Jump to content

Volvo Penta MD17, T-stykke på eksosmanifold knakk av pga rust


MegaTrondy

Recommended Posts

Det er godt mulig det lar seg gjøre å reparere den skaden, men hva er tilstanden på resten av manifolden? Erfaringsmessig er det bare papp igjen når du finner en slik skade.

 

Er derimot skaden lokal (usannsynlig), lar den seg greit fikse. Jeg ville forsøkt å unngå sveising. En mulighet er å bore opp hullet og sette inn en hylse med utvendige og innvendige gjenger. Hylsa kan være i stål, messing eller hva som helst, og settes fast f.eks. med locktite 577. I tillegg kan du dikke kanten.

Link to post

Du finner forhandleroversikt på https://www.volvopentashop.com

Her kan du også bestille deler, men siden er ikke verdens mest brukervennlige...

Din motor er visst for gammel til å være på denne siden, men det er deleliste her: http://www.marinepartseurope.com/en/volvo-penta-cat-7742230.aspx

Hvis jeg ser rett så koster det 27000 kr for ny, og det er vel litt drøyt for en så gammel motor...

 

bilde

 

Bjordal og Madsen A.S.

Ytrebygdsvei 53

5252 Søreidgrend

 

Bergen Maritim AS

Skaganeset

5382 Skogsvåg

 

Askeladden Boats as
Nedre Askvik 85
5217 Hagavik
 
LITLEBERGEN BÅTSENTER AS
LITLEBERGEN
5918 FREKHAUG
Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Takk for tips folkens. =) Liten oppdatering på  motoren. Fikk kontakt med en hyggelig kar på nettet som kunne hjelpe meg med den. Han er volvo mekaniker til daglig og har utstyr. Han har vært å demontert manifolden og skal ha den med seg på verksted for å sandblåse den og rengjøre/pusse den slik at den blir som ny. Går også over den innvendig. Skal også få på plass nytt T-stykke.  Han sa at manifolden ser bra ut. Det er ikke alvorlig rust på den. Håper det går bra og at motoren går fint når alt er på plass igjen. =) Har også tittet litt inn i motoren etter at manifolden er av, og den ser overraskende bra ut alderen tatt i betraktning. Håper dette kan holde liv i motoren en stund til. =)

Link to post

Trenger litt råd. Går der an å bruke en manifold fra en vannkjølt MD17 motor på min som er saltvannskjølt? Noen problemer eventuelt? Tenker å kjøpe en hvis denne ikke blir tett.

 

Ellers har han fått på plass den gamle manifolden på båten. Har ikke fått startet den på grunn av luft i systemet og utladet batteri. Fikk også en lekkasje et annet sted på manifolden. Skal prøve å tette lekkasjen med å ta ut skruen som lekker rundt og bruke loctite. Det har egentlig vært en tappekran der for å tømme manifolden for vann, men tidligere eier har skrudd inn en bolt i stedet. Sannsynligvis fordi "kranen" var ødelagt.

 

Ellers har jeg kjøpt nytt diesel filter da det gamle ikke var tett, noe som førte til luft i systemet og diesel lekksje når vi forsøkte å lufte. Batteriet ble også utladet av alle start forsøkene. Fikk bra fart på motoren, så det var ikke starteren som var problemet hvertfall. Fikk nesten start på den før batteriet ble ladet ut når mekanikeren pumpet for å få ekstra diesel inn. Hadde vi bare hatt strøm i 30 sekunder til, men måtte uansett ha ordnet lekkasjene da.

bilde

Skruen som lekker Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

Liten oppdatering i denne saken. Etter å ha sveist gammel manifold og skrudd den på plass var det fortsatt lekkasje. Vi skrudde derfor av manifolden igjen og fikk tak i en ferskvannskjølt manifold. Den så helt strøken ut innvendig i forhold. Skal legge ut bilder senere. Du ser at anleggsflater og kanaler er helt forskjellig. Det er ikke tegn til tæring innvendig på den ferskvannskjølte, men kanalene på den saltvannskjølte er utvidet kraftig.  Men det oppsto et nytt problem etter å ha montert ny manifold. Det viste seg at toppakningen til den ene sylinderen også var blåst. Den spyttet ut vann også rant det rett inn i sylinderen. Måtte derfor av med toppen og tømme sylinderen for vann. Sylinderen, stempelet og ventilene så helt fint ut. Har nå kjøpt ny pakning og skal skru sammen motoren igjen. Volvo mente det ikke var nødvendig å slipe toppen siden det er tre sylindre og alle er separat montert, så anleggsflaten er såpass liten. Hvis det ikke går nå så gir jeg opp hele motoren...

Link to post

Nå er båten kommet på sjøen. Motoren går som en drøm. Hadde litt sommerfugler når jeg skulle starte den opp når den var kommet på sjøen. Hadde alle i motorbåt foreningen som publikum når den ble sjøsatt og alle var like spent. Fikk jubel når den startet. Eneste problemet jeg fikk var på prøveturen etter den var sjøsatt. Det nye sjøvannsfilteret gjorde at motoren ikke fikk nok kjøling, så jeg måtte stoppe motoren midtfjords og stenge vanninntaket slik at jeg kunne koble om slangen slik at den gikk utenom sjøvannsfilteret. Det var også  frisk bris og litt bølger fra større båter. Tror denne motoren liker seg best uten filter siden den aldri har har hatt slikt filter, og det er vanskelig å plassere det andre steder enn det er nå. 

Link to post

Her er filteret mitt. https://www.maritim.no/sjovannsfilter-3-4-#.WOK58Tza22c Merket også at filteret begynte å lekke etter en stund siden vanntrykket ble for stort. Det kom mer vann inn enn motoren fikk dratt unna, men likevel fikk ikke motoren nok vann slik at temperaturen steg fort. Etter å ha byttet om slangen utenom filteret gikk temperaturen ned med en gang. Forsøkte å se om det var knekk på noen slanger men kunne ikke se noe. Filteret sitter også i samme høyde som pumpen, men pga plass utfordringer er slangen som går ut fra filteret ca. en meter lang. Den som går inn til filteret er rundt 30 cm og er rett over hoved inntaket. Det gikk helt fint med motoren på tomgang, men når jeg kjører kommer det ikke nok vann gjennom. Kanskje slangen er for myk slik at den blir presset sammen når pumpen suger inn vann? Ideelt sett skulle den ene slangen ha vært kortere, men pga. propell aksling og begrenset med plass til filteret måtte jeg montere det slik jeg gjorde. 

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...