Jump to content

Ruter i båt. Plexiglass eller herdet glass?


kjeb

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har litt erfaring med begge deler. I løpsbiler bruker vi plexiglass i noen av rutene for å spare vekt. Disse må man være veldig forsiktig med eller blir de fort ripete og vanskelig å se igjennom.

 

I våres byttet jeg to av rutene i båten min fordi jeg ville ha hull til vindusviskere i glasset. For 2 stk vinduer i herdet glass med 2 hull for vindusviskermotoren i hvert vindu betalt jeg kr 650,- Husker ikke helt målene på vinduene men de er vel ca 60 x 70 cm. Jeg vil derfor på det sterkeste anbefalle deg å benytte glass. Ta med de gamle og glassmesteren lager nye som er eksakt like.

 

OJO

Link to post
Share on other sites

Har ikkje dei store erfaringene, men det er vel ein kjent sak at plexiglas har ein tendens til å falme og bli grå etter ei stund.

<{POST_SNAPBACK}>

Dette er ikke helt sant lenger. Har snakket med Crisma Plastic i Stavanger om dette og de mener dagens plexiglass er både klarere, like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass. Ulempen er at det IKKE tåler vindusviskere, da blir det ripete/matt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hei Svein Harald,

Klarer ikke å dy meg på innlegget ditt:

 

"Dette er ikke helt sant lenger. Har snakket med Crisma Plastic i Stavanger om dette og de mener dagens plexiglass er både klarere, like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass. Ulempen er at det IKKE tåler vindusviskere, da blir det ripete/matt. "

 

"like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass"

 

Var ikke dette en liten selvmotsigelse da...? :wink:

Vanlig glass tåler jo ihvertfall vindusviskere!

 

Ellers takk for mange fine innlegg fra deg :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Hei Svein Harald,

Klarer ikke å dy meg på innlegget ditt:

 

....

 

"like holdbart og like sterkt/sterkere enn glass"

 

Var ikke dette en liten selvmotsigelse da...?  :wink:

Vanlig glass tåler jo ihvertfall vindusviskere!

 

<{POST_SNAPBACK}>

Jeg heter ikke Svein Harald.... :nonod: Det klarer seg med Svein :smiley::smiley::smiley:

 

Styrken ligger i at det flekser uten å sprikke/knuse. Kan bøyes ganske kraftig og spretter gjerne ut av pakningene i stedet for å gå i tusen knas (og tusen knas blir det av herdet glass, for ikke å si titusen knas, har prøvd :blush: ).

 

Et annet fenomen med herdet glass, som ikke er så godt kjent, er at glasset kan få seg en dunk uten å knuse for så å gå i knas flere timer/dager/uker senere........ Skjelden noe problem men det kan skje.

Redigert av SveinHa (see edit history)

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Hva man velger kommer vel litt an på hvor vinduene skal brukes - om de utsettes for støt, tråkk el.l. Hvis det fare for støt eller at noen tråkker på det, ville jeg uten tvil valgt plexi. Skulle du være så uheldig at glasset ryker, får du bare en sprekk, ikke 1000 biter, dessuten er plasten mer fleksibel og gir heller etter enn å gå i fillebiter. Det er mer enn en grunn til at det stort sett er plexiglass i dekksluker o.l., ikke bare vekten.

Link to post
Share on other sites

Godt og høre  :cool:

 

Da blir jo spørsmålet hvor er det billigst og kjøpe glass?

da helst i Østfold  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Plexi eller herdet er som herrene her sier avhengig av bruk og av penger. Men forskjellen i pris blir ikke dramatisk uansett hvis det er ei enkelt rute du skal ha.

 

Jeg kjøte meg en herdet 4 mm for et par uker siden. Ca 1,5 m lang, nærmest trekantet m litt ekstra vinkler, høyde ca 60 cm. Altså mye kapp/kast. Betalte 650,- inkl en patron "PU-kitt" og "hasteleveranse" hos Bøckmann Bilglass på Øra i Fredrikstad. Suveren service og face to face samtale med han som gjorde jobben.

 

Vær obs på at det normalt er en ukes leveringstid for herdingen. Jeg fikk den på to dager da jeg ble oppfattet å være i "nød". NB!! Prøvde meg også i juli i fjor, da var det helt umulig fodi Herdeanlegget/bemanningen hadde tatt sommerferie.

 

Innbiller meg for øvrig at ingen av de lokale mindre glassverkstedene har herdeanlegg. Og at de derfor kjøper glasset f eks hos Bøckmann. Kan like gjerne gå til kilden ?

Redigert av evenR4u (see edit history)

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

"Plexiglass" brukes som en fellesbetegnelse på "plastglass". Det som før var plexi er i dag en ganske simpel plastglasstype. Hva de forskjellige typene heter nå har jeg ikke kunnskaper om men Lexan er en type.

 

Jeg ville tatt en telefon til Forus Industri (tidligere Cricma Plastic i Stavanger) og forhørt meg litt. De har stor kunnskap om emnet.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Byttet sideruter i min Draco 2400 Styling for 3 år siden.

Satte inn Lexan og er så langt godt fornøyd med det, så langt ingen riper/ sprekker eller falming.

Husker ikke helt hva jeg betalte, men vet at det koster en del.

Aldri en dag uten båt.

Medlem KNBF. NSSR. Båten reg. i Skipsregisteret og Småbåtregisteret

Link to post
Share on other sites

Byttet rute i det største styrehusvinduet i fjor (ca 60X60 cm, runde hjørner), 800,- for plexi, kittet inn ruta sjøl.

Angrer allerede, vindusviskeren har satt sine tydelige spor. :sad: Må være forsiktig med bruk av pusseren nå, det må være mye vann på ruta, ellers blir det fort merker. Er blitt anbefalt herdet glass av en lokal glassmester som mener han kan levere dette til (nesten?) samme pris.

Link to post
Share on other sites

Jeg holder på å skifte vindskjerm på en 14" Sunwind. Hos Mymec ble jeg fortalt at med Plexiglass eller Lexan kan man glemme vindusvisker. Videre bør man helst ikke tørke av vindskjerm/vindu med tørre/fuktige kluter men heller bare skylle med ferskvann. Dette gjelder i særlig grad med salt eller støv på "glasset".

 

Ripefri Lexan er vesentlig mer motstandsdyktig enn vanlig Lexan, men koster ca det dobbelte. Ulempen med ripefri lexan er at denne ikke kan bøyes like mye som vanlig Lexan.

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Hvis du vil lage rutene i Lexans er dette veldig mye dyrere en herdet glass. Som jeg skrev i et tidligere innlegg kjøpte jeg to nye ruter til båten i våres. Her ble det boret to hull i hver rute til vinduspussere og så herdet. Størrelsen pr stk var ca 60 x 70 cm. For disse to rutene betalte jeg kr 650,- inkl mva for begge to.

 

Da har du flotte ruter de neste 30 årene, det har du ikke med Lexan eller plexi! Dette har jeg en del erfaring med da jeg bruker plastvinduer i løpsbiler pga vekten. Der skal det være Lexan i frontruter. Disse er mer eller mindre umulig å knuse eller sprekke. Men de blir stripete ette pusseren og gir raskt dårligere sikt. I sideruter på løpsbilene våre skal det brukes plexi da disse er enkle å knuse for å kunne komme seg ut av bilen i en nødsituasjon. Plexi egner seg etter min mening dårlig som båtvinduer hvis du har tenkt å se ut igjennom dem. Som "pyntevinduer" i dekksoverbygget feks vil det være ok.

Link to post
Share on other sites

Hvis du vil lage rutene i Lexans er dette veldig mye dyrere en herdet glass.

Mye dyrere....? Nå må jeg dessverre ta vanlig Lexan i steden for ripefri til den ganme båten jeg pusser opp - årsak: vindskjermen har for kraftige bøyer på sidene til at jeg burde bruke ripefri Lexan fikk jeg høre. Fordelen blir at prisen blir den halve, men ulempen blir at jeg må være mer forsiktig med vindskjermen og sannsynligvis skifte den igjen tidligere enn med ripefri Lexan.

 

Prismessig virker imidlertid Lexan ikke så dyrt synes jeg (særlig når den ikke er ripefri)! Vindskjermen jeg nå får skåret etter mål av den gamle som jeg har tatt ut av aluminiumsprofilene, er 185 cm bred og 55 cm høy. Dvs plasten er ikke fullt 185X55 da vindskjermen er noe buet.

 

For denne vindskjermen skal jeg betale 750 kr pluss moms ferdig tilskåret og det er da ikke dyrt.

Link to post
Share on other sites

Hvor får du kjøpt denne, er selv på utkikk etter vinduer etterhvert.........

<{POST_SNAPBACK}>

Mymec på Selsbakk i Trondheim.

 

Om du ser på bildet av båten (litt dårlig da det er tatt med mobilkamera) litt ned i denne tråden...

http://www.baatplassen.no/i/index.php?showtopic=12159

... får du vel en liten pekepinn på pris mot størrelse/form på Lexan-rute/vindskjerm. Se forøvrig mål jeg oppga lengre opp i denne tråden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...