At-le Startet 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 22.Juni.2005 Hei. Min båten går TMD 30. Den er 86 hk. Hvilken av motorer er billig drift av VP TMD 30 eller VP TAMD 30? Mvh At-le Sitér dette innlegget Link to post
Slagskibet Svart 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 Kan ikke svare deg. Men etter bytte fra TMD 30 til TAMD 31 har jeg notert meg omtrentelig samme forbruk opp til 8 knop cirka. Sånn vil jeg anta det er for TAMD 30 motoren også. Videre antar jeg at TAMD 30 & 31 motoren vil være betraktelig tørstere enn TMD 30 motoren over 2800-3000 rpm,men så er marsjfarten betraktelig høyere også. Å sammenligne TMD/TAMD 30 med TAMD 31 er vel som å sammenligne pærer og bananer. Lurer du på å ettermontere intercooler nå? Det er gruelig dyrt hvis du ikke finner brukte deler eller er særs nevenyttig selv.(Jeg valgte å droppe en sånn ombygging) Sitér dette innlegget Link to post
At-le Svart 22.Juni.2005 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 Hei Thor. Meget fornøyde Tmd 30 går fint. Har ikke tenke å bytte motor. Bare lurer om forbruk av dem. Takk for opplysing. God sommer. Sitér dette innlegget Link to post
Fjordutsikt Svart 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 Kan ikke svare deg. Men etter bytte fra TMD 30 til TAMD 31 har jeg notert meg omtrentelig samme forbruk opp til 8 knop cirka. Sånn vil jeg anta det er for TAMD 30 motoren også. Videre antar jeg at TAMD 30 & 31 motoren vil være betraktelig tørstere enn TMD 30 motoren over 2800-3000 rpm,men så er marsjfarten betraktelig høyere også. Å sammenligne TMD/TAMD 30 med TAMD 31 er vel som å sammenligne pærer og bananer. Lurer du på å ettermontere intercooler nå? Det er gruelig dyrt hvis du ikke finner brukte deler eller er særs nevenyttig selv.(Jeg valgte å droppe en sånn ombygging) <{POST_SNAPBACK}> Det var vel ikke spørsmål om 31-motor? Sitér dette innlegget Link to post
Marwin Svart 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 Ombygging eller ikke, det er som regel uttatt Hk som bestemmer forbruket... 0,211 liter/Hk/time for diesel. Så kommer i tillegg andre faktorer (størrelse motor, effektkurve, turtall osv.osv) Hvis hastighet også skal bringes inn, må skrogform, vekt, areal av våt flate+++ også taes med. Men DET er det skrevet mye om tidligere her. Sitér dette innlegget Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim. Link to post
Slagskibet Svart 22.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 22.Juni.2005 Det var vel ikke spørsmål om 31-motor? <{POST_SNAPBACK}> Nei, og det gjør jeg oppmerksom på i svaret også. Siden at-le og undertegnede har like båter og TMD 30 er byttet ut med en 31 motor-og ingen nevneverdig forskjell i forbruk er notert til nå så tenkte jeg bare at det kunne være av interesse. Værre var det ikke Snitt forbruket på TMD 30 og Skilsø 750CC har vært omtrentlig 5-6 l/time over sesongen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.