Jump to content

Valg av nye skroggjennomføringer


Kjellg

Recommended Posts

Ingen fare, du trenger ikke skifte de?

 

Sjøl brukte jeg tek7 og la mellom en bit vannfast finer på innsiden av skroget.

 

Ventilene er like fine å håndere som for 3-4 år siden. En syrefast ventil, til 35 mm septik ut som jeg monterte samtidig i en annen båt, har blitt treg...

 

Siden TD ventilene er større enn ventiler i metall, er det lurt å være sikker på at hendelene får nok plass om det er trangt.

Link to post

En ting du må være klar over, er at godset på Trudesign sine gjennomføringer er tykkere. Det betyr at du må bore større hull. Mulig der det brukes epoxy rundt kanten. Men det er nok mest vanlig å bruke Sika som tetting. Jeg gjorde det da jeg byttet på en tidligere båt.

Mener jeg leste en plass at sika og tek7 ikke fester på "plasten" i gjennomføringene.

Link to post

Det står på siden til trudesign at epoxy er foretrukket, men at Sika 291i også kan brukes.

West type epoxy system is ideal and adheres well to the composite fitting and the hull. This method makes the Skin Fitting an integral part of the hull. Polyurethane based marine sealants such as 3M Fast Cure or Sika 291i may also be used.


Selv hadde jeg egentlig tenkt å bruke epoxy, men temperaturen ligger mellom 0 og 10 grader for tiden, og da hadde det vært mye lettere å bruke tec7. Tec7 kan påføres selv med kuldegrader, og herder over 5 grader. Epoxy og Sika 921i må vel ha over 10 grader.

Kjøpte trudesign for 1 1/2" gjennomføringene (3 stk) og bronse for 1/2" gjennomføringene (4 stk) fra shipshop.dk.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post

Det står på siden til trudesign at epoxy er foretrukket, men at Sika 291i også kan brukes.

 

Selv hadde jeg egentlig tenkt å bruke epoxy, men temperaturen ligger mellom 0 og 10 grader for tiden, og da hadde det vært mye lettere å bruke tec7. Tec7 kan påføres selv med kuldegrader, og herder over 5 grader. Epoxy og Sika 921i må vel ha over 10 grader.

Kjøpte trudesign for 1 1/2" gjennomføringene (3 stk) og bronse for 1/2" gjennomføringene (4 stk) fra shipshop.dk.

Så på en av de andre trådene av det var en som la glava utenpå og varmevifte inne i båten. I tillegg så stakk han et termometer ut gjennom gjennomføringen slik at han kunne lese av temperaturen på utsiden av gjennomføringen. Burde kanskje gå....

Link to post

Så på en av de andre trådene av det var en som la glava utenpå og varmevifte inne i båten. I tillegg så stakk han et termometer ut gjennom gjennomføringen slik at han kunne lese av temperaturen på utsiden av gjennomføringen. Burde kanskje gå....

 

Har sett her http://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html og tenkte egentlig å gjøre det slik, men gjennomføringene står ikke på samme sted, og det blir mye mer arbeid enn med tec7...

Link to post

Har sett her http://www.seilbaaten.com/2016/04/Trudesign-skroggjennomforing.html og tenkte egentlig å gjøre det slik, men gjennomføringene står ikke på samme sted, og det blir mye mer arbeid enn med tec7...

Jeg har 2 på samme plass og 2 enslige. Båten min ligger ute så jeg venter til sommerenen tenkte jeg, men så har jeg det at det lekker litt vann rundt ekkoloddgiver under gange, så jeg vet da søren hva jeg skulle gjøre. Ta opp nå og gjøre alt eller bare skifte giver og så opp igjen til sommeren og skifte gjennomføringene. Må høre med båthavna om en god pris ;)

Link to post

Ventilen min for tømming av dassen ligger litt kronglete til. Det beste hadde vært om det fantes en elektrisk ventil til Trudesign. Noen som vet om det finnes eller om jeg må finne meg i å åle meg inn når jeg skal åpne for tømming? Med alderen så kommer jo magen litt i veien ;)

 

Noe ala denne? http://boatbits.com.au/aquavalve-electronic-valve-switch-over-kit.html

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Hva er levetiden på gjennomføringene, er de nærmest evigvarende? Er det ut med bronsje på plastbåter?

Det er vel vanligst å bruke messing siden det er billig. Det tåler dårlig sjøvann og mister styrken. Syrefast er vel hakket bedre, men heller ikke det er veldig glad i saltvann. Bronse og kompositt skal ha svært lang levetid.

 

Du kan lese litt mer om dette her:

http://www.shipshop.dk/images/manualer/korrosion.pdf

http://www.shipshop.dk/fittings_flere_materialer_stor_forskel-a-83.html

 

Jeg løsnet denne slangen i ene enden, og så knakk slangestussen i andre enden av slangen rett av:

bilde

Link to post

Det er nokså vanlig å bruke avsinkingsherdet messing. Denne kvaliteten er sjøvannbestandig. Brukes materialer ikke beregnet for (sjø)vann, må man regne med kort levetid.

 

AISI 316 er heller ikke perfekt. Hulda kjøpte brukte ventiler til kilopris i 1998. Disse ventilene med gjennomføringer står om bord ennå, og fungerer perfekt. Ofte er det vel et spørsmål om hva den enkelte er ute etter. Men når en ventil begynner å strekke seg mot en mannsalder eller to, så må det kunne betraktes som godkjent.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Enig med Hulda. Selv om mange sier det motsatte, mener jeg at AISI 316 skal stå bra mot sjøvann, både i teori og i praksis, sålenge vi ikke snakker om høy temperatur. AISI 304, derimot, er langt mer utsatt for pittings i klorholdig miljø.

 

Vanlig messing ville jeg ikke brukt i båten. På bildet til shipahoy ser vi at bruddflaten har fin lyserød farge. Det betyr at sinken i legeringen har forsvunnet og det er bare kobber igjen som næremest er i pulverform.

 

Et annet og like alvorlig problem med messing er muligheten for spenningskorrosjon. Det opptrer også med ferskvann. Derfor skal en arldri teite messingfittings for hardt til. Når en pakker med hamp er det god rørleggerpraksis å skru 1/4 turn tilbake etter å ha teitet til. Med flytende gjengetetning elimenerer en dette problemet helt, da en ikke behøver å skru hardt til.

 

Et annet poeng er at man før brukte sjøvannsbestandig bronse i båtbransjen. Derfor er det ofte feil når noen skifter ut slike gjennomføringer bare fordi de er gamle, og kanskje setter inn dårlig messing i stedet. Men da snakker vi om norske båter fra 60-tallet og tideligere.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post

For dere som har brukserfaring med TruDesign: Hvor mye tykkere enn metallbaserte ventiler er selve ventil-delen, der hendelen sitter? Da mener jeg ikke gjennomføringene, jeg har forstått at de er noe tykkere og trenger nye hull. Min bekymring er om jeg har plass til ventiler og hendler på innsiden - jeg har 5 ventiler i skapet på badet, og der er det ikke overvettes god plass, for å si det sånn...

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post

Det er vel vanligst å bruke messing siden det er billig. Det tåler dårlig sjøvann og mister styrken. Syrefast er vel hakket bedre, men heller ikke det er veldig glad i saltvann. Bronse og kompositt skal ha svært lang levetid.

Det er mange misoppfatninger om kobberlegeringer (messing og bronse). Les gjerne mer om det i linken i signaturen min (hvis du ikke har lest det alt da :smiley: )

 

 

Selv om mange sier det motsatte, mener jeg at AISI 316 skal stå bra mot sjøvann, både i teori og i praksis, sålenge vi ikke snakker om høy temperatur :yesnod:

 

Et annet poeng er at man før brukte sjøvannsbestandig bronse i båtbransjen. Derfor er det ofte feil når noen skifter ut slike gjennomføringer bare fordi de er gamle, og kanskje setter inn dårlig messing i stedet.

Enig! Ingen vits i å bytte bare for å bytte. Vi har både bronse og messing på vår båt (1984) som er som nytt.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...