Jump to content

220V vifteovn, anbefalinger?

Subsea79

Recommended Posts

Denne har jeg brukt ombord. Funker fint.

Jeg har også en sånn en ombord. Fungerer helt topp, men den kommer ikke i klassen "lydløs" for å si det mildt :giggle: Veldig grei i og med at den skal være ganske trygg å gå fra, men tenker jeg også skal få meg en slik Adax, så lenge jeg er ombord kan godt vifta holde seg under et visst lydnivå.

Jeg har også en sånn en ombord. Fungerer helt topp, men den kommer ikke i klassen "lydløs" for å si det mildt :giggle: Veldig grei i og med at den skal være ganske trygg å gå fra, men tenker jeg også skal få meg en slik Adax, så lenge jeg er ombord kan godt vifta holde seg under et visst lydnivå.

Enig, jeg var faktisk veldig skuffet over støynivået. Har derfor ikke brukt den så mye, som nevnt i tidligere innlegg.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

dacapo. Takk, akkurat hva jeg etterlyste. Den blir satt opp på budsjettet.

Ellers sakset jeg følgende godbit fra den danske brosjyren:

Keramisk varmeelementer yder 20% mere varme ved samme elforbrug (kWh)  :crazy:

Ja det er utruleg kva dei kjem unna med desse seljarane. Men ser stadig vekk slik forvillande reklame her heime på berget og. Sjølvsagt er det ikkje slik. Virkningsgraden er nær 100 % på alle elektriske omnar. Her er det praktisk tala ikkje skilnad på billig og dyr omn.

Er ein oppteken av brannfaren derimot, (det bør ein vere) og går fra omnen uten tilsyn, er det ikkje mange av dei omnane som er nemde ovanfor som tilfredsstillar det kravet. Spør eit forsikringsselskap. Nokre hundrelappar frå eller til kan vel ikkje vere det avgjerande for valet.

Redigert av Fjordgubbe (see edit history)

Lydnivået er mye avhengig av størrelsen på vifta. Jo større diameter, jo lavere motorturtall og mindre støy.

Jeg har en i retrodesign (vi liker legger vekt på utseendet også) som støyer litt, men som er av metall. Kjøpte den på Jula for noen år siden. Ser at den nå er gått ut av sortimentet.

Vi sover ofte i båten med vifteovnen på, og da liker jeg ikke tanken på plast og mulig brannfare. Jeg foretrekker derfor denne ovnen selv om den støyer litt. I min familie sover vi godt selv med litt lyd, særlig etter en god dag på sjøen.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Denne har jeg brukt ombord. Funker fint.

https://www.maritim.no/kupevifte-220-vac-1-5-kw#.WMG5VBCzj6g

hatt den i mange år den er bra og godkjent til å ha på om natten når en sover

Ikke helt støysvak på full viftehastighet.

.

http://www.warnersbaatbu.no/default.pl?showProduct=333

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...