Jump to content

Ny akselhylse, er det noen fordel med lang eller kort?


Panasync

Recommended Posts

Hei,

Har det noe å si hvor lang hylsen til akslingen er?

Skal montere en ny 30mm aksel med cuttless lager og ny hylse.

Båten er ribbet i bunn, så alt må tas fra bunn av, angående montering av hylse.

Er det noen fordel med lang eller kort hylse?

Både aksel og hylse må kuttes, så lurte jeg på om den bør kuttes til nærmeste avstiver til girkasse. Da blir hylsen nærmere 2mtr lang.

Eller om det ikke har så noe å si hvor lang den er i forhold til akslingen?

 

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Aksel hylse hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".

Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator: Til alle medlemmer:

Vennligst lest reglene før man poster. Sier blant annet:

 

Vi har stor aktivitet og alle båtrelaterte innlegg i ett forum, "Båtforumet".

Av hensyn til brukervennligheten er det viktig at tittelen beskriver emnet på en best mulig måte, den kan inneholde inntil 66 tegn. (Lang tittel er normalt bedre enn en kort.)

Link to post

Den er grei, men om lengden på hylsa har noe å si?

Er flere avstivere den går gjennom, jeg ser for meg å bruke den som er nærmest girkasse.

Men ser på bilder at hylsen ofte er mye kortere. Kan selv ikke se at det kan bety så mye at jeg bruker den så lang som mulig.

Men vil være 100% sikker, så jeg slipper å angre senere ☺️

Link to post

Vist hylse er for lang så vil det kanskje bli vanskelig å få tilfredsstillande kjøling av pakkboks ?

Eg ville hatt den så kort som mulig. Skroget er kanskje stivt nok til at du kan støpe hylse fast i stilken bak og også i stiver lenger framme mot gear, men eg ser for meg at noko vil gi seg litt av utmatting på sikt når skroget flexer.

Berre betrakting frå ein ufaglært.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Den er grei, men om lengden på hylsa har noe å si?

 

Enig med Sæbø, ville forsøkt å få den så kort som mulig, men av en litt annen årsak. Jo nærmere cutlesslageret du kommer, jo mindre kast og vibrasjon vil du få i akselen. Midt mellom cutlesslageret og flensen vil akselen ha størst utsvingninger ved evt. feil. Og alle aksler har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Noe kast vil også komme av motorens vibrasjoner samt klaringen mellom aksel og cutlesslager. Pakkboksen vil jo være med på å stabilisre akselen, men den er ikke ment å ta opp krefter, da tar den fort kvelden.

Link to post

Enig med Sæbø, ville forsøkt å få den så kort som mulig, men av en litt annen årsak. Jo nærmere cutlesslageret du kommer, jo mindre kast og vibrasjon vil du få i akselen. Midt mellom cutlesslageret og flensen vil akselen ha størst utsvingninger ved evt. feil. Og alle aksler har avvik, det er bare snakk om hvor mye. Noe kast vil også komme av motorens vibrasjoner samt klaringen mellom aksel og cutlesslager. Pakkboksen vil jo være med på å stabilisre akselen, men den er ikke ment å ta opp krefter, da tar den fort kvelden.

 

Takk for god forklaring, det virker jo igrunn veldig logisk. Og ser også at ett flertall av båter har kort hylse... Da blir det kapping av hylse :)

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...