn ruta sjøl. Angrer allerede, vindusviskeren har satt sine tydelige spor. Må være forsiktig med bruk av pusseren nå, det må være mye vann på ruta, ellers blir det fort merker. Er blitt anbefalt herdet glass av en lokal glassmester som mener han kan levere dette til (nesten?) samme pris. Sitér dette innlegget Mjøssamlingene Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Jeg holder på å skifte vindskjerm på en 14" Sunwind. Hos Mymec ble jeg fortalt at med Plexiglass eller Lexan kan man glemme vindusvisker. Videre bør man helst ikke tørke av vindskjerm/vindu med tørre/fuktige kluter men heller bare skylle med ferskvann. Dette gjelder i særlig grad med salt eller støv på "glasset". Ripefri Lexan er vesentlig mer motstandsdyktig enn vanlig Lexan, men koster ca det dobbelte. Ulempen med ripefri lexan er at denne ikke kan bøyes like mye som vanlig Lexan. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
kjeb Svart 23.Juni.2005 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Jeg tror jeg gjør det billigste og tar hedet glass Så får jeg heller ta sjangsen på at det kan knuse... Sitér dette innlegget Link to post
OJO Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Hei! Hvis du vil lage rutene i Lexans er dette veldig mye dyrere en herdet glass. Som jeg skrev i et tidligere innlegg kjøpte jeg to nye ruter til båten i våres. Her ble det boret to hull i hver rute til vinduspussere og så herdet. Størrelsen pr stk var ca 60 x 70 cm. For disse to rutene betalte jeg kr 650,- inkl mva for begge to. Da har du flotte ruter de neste 30 årene, det har du ikke med Lexan eller plexi! Dette har jeg en del erfaring med da jeg bruker plastvinduer i løpsbiler pga vekten. Der skal det være Lexan i frontruter. Disse er mer eller mindre umulig å knuse eller sprekke. Men de blir stripete ette pusseren og gir raskt dårligere sikt. I sideruter på løpsbilene våre skal det brukes plexi da disse er enkle å knuse for å kunne komme seg ut av bilen i en nødsituasjon. Plexi egner seg etter min mening dårlig som båtvinduer hvis du har tenkt å se ut igjennom dem. Som "pyntevinduer" i dekksoverbygget feks vil det være ok. Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Hvis du vil lage rutene i Lexans er dette veldig mye dyrere en herdet glass. Mye dyrere....? Nå må jeg dessverre ta vanlig Lexan i steden for ripefri til den ganme båten jeg pusser opp - årsak: vindskjermen har for kraftige bøyer på sidene til at jeg burde bruke ripefri Lexan fikk jeg høre. Fordelen blir at prisen blir den halve, men ulempen blir at jeg må være mer forsiktig med vindskjermen og sannsynligvis skifte den igjen tidligere enn med ripefri Lexan. Prismessig virker imidlertid Lexan ikke så dyrt synes jeg (særlig når den ikke er ripefri)! Vindskjermen jeg nå får skåret etter mål av den gamle som jeg har tatt ut av aluminiumsprofilene, er 185 cm bred og 55 cm høy. Dvs plasten er ikke fullt 185X55 da vindskjermen er noe buet. For denne vindskjermen skal jeg betale 750 kr pluss moms ferdig tilskåret og det er da ikke dyrt. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
ok67 Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 For denne vindskjermen skal jeg betale 750 kr pluss moms ferdig tilskåret og det er da ikke dyrt. <{POST_SNAPBACK}> Hvor får du kjøpt denne, er selv på utkikk etter vinduer etterhvert......... Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 23.Juni.2005 Del på Facebook Svart 23.Juni.2005 Hvor får du kjøpt denne, er selv på utkikk etter vinduer etterhvert......... <{POST_SNAPBACK}> Mymec på Selsbakk i Trondheim. Om du ser på bildet av båten (litt dårlig da det er tatt med mobilkamera) litt ned i denne tråden... http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12159 ... får du vel en liten pekepinn på pris mot størrelse/form på Lexan-rute/vindskjerm. Se forøvrig mål jeg oppga lengre opp i denne tråden. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.