Jump to content

Ruter i båt. Plexiglass eller herdet glass?

kjeb

Recommended Posts

Jeg tror jeg gjør det billigste og tar hedet glass  :smiley:

Så får jeg heller ta sjangsen på at det kan knuse...

<{POST_SNAPBACK}>

4-5 mm herdet glass i den størrelsen vi snakker om her KNUSER DU IKKE uten at du sterkt inn for det, eller blir utsatt for energisk hærverk/steinkasting el lign. Herdaglasset tåler mye bøy og tøy. Antakelig mye mindre enn Lexans, men et helt annet produkt enn vanlig vindusglass.

Hos meg er glasset en del av avstivningen av vindskjermen. I sånt fall har en vel ikke annet fullgodt alternativ enn herda glass? De andre glassa i båten er herda glass fra 1973/74 originalt montert. Finnes ingen tegn til slitasje (av f eks vinduspussere) eller annen elde.

"Skiten" med herda er at hvis det knuser så går det bokstavelig i tusen knas. Du finner fortsatt en og annen glassbit på underlige steder i lang, lang tid etterpå. Been there, done that!!

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Godt og høre  :cool:

Da blir jo spørsmålet hvor er det billigst og kjøpe glass?

da helst i Østfold  :wink:

<{POST_SNAPBACK}>

Litt lokalpatriotisme fra meg også...

Ser du får mange gode råd om om verksteder og butikker på sørvest-landet. Siden du spør etter "helst Østfold"

............er det jo greit å minne om at kompetansen hos Bøckmann Bilglass i Fredrikstad er bygget opp gjennom det som engang var Norges fremste/største leverandør av alle slags vindusglass og bilglass (het Bøckmann der og) - nå kjøpt opp av franskmann (Europas største på området).

Men, du begynner snart å få dårlig tid til herdeovnen. Den stenger antakelig fredag om to uker - og det er ei uke kø.

evenR4u

Uten eierinteresser i Bøckmann Bilglass, bare ytterst fornøyd med service, kompetanse og pris.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

• 6 år senere...

Herdet glass kan IKKE bearbeides så det må bestilles, skjæres etter mål og deretter herdes. Din lokale glassmester ordner det der.

Har fått laget meg et par slike ruter en gang for lenge siden og mener å huske at det ikke var avskrekkende dyrt...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...