Jump to content

220V vifteovn, anbefalinger?

Subsea79

Recommended Posts

Jeg har kjøpt meg en daycruiser som jeg skal holde på med litt nå de neste ukene.

Ønsker da en varmeovn/vifteovn som kan stå i båten under kallesje slik at der er en liten lunk.

Vil nok ikke la denne stå og gå over natten, men ønsker noe trygt og bra.

Har sett på den thermal 2000 og tenker og gå for denne i utgangspunktet, men den er da noe dyr i forhold til en biltema, ovn av noe slag.

Grunnen til at jeg tenkte og gå for denne var at det er vel ikke noe i veien for og ha denne ombord sammen med en skjøteledning, og koble til når jeg er på tur og har 220V tilgjengelig? Om den oppbevares tørt regner jeg med dette er noe jeg kan ha noen år fremover.

Det er vel ikke noen restriksjoner i havner rundt om når det gjelder dette regner jeg med?

Jeg er helt ny i gamet, og har funnet ut at det er MANGE feller og gå i. Spør derfor kanskje litt dumt.

Det er i motbakke det går oppover, men kanskje ikke på sjøen

Det er to ting jeg ville vektlagt, støy og at det er mulig å justere ned effekten.

En bråkebøtte av en vifteovn er plagsom i lengden, det blir ikke mye hygge av det.

Jo, enkelte havner har restriksjoner på strømuttak, så det bør være mulig å justere den ned til 800w.

Jeg har en Beha vt2000, den er stillegående og kan justeres fra 2000 via 1200 til 800w. Den fungerer bra til formålet.

Jag tror det var Lars H som gjorde en ambitiös utvärdering av vifteovner för några år sedan och han anbefallde ADAXen som Hulda nämner som den mest tystgående.

Skaffade då en sådan för egen del oxå, och både jag och redarinnan kan intyga att den går exeptionellt tyst.

Vi har den på akterdäck under en stol som jag brukar sitta i.

:fishing:

Defa ovner bråker så mye at de ikke er egnet til normal bruk i båt.
De er ikke laget for å gå stille så her hadde jeg sjekket ut hva elektronik kjedene har av 220V vifteovner.

Edit det er ikke bare Defa ovnene som bråker men ovner til bil kupe generelt
Denne type ovner har kraftig vifte med sterk kuftstrøm og siden man normalt ikke oppholder seg i bilen når vifta er i bruk har ikke produsentene vektlagt dette.
Virker det som.

Redigert av pipe (see edit history)

Kjøpe noe som ikke bråker for mye, ja! Billige fra Jula/Biltema osv. er i mine ører ubrukelige hvis de skal stå i samme rom som deg. Og det skal jo gjerne en vifteovn...

Jeg har en Thermal i båten. Grei nok, men den er ikke akkurat stille, den heller. Så jeg bruker den ikke så mye. Jeg ville sjekket ut den fra Adax som flere nevner.

Enn så lenge håper jeg at min mer enn 25 år gamle Wilfa ikke svikter meg. Jeg har aldri vært borti en mer stillegående sak. På 800w må jeg helt bort til den for å sjekke om den faktisk går, så stille er den. Gratis var den ikke, sikkert 12-1300 kroner den gangen.

Perfekt i båt. Og i stua hjemme om vinteren. :-)

Redigert av Key Freak (see edit history)

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Jeg har en diesel vannvarmer med defroster og luftsirkulasjon til forskjellig steder rundt i båten. Skulle gjerne hatt en elektrisk luftvarmer som kunne monteres inn i kanalsystemet slik at jeg kunne kjøre varmluft gjennom systemet når jeg har landstrøm. Det for å slippe løs vifteovnen som stort sett er i veien når den ikke brukes og ikke fordeler varmluften rundt i båten. Finnes det noe slikt? Det burde jo være et fint produkt for båter og campingvogner.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Adax'en min er stillegående, uten filter og justerer 800/1200/2000 W. Jeg har også et par som justerer 1000/2000 W, og durer som rakker'n om de ikke står på betonggulv. Dessuten har vi en som hyler som en turbo, den er helt ny og kostet masse penger. Så velg en som har kvalitet.

Det er vel denne  :thumbsup:  :thumbsup: 

thttps://www.elkjop.no/product/hjem-og-husholdning/oppvarming/VV9T/adax-vifteovn-vv9t

Maxum 4100 scb, Chenette III

Som henvist til i en tidligere tråd, falt jeg også for denne vifteovnen fra Adax, og den er utrolig stille.

Men har de egentlig valgt en vifte med litt for lite futt i? Jeg har nemlig hatt et problem med at den blir overopphetet og slår seg av etter en stund når det blir varmt i båten og den står på full styrke. Dette har skjedd selv om ovnen står ganske fritt plassert, og med viften på full hastighet. I tillegg til de tre effekttrinnene, har den også to viftehastigheter, og med full effekt skal høyeste hastighet velges.

Jeg koblet ut den variable termostaten uten at det hjalp. Så det er selve overtemperatursikringen som løser ut. Etter nedkjøling virker ovnen igjen. Jeg har kjøpt en ovn til av samme type, og den er litt snillere, men slår seg også av en sjelden gang.

Men for all del: Jeg anbefaler så absolutt denne vifteovnen, den er stille og solid og godt bygget.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har fremdeles en eldre Adax vifteovn som fungerer utmerket. Men det er blitt litt lyd i den når den går på full viftehastighet, lagrene er nok slitt da ovnen er rundt 35 år gammel. Men på lav viftehastighet og 600W er den nesten like stille som den nyere Adax'n.

adax_vifteovn.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Jeg har en diesel vannvarmer med defroster og luftsirkulasjon til forskjellig steder rundt i båten. Skulle gjerne hatt en elektrisk luftvarmer som kunne monteres inn i kanalsystemet slik at jeg kunne kjøre varmluft gjennom systemet når jeg har landstrøm. Det for å slippe løs vifteovnen som stort sett er i veien når den ikke brukes og ikke fordeler varmluften rundt i båten. Finnes det noe slikt? Det burde jo være et fint produkt for båter og campingvogner.

Hei

Jeg har fått tips om denne. Kjenner en som har den i en seilbåt og er veldig fornøyd:

https://campingparkenshop.dk/shop/kronings-heat-1500-3571p.html

Som henvist til i en tidligere tråd, falt jeg også for denne vifteovnen fra Adax, og den er utrolig stille.

Men har de egentlig valgt en vifte med litt for lite futt i? Jeg har nemlig hatt et problem med at den blir overopphetet og slår seg av etter en stund når det blir varmt i båten og den står på full styrke. Dette har skjedd selv om ovnen står ganske fritt plassert, og med viften på full hastighet. I tillegg til de tre effekttrinnene, har den også to viftehastigheter, og med full effekt skal høyeste hastighet velges.

Jeg koblet ut den variable termostaten uten at det hjalp. Så det er selve overtemperatursikringen som løser ut. Etter nedkjøling virker ovnen igjen. Jeg har kjøpt en ovn til av samme type, og den er litt snillere, men slår seg også av en sjelden gang.

Men for all del: Jeg anbefaler så absolutt denne vifteovnen, den er stille og solid og godt bygget.

Min ble også overopphetet, men det var bare og demontere den og rengjøre for støv så var den ok  :thumbsup:

Maxum 4100 scb, Chenette III

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...