Panasync Startet 9.Mars.2017 Del på Facebook Startet 9.Mars.2017 Hei, Har det noe å si hvor lang hylsen til akslingen er? Skal montere en ny 30mm aksel med cuttless lager og ny hylse. Båten er ribbet i bunn, så alt må tas fra bunn av, angående montering av hylse. Er det noen fordel med lang eller kort hylse? Både aksel og hylse må kuttes, så lurte jeg på om den bør kuttes til nærmeste avstiver til girkasse. Da blir hylsen nærmere 2mtr lang. Eller om det ikke har så noe å si hvor lang den er i forhold til akslingen? Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Aksel hylse hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet". Alle må vennligst lese disse før man poster. Kommentar fra moderator: Til alle medlemmer: Vennligst lest reglene før man poster. Sier blant annet: Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet". Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 66 tegn. (Lang tittel er normalt bedre enn en kort.) Sitér dette innlegget Link to post
båt 45 Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 bør gå i gjennom avstiver og festes der plaste slik at den står støtt Sitér dette innlegget Link to post
Linea Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Ville ikke hatt mer en 40- 50 cm fra enden av aksel (den som skrus på gearet) til pakkboks. Kan ikke så mye om det men de fleste båter jeg har sett i har ikke noe mer. Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Den er grei, men om lengden på hylsa har noe å si? Er flere avstivere den går gjennom, jeg ser for meg å bruke den som er nærmest girkasse. Men ser på bilder at hylsen ofte er mye kortere. Kan selv ikke se at det kan bety så mye at jeg bruker den så lang som mulig. Men vil være 100% sikker, så jeg slipper å angre senere ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Dette kan jeg ingenting om, men kanskje det står noe her: https://baatplassen.no/i/topic/16405-volvo-penta-installasjon-av-marine-motorer/ Sitér dette innlegget Link to post
Panasync Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Takk for link ? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Vist hylse er for lang så vil det kanskje bli vanskelig å få tilfredsstillande kjøling av pakkboks ? Eg ville hatt den så kort som mulig. Skroget er kanskje stivt nok til at du kan støpe hylse fast i stilken bak og også i stiver lenger framme mot gear, men eg ser for meg at noko vil gi seg litt av utmatting på sikt når skroget flexer. Berre betrakting frå ein ufaglært. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Panasync Svart 9.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Tenkte også litt på det med kjøling, men tror ikke det har noen betydning. Men takk for tipsa ☺️ Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 9.Mars.2017 Del på Facebook Svart 9.Mars.2017 Den er grei, men om lengden på hylsa har noe å si? Enig med Sæbø, ville forsøkt å få den så kort som mulig, men av en litt annen årsak. Jo nærmere cutlesslageret du kommer, jo mindre kast og vibrasjon vil du få i akselen. Midt mellom cutlesslageret og flensen vil akselen ha størst utsvingninger ved evt. feil. Og alle aksler har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Noe kast vil også komme av motorens vibrasjoner samt klaringen mellom aksel og cutlesslager. Pakkboksen vil jo være med på å stabilisre akselen, men den er ikke ment å ta opp krefter, da tar den fort kvelden. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Panasync Svart 14.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Enig med Sæbø, ville forsøkt å få den så kort som mulig, men av en litt annen årsak. Jo nærmere cutlesslageret du kommer, jo mindre kast og vibrasjon vil du få i akselen. Midt mellom cutlesslageret og flensen vil akselen ha størst utsvingninger ved evt. feil. Og alle aksler har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Noe kast vil også komme av motorens vibrasjoner samt klaringen mellom aksel og cutlesslager. Pakkboksen vil jo være med på å stabilisre akselen, men den er ikke ment å ta opp krefter, da tar den fort kvelden. Takk for god forklaring, det virker jo igrunn veldig logisk. Og ser også at ett flertall av båter har kort hylse... Da blir det kapping av hylse :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.