Jump to content

VP TMD 30 MOT VP TAMD 30 forbruk?

At-le

Recommended Posts

Kan ikke svare deg. Men etter bytte fra TMD 30 til TAMD 31 har jeg notert meg omtrentelig samme forbruk opp til 8 knop cirka. Sånn vil jeg anta det er for TAMD 30 motoren også. Videre antar jeg at TAMD 30 & 31 motoren vil være betraktelig tørstere enn TMD 30 motoren over 2800-3000 rpm,men så er marsjfarten betraktelig høyere også. Å sammenligne TMD/TAMD 30 med TAMD 31 er vel som å sammenligne pærer og bananer.

Lurer du på å ettermontere intercooler nå? Det er gruelig dyrt hvis du ikke finner brukte deler eller er særs nevenyttig selv.(Jeg valgte å droppe en sånn ombygging)

Kan ikke svare deg. Men etter bytte fra TMD 30 til TAMD 31 har jeg notert meg omtrentelig samme forbruk opp til 8 knop cirka. Sånn vil jeg anta det er for TAMD 30 motoren også. Videre antar jeg at TAMD 30 & 31 motoren vil være betraktelig tørstere enn TMD 30 motoren over 2800-3000 rpm,men så er marsjfarten betraktelig høyere også. Å sammenligne TMD/TAMD 30 med TAMD 31 er vel som å sammenligne pærer og bananer.

Lurer du på å ettermontere intercooler nå? Det er gruelig dyrt hvis du ikke finner brukte deler eller er særs nevenyttig selv.(Jeg valgte å droppe en sånn ombygging)

<{POST_SNAPBACK}>

Det var vel ikke spørsmål om 31-motor?

Ombygging eller ikke, det er som regel uttatt Hk som bestemmer forbruket... :rolleyes: 0,211 liter/Hk/time for diesel. Så kommer i tillegg andre faktorer (størrelse motor, effektkurve, turtall osv.osv) Hvis hastighet også skal bringes inn, må skrogform, vekt, areal av våt flate+++ også taes med.

Men DET er det skrevet mye om tidligere her.

Kystskipper 1984. Marintek Tr.heim.

Det var vel ikke spørsmål om 31-motor?

<{POST_SNAPBACK}>

Nei, og det gjør jeg oppmerksom på i svaret også. Siden at-le og undertegnede har like båter og TMD 30 er byttet ut med en 31 motor-og ingen nevneverdig forskjell i forbruk er notert til nå så tenkte jeg bare at det kunne være av interesse. Værre var det ikke :rolleyes:

Snitt forbruket på TMD 30 og Skilsø 750CC har vært omtrentlig 5-6 l/time over sesongen.