MegaTrondy Startet 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 9.Mars.2017 Har en Scand 25 Classic med Volvo Penta MD17 motor. I dag når jeg skulle bytte noen slanger på motoren min løsnet T-stykket i området merket med rødt. Ser ut som om det er rustet i stykker i gjengene. Er det mye arbeid å utbedre? Båten skal etter planen på sjøen 1 april, men det ser ut som det spøker nå. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Skaden Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 (redigert) Hvis noen vet om noen som er flink og rimelig som kan Volvo Penta så blir jeg veldig glad (Askøy/Bergen). Redigert 9.Mars.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Video av skaden etter at T-stykket er ramlet av. https://vid.me/8nnJ T-stykket Hullet etter T-stykket Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Dessverre ser det ut som at manifolden er så tært at det ikkje er mulig å utbedre denne. Om du tar en kniv og skraper i hullet der nippelen knakk av, så er eg ikkje overrasket om det føles ut som du skraper kniven i leire. Eg tror dessverre at du må leite etter ny manifold. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Er det en stor jobb å bytte manifold? Hva må jeg eventuelt passe på når jeg skal kjøpe en brukt? Det er vel alt for dyrt og vanskelig å finne en ny vil jeg tro. Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Det kan være vanskelig å finne en bra manifold. De fleste er jo nærmere 40 år gamle og godt tært. Om ny kan skaffes vet jeg ikke. Løsner boltene greit så er bytte jobben overkommelig. Ta av den gamle og sjekk tilstanden på toppen. Det er ikke usannsynlig at du har tæring andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Er en mekaniker som mener han kan reparere den. Sandblåse og trikse det til. Hva tror dere? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 9.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Holder i hvert fall sesongen. Men du ligger an til ny motor. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Mars.2017 Når det sies så har han verksted og utstyr. Både for sandblåsing, sveising og sliping. Er en volvo mekaniker. Spørsmålet er om det vil holde lengre å gjøre dette enn det vil gjøre å kjøpe en brukt manifold. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Det er godt mulig det lar seg gjøre å reparere den skaden, men hva er tilstanden på resten av manifolden? Erfaringsmessig er det bare papp igjen når du finner en slik skade. Er derimot skaden lokal (usannsynlig), lar den seg greit fikse. Jeg ville forsøkt å unngå sveising. En mulighet er å bore opp hullet og sette inn en hylse med utvendige og innvendige gjenger. Hylsa kan være i stål, messing eller hva som helst, og settes fast f.eks. med locktite 577. I tillegg kan du dikke kanten. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MegaTrondy Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Skal forsøke å ta litt bedre bilder i dag. Noen som vet hvor jeg handler deler til Volvo Penta i Bergens området? Jeg må hvertfall ha ny pakning til manifolden uansett om jeg bytter den gamle eller reparerer den. Redigert 10.Mars.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Du finner forhandleroversikt på https://www.volvopentashop.com. Her kan du også bestille deler, men siden er ikke verdens mest brukervennlige... Din motor er visst for gammel til å være på denne siden, men det er deleliste her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742230.aspx Hvis jeg ser rett så koster det 27000 kr for ny, og det er vel litt drøyt for en så gammel motor... Bjordal og Madsen A.S. Ytrebygdsvei 53 5252 Søreidgrend Bergen Maritim AS Skaganeset 5382 Skogsvåg Askeladden Boats as Nedre Askvik 85 5217 Hagavik LITLEBERGEN BÅTSENTER AS LITLEBERGEN 5918 FREKHAUG Redigert 10.Mars.2017 av shipahoy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Takk for tips folkens. =) Liten oppdatering på motoren. Fikk kontakt med en hyggelig kar på nettet som kunne hjelpe meg med den. Han er volvo mekaniker til daglig og har utstyr. Han har vært å demontert manifolden og skal ha den med seg på verksted for å sandblåse den og rengjøre/pusse den slik at den blir som ny. Går også over den innvendig. Skal også få på plass nytt T-stykke. Han sa at manifolden ser bra ut. Det er ikke alvorlig rust på den. Håper det går bra og at motoren går fint når alt er på plass igjen. =) Har også tittet litt inn i motoren etter at manifolden er av, og den ser overraskende bra ut alderen tatt i betraktning. Håper dette kan holde liv i motoren en stund til. =) Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Flott at det ordner seg ;-) Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Flotte greier, det er ikke slitasje som tar knekken på disse gamle motorene, men rust og tette kanaler, særlig i toppene. Er disse kanalene åpne, kan du ha motor noen år til. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Er det håp for denne? Etter en runde med sandblåsing. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 (redigert) Trenger litt råd. Går der an å bruke en manifold fra en vannkjølt MD17 motor på min som er saltvannskjølt? Noen problemer eventuelt? Tenker å kjøpe en hvis denne ikke blir tett. Ellers har han fått på plass den gamle manifolden på båten. Har ikke fått startet den på grunn av luft i systemet og utladet batteri. Fikk også en lekkasje et annet sted på manifolden. Skal prøve å tette lekkasjen med å ta ut skruen som lekker rundt og bruke loctite. Det har egentlig vært en tappekran der for å tømme manifolden for vann, men tidligere eier har skrudd inn en bolt i stedet. Sannsynligvis fordi "kranen" var ødelagt. Ellers har jeg kjøpt nytt diesel filter da det gamle ikke var tett, noe som førte til luft i systemet og diesel lekksje når vi forsøkte å lufte. Batteriet ble også utladet av alle start forsøkene. Fikk bra fart på motoren, så det var ikke starteren som var problemet hvertfall. Fikk nesten start på den før batteriet ble ladet ut når mekanikeren pumpet for å få ekstra diesel inn. Hadde vi bare hatt strøm i 30 sekunder til, men måtte uansett ha ordnet lekkasjene da. Skruen som lekker Redigert 14.Mars.2017 av MegaTrondy (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 14.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 14.Mars.2017 Prøv og bruk loctite tråd og gjengepasta på bolten som lekker. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Liten oppdatering i denne saken. Etter å ha sveist gammel manifold og skrudd den på plass var det fortsatt lekkasje. Vi skrudde derfor av manifolden igjen og fikk tak i en ferskvannskjølt manifold. Den så helt strøken ut innvendig i forhold. Skal legge ut bilder senere. Du ser at anleggsflater og kanaler er helt forskjellig. Det er ikke tegn til tæring innvendig på den ferskvannskjølte, men kanalene på den saltvannskjølte er utvidet kraftig. Men det oppsto et nytt problem etter å ha montert ny manifold. Det viste seg at toppakningen til den ene sylinderen også var blåst. Den spyttet ut vann også rant det rett inn i sylinderen. Måtte derfor av med toppen og tømme sylinderen for vann. Sylinderen, stempelet og ventilene så helt fint ut. Har nå kjøpt ny pakning og skal skru sammen motoren igjen. Volvo mente det ikke var nødvendig å slipe toppen siden det er tre sylindre og alle er separat montert, så anleggsflaten er såpass liten. Hvis det ikke går nå så gir jeg opp hele motoren... Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Ingen overraskelse den der lekkasjen nei. Når det gjelder toppen. Det du kan gjøre er å legge et ark med fint slipepapir (240) på en glassplate og slipe lett over. Er den ikke ok ser du det med en gang da. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
MegaTrondy Svart 27.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Mars.2017 Gammel vs "ny" manifold. Legg merke til hvor store kanalene har blitt på den originale saltvannskjølte. Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Nå er båten kommet på sjøen. Motoren går som en drøm. Hadde litt sommerfugler når jeg skulle starte den opp når den var kommet på sjøen. Hadde alle i motorbåt foreningen som publikum når den ble sjøsatt og alle var like spent. Fikk jubel når den startet. Eneste problemet jeg fikk var på prøveturen etter den var sjøsatt. Det nye sjøvannsfilteret gjorde at motoren ikke fikk nok kjøling, så jeg måtte stoppe motoren midtfjords og stenge vanninntaket slik at jeg kunne koble om slangen slik at den gikk utenom sjøvannsfilteret. Det var også frisk bris og litt bølger fra større båter. Tror denne motoren liker seg best uten filter siden den aldri har har hatt slikt filter, og det er vanskelig å plassere det andre steder enn det er nå. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 3.April.2017 Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Hyggelig at det gikk bra, og fint med oppdatering, er jo greit å vite hvordan det gikk... men har du bilde av filteret du satte inn ? Sitér dette innlegget Link to post
MegaTrondy Svart 3.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.April.2017 Her er filteret mitt. https://www.maritim.no/sjovannsfilter-3-4-#.WOK58Tza22c Merket også at filteret begynte å lekke etter en stund siden vanntrykket ble for stort. Det kom mer vann inn enn motoren fikk dratt unna, men likevel fikk ikke motoren nok vann slik at temperaturen steg fort. Etter å ha byttet om slangen utenom filteret gikk temperaturen ned med en gang. Forsøkte å se om det var knekk på noen slanger men kunne ikke se noe. Filteret sitter også i samme høyde som pumpen, men pga plass utfordringer er slangen som går ut fra filteret ca. en meter lang. Den som går inn til filteret er rundt 30 cm og er rett over hoved inntaket. Det gikk helt fint med motoren på tomgang, men når jeg kjører kommer det ikke nok vann gjennom. Kanskje slangen er for myk slik at den blir presset sammen når pumpen suger inn vann? Ideelt sett skulle den ene slangen ha vært kortere, men pga. propell aksling og begrenset med plass til filteret måtte jeg montere det slik jeg gjorde. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.