TerjeFjern Startet 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2017 Dette vil vel gi problemer for mange på sjøen også. http://www.bt.no/nyheter/innenriks/Minst-470000-biler-taler-ikke-bensinen-Stortinget-har-vedtatt-a-innfore-331554b.html Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Nå heter det vel at alle nyere motorer er godkjent for inntil 10% etanol innblandet i bensinen. Er litt mer urolig for dieselen med 10% bio-innblanding, tror at det kan det bli mer problem, særlig med lang vinterlagring av drivstoffet på tanken. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Ikke fyll autodiesel på båten. Båtdiesel skal ikke inneholde biodiesel (norsk båtdiesel er lavsvovel MGO) Redigert 9.Mars.2017 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SøndreSvaberg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Linker til saken for alle oss som ikke har BT abonnement: http://www.dagbladet.no/nyheter/flere-hundre-tusen-biler-risikerer-motorhavari-med-nytt-biodrivstoff---alvorlig/67381180 Sitér dette innlegget Oppsussing av Draco 2100 SportCab Link to post
Grimme Elling Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Jeg bor ikke i nærheten av noen drivstoffstasjon for båter, og har derfor hittil fylt vanlig auto-diesel på båten. Hvis det snart er ubrukelig, så er jeg ikke helt klar over hva jeg skal fylle. Men det må da være såpass mange gamle motorer i omløp at man ikke kan strupe helt igjen krana for gammaldags diesel, vel? Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Jeg bor ikke i nærheten av noen drivstoffstasjon for båter, og har derfor hittil fylt vanlig auto-diesel på båten. Hvis det snart er ubrukelig, så er jeg ikke helt klar over hva jeg skal fylle. Men det må da være såpass mange gamle motorer i omløp at man ikke kan strupe helt igjen krana for gammaldags diesel, vel? Nei man må jo ærlig innrømme at i disse miljøtider hvor både bensin og diesel snart skal begraves til bilbruk,( nå er det jo snart bare el-bil som gjelder), så er det jo rart at det i dag selges større og større outboardsmotorer og store dieselmotorer enn noen gang til båtene våre?.Hvor lenge vil dette vare, før det kommer restriksjoner på drivstoff/avgift til " fritidsbåt-bruk" mon tro? Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Ja, men det er jo mange av oss som pusser og steller med de gamle motorene selv om de ikke er store. Jeg vil hevde at det er mer miljøhensyn i å beholde f. eks en gammal snekke-motor som går greit og ikke ryker, fremfor å skrote den og kjøpe en ny, som ikke har voldsomt mye endring i virkningsgrad eller forbruk. Det krever ressurser både å produsere den nye motoren og å resirkulere den gamle. Men da må det jo gå an å få tak i drivstoff, uten at man skal kjøre så langt at selve drivstoff-hentingen representerer et reellt og betydelig merforbruk som ødelegger regnestykket. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Nei man må jo ærlig innrømme at i disse miljøtider hvor både bensin og diesel snart skal begraves til bilbruk,( nå er det jo snart bare el-bil som gjelder), så er det jo rart at det i dag selges større og større outboardsmotorer og store dieselmotorer enn noen gang til båtene våre?.Hvor lenge vil dette vare, før det kommer restriksjoner på drivstoff/avgift til " fritidsbåt-bruk" mon tro? Har gjort meg de samme tankene de siste åra, og var en av grunnene til at jeg endte opp med den båten jeg har. Men ikke sikkert det er nok, da det ikke virker å være noen grenser på hva som kan bankes gjennom på kort tid i miljø og klimaets navn. Bare se på henrettelsen av dieselbilene de siste par åra, bomsatster som fint skal kunne være flere hundre kroner i nærmiljøet, diselforbud etc... Når en bil som bruker 0,5 på mila og CO2 på 120 gr/km kan fremstilles som en miljøversting, bare tenk hvordan en twin-diesel fritidsbåt på rundt 40 fot som potesielt bruker 2-4 L/nm på marsj (11-22 liter på mila) kan fremstilles om man bruker tallene "rett". Med slike tall vil selv en seilbåt for motor (ca 3 liter på mila om man regner 0,6 L/nm) eller en 18 fots DC bli verstinger. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
Mulligan Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Tror ikke jeg kommer til å bry meg mer enn idag. Bruker autodiesel eller båtdiesel etter som det passer seg på båten. På bilen kommer jeg overhodet ikke til å bry meg, Den går på alt fra 85 Oktan til ren sprit. Blir litt som katalysatordebatten for en mannsalder siden. Alvorlige menn spådde at hele Norges bilpark kom til å ramle fra hverandre. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Av miljøhensyn bør vel bensin/diesel motorbåter med mere enn 20-30 hk forbys, og ellers mest mulig over på elektrisk og seil. Heldigvis vil det forhåpentligvis neppe skje i vår levetid. Men hvor mye drivstoff bruker fritidsbåtflåten sammenlignet med skipsflåten, fiskeflåten, marinen osv.? Utenlandske cruisskip tøffer opp og ned langs norskekysten og slipper sikkert ut mere enn hele fritidsflåten tilsammen. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Av miljøhensyn bør vel bensin/diesel motorbåter med mere enn 20-30 hk forbys, og ellers mest mulig over på elektrisk og seil. Heldigvis vil det forhåpentligvis neppe skje i vår levetid. Aldri si aldri. Hva våre høyt kvalifiserte yrkespolitikere kan få for seg en sen kveldstime når et eller annet delbudsjett skal hales i land, kan avstedkomme med de mest obskure resultater. Bare se hva de har fått til i Oslo. Sitér dette innlegget Link to post
Grimme Elling Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Hvis det bare er å fylle på og se glad ut, uten at det får nevneverdige konsekvenser, så er det jo lett å forholde seg til. Jeg fikk inntrykk av at alle oss som bruker autodiesel på båten, men har gammal motor, kommer til å kjøre i filler alt vi har med den nye dieselen....? Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Er for lite penger i å forby båt (og bilbruk), så det er neppe løsningen. Avgifter derimot... Gjerne i kombinasjon med bomstasjoner i utløpet av havner og fjorder med rushtidsatser på en tusenlapp fra April til November, Hehe. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
ph. Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Gummi og plast som angripes av drivstoffet, rensepatenter som slutter å virke er én sak, slikt kan kanskje skftes. Langt verre er det hvis det viser seg at Etanol, palmeolje og flatehogst gir mer miljøskade enn dagens alternativer. Det er ikke noe man kan gå i butikken for å ordne. Mer miljø pr. krone pluss hensyn ti slikt som ikke kan kjøpes er er god grunnregel, og da bør kanskje ikke det biodrivstoffet som nå er på markedet være første valg. p. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Jeg bor i tromsø og snakket med min drivstoffleverandør, Bunker Oil. De hadde i fjor en test med biodiesel men ble så plaget i kulda, særlig overgangen mellom sommer og vinter ( vi har ikke høst og vår her oppe, bare en brutal overgang), at de skrotet hele dritten. Nå bruker de bare ren diesel. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.