olekdale Startet 8.Mars.2017 Del på Facebook Startet 8.Mars.2017 Hei godtfolk. Eg har en Yanmar 3ym30 som eg holder på å ta 1000timer service på noe som skal være en enkel sak. motoren har gått 4000timer. Men nå har det seg slik at når eg skal tappe av kjølevann fra blokken så kommer det ingen ting ut. Dette er på styrbodside av blokken akterut. En liten messing "kran" bakom denne(inni blokken) ser eg et litt større hulrom Men finner ikke ut hvor kanalen går videre. Første gang eg hadde den av så gravde eg ut en del gammel skit. Men kommer enda ikke noe vann. Eg har gjort følgene: Prøvd med tykk luft forsiktig uten hell. Eg har prøvd å stake men er vanskelig å vite hvor en skal trykke vaieren. Eg har laget meg en slags trakt så eg har hatt rein system rens på. men frykter det blir en form for vannlås der inne. Eg har kjørt 3 runder med system rens. Dvs resten av systemet begynner å blir så reint som en får det. Eg står nå med 4 runden med system rens i. Eg har prøvd å få tak i tegninger som viser kjølevæske kanalene i blokken uten hell. Eg har prøvd å få et svar fra yanmar bergen om det er skadelig for motoren uten hell. Så da prøver eg her: Er det noen her inne som kan gi meg svar på om det er skadelig for motoren eller om det er en kanal væsken aldri blir sirkulert gjennom men bare står i. Altså en blind kanal(frem til kranen). Eg lurer på om noen har hatt lignende problemer og hvordan de løste det. Hilsen En små frustrert seiler. Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 (redigert) Kjenner ikke din men hadde det samme på min 4jh-te motor. Der var det en messingventil med glidestempelfunksjon som åpnet og lukket. Denne var gjenget inn i blokka. Endte med at Yanmar fikk laget en ny i Nederland. Skrudde bare av hele skiten og satte i en messingplugg til den nye ventilen. Du har skjøvannskjøling eller ferskvann ? Ville prøvd med en rund stålbørste om du fikk snurret rundt på gruffet. Eller en stiv børste som du vasker reagensrør med/flaskevasker/tannbørste/piperenser/wire først. Litt avhengig av hvor stort hullet er. På min kjørte jeg fersvannskretsen med 2 runder systemrens, skylling med alle tappplugger åpnse og 2 runder med ferskvann. Helte på 50/50 med destilert vann og frostvæske til slutt. http://www.svstrikhedonia.com/cleaning-yanmar-3ym30-heat-exchangers/ Redigert 8.Mars.2017 av Seasu (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Er dette pluggen ?https://baatplassen.no/bildearkiv/20/20888/1489010773.jpg Sitér dette innlegget Link to post
olekdale Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 (redigert) Ja pluggen ser lik ut som den bare min er i messing. Men det er ikke pluggen/kranen/stempelet som er feilen. Det er inne i blokken feilen ligger. Dvs. når eg skrur ut kranen å ser inni blokken så ser eg et lite hulrom. Der har eg gjort reint så godt eg kan. men vet ikke hvor kanalen går derfra. Vanskelig å stake i blinde. Så det er ikke noe feil med kranen. den du viser der er avtapping på sjøvann. Ikke ferskvann regner eg med. Det er vell babord side den ventilen der sitter på bildet ditt. Mens min til ferskvann ligger på styrbord side akterut på blokken rett ved oljetrykks sensoren Redigert 8.Mars.2017 av olekdale (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Seasu Svart 8.Mars.2017 Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Sett på vanntrykk inn og se hva som skjer. Pass på at påfylling er åpen Sitér dette innlegget Link to post
olekdale Svart 8.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 8.Mars.2017 Skal prøve i morgen kveld. må få laget meg noe å sitte trykk på med og. Sitér dette innlegget Link to post
olekdale Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Fikk endelig svar fra Yanmar i dag. Viss det ikke kommer med å grave eller stake så er det trykkluft som gjelder. eventuelt vann som ble skrevet her. Det er heller ikke skadelig for motoren da det er en "ende kanal" så ingen ting som skal sirkulere forbi her. Men takk for innspill så langt skal komme tilbake med info når/om eg får det åpnet Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.