Jump to content

Biobensin/biodiesel og båtmotorer

TerjeFjern

Recommended Posts

Nå heter det vel at alle nyere motorer er godkjent for inntil 10%  etanol innblandet  i bensinen. Er litt mer urolig for dieselen med 10% bio-innblanding, tror at det kan det bli mer problem, særlig med lang vinterlagring av drivstoffet på tanken.

Jeg bor ikke i nærheten av noen drivstoffstasjon for båter, og har derfor hittil fylt vanlig auto-diesel på båten. Hvis det snart er ubrukelig, så er jeg ikke helt klar over hva jeg skal fylle.

Men det må da være såpass mange gamle motorer i omløp at man ikke kan strupe helt igjen krana for gammaldags diesel, vel?

Jeg bor ikke i nærheten av noen drivstoffstasjon for båter, og har derfor hittil fylt vanlig auto-diesel på båten. Hvis det snart er ubrukelig, så er jeg ikke helt klar over hva jeg skal fylle.

Men det må da være såpass mange gamle motorer i omløp at man ikke kan strupe helt igjen krana for gammaldags diesel, vel?

Nei man må jo ærlig innrømme at i disse miljøtider hvor både bensin og diesel snart skal begraves til bilbruk,( nå er det jo snart bare el-bil som gjelder), så er det jo rart at det i dag selges større og større outboardsmotorer og store dieselmotorer enn noen gang til båtene våre?.Hvor lenge vil dette vare, før det kommer restriksjoner på drivstoff/avgift til " fritidsbåt-bruk" mon tro?

Ja, men det er jo mange av oss som pusser og steller med de gamle motorene selv om de ikke er store. Jeg vil hevde at det er mer miljøhensyn i å beholde f. eks en gammal snekke-motor som går greit og ikke ryker, fremfor å skrote den og kjøpe en ny, som ikke har voldsomt mye endring i virkningsgrad eller forbruk. Det krever ressurser både å produsere den nye motoren og å resirkulere den gamle. Men da må det jo gå an å få tak i drivstoff, uten at man skal kjøre så langt at selve drivstoff-hentingen representerer et reellt og betydelig merforbruk som ødelegger regnestykket.

Nei man må jo ærlig innrømme at i disse miljøtider hvor både bensin og diesel snart skal begraves til bilbruk,( nå er det jo snart bare el-bil som gjelder), så er det jo rart at det i dag selges større og større outboardsmotorer og store dieselmotorer enn noen gang til båtene våre?.Hvor lenge vil dette vare, før det kommer restriksjoner på drivstoff/avgift til " fritidsbåt-bruk" mon tro?

Har gjort meg de samme tankene de siste åra, og var en av grunnene til at jeg endte opp med den båten jeg har.

Men ikke sikkert det er nok, da det ikke virker å være noen grenser på hva som kan bankes gjennom på kort tid i miljø og klimaets navn.

Bare se på henrettelsen av dieselbilene de siste par åra, bomsatster som fint skal kunne være flere hundre kroner i nærmiljøet, diselforbud etc...

Når en bil som bruker 0,5 på mila og CO2 på 120 gr/km kan fremstilles som en miljøversting, bare tenk hvordan en twin-diesel fritidsbåt på rundt 40 fot som potesielt bruker 2-4 L/nm på marsj (11-22 liter på mila) kan fremstilles om man bruker tallene "rett".

Med slike tall vil selv en seilbåt for motor (ca 3 liter på mila om man regner 0,6 L/nm) eller en 18 fots DC bli verstinger.

Mvh. SAP

Tror ikke jeg kommer til å  bry meg mer enn idag.

Bruker autodiesel eller båtdiesel etter som det passer seg på båten.

På bilen kommer jeg overhodet ikke til å bry meg, Den går på alt fra 85 Oktan til ren sprit.

Blir litt som katalysatordebatten for en mannsalder siden. Alvorlige menn spådde at hele Norges bilpark kom til å ramle fra hverandre.

Av miljøhensyn bør vel bensin/diesel motorbåter med mere enn 20-30 hk forbys, og ellers mest mulig over på elektrisk og seil.

Heldigvis vil det forhåpentligvis neppe skje i vår levetid.

Men hvor mye drivstoff bruker fritidsbåtflåten sammenlignet med skipsflåten, fiskeflåten, marinen osv.?

Utenlandske cruisskip tøffer opp og ned langs norskekysten og slipper sikkert ut mere enn hele fritidsflåten tilsammen.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Av miljøhensyn bør vel bensin/diesel motorbåter med mere enn 20-30 hk forbys, og ellers mest mulig over på elektrisk og seil.

Heldigvis vil det forhåpentligvis neppe skje i vår levetid.

Aldri si aldri. Hva våre høyt kvalifiserte yrkespolitikere kan få for seg en sen kveldstime når et eller annet delbudsjett skal hales i land, kan avstedkomme med de mest obskure resultater. Bare se hva de har fått til i Oslo.

Hvis det bare er å fylle på og se glad ut, uten at det får nevneverdige konsekvenser, så er det jo lett å forholde seg til. Jeg fikk inntrykk av at alle oss som bruker autodiesel på båten, men har gammal motor, kommer til å kjøre i filler alt vi har med den nye dieselen....?

Er for lite penger i å forby båt (og bilbruk), så det er neppe løsningen. Avgifter derimot... Gjerne i kombinasjon med bomstasjoner i utløpet av havner og fjorder med rushtidsatser på en tusenlapp fra April til November, Hehe.

Mvh. SAP

Gummi og plast som angripes av  drivstoffet, rensepatenter som slutter å virke er én sak, slikt kan kanskje skftes.

Langt verre er det hvis det viser seg at Etanol,  palmeolje og flatehogst  gir mer miljøskade enn dagens alternativer. Det er ikke noe man kan gå i butikken for å ordne.

Mer miljø pr. krone pluss hensyn ti slikt som ikke kan kjøpes er er god grunnregel, og da bør kanskje ikke det biodrivstoffet som nå er på markedet være første valg.

p.

Jeg bor i tromsø og snakket med min drivstoffleverandør, Bunker Oil. De hadde i fjor en test med biodiesel men ble så plaget i kulda, særlig overgangen mellom sommer og vinter ( vi har ikke høst og vår her oppe, bare en brutal overgang), at de skrotet hele dritten. Nå bruker de bare ren diesel.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...