NilsPils Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Mine gjennomføringer er de originale fra 2006 og siden jeg er ny med båt, så tror jeg at jeg skal skifte dem i år, bare for å ha det gjort. 1 ventil går meget lett, mens de tre andre går litt tregt. Skifter jeg dem, så er jeg jo sikret noen år framover Vet du hva gjennomføringene og ventilene er laget av? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
shaukaas Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Byttet alle skroggjennomføringer og ventiler til TruDesign i fjor, så jeg har kanskje ikke veldig lang erfaring med disse. Men her er det viktig å sjekke ID - inner diameter. Spesielt på septik, og 90' bend.Brukte Epoxy, og disse lever nok minst like lenge som glassfiberskroget. Brukte, etter produsentens anbefaling, Loctite 55 som gjengetetning.Disse får man både med og uten "sensor" - jeg valgte med. Da har jeg et display som viser status for disse, noe som gjør det praktisk når man forlater båten og ønsker å lukke før man går.Vi gikk sammen 4 båter, og bestilte fra New Zealand til ca halve prisen av det Maritim var villige til å gi - og det var under katalogprisen. Fikk også nødpeilesender og Ah-meter latterlig mye rimeligere enn norske leverandører, selv etter at frakt og moms var betalt. Fantastisk service, og de pakket hver båt/ordre hver for seg, slik at dette ble lettvint logistikk for min del.Sjekk pris hos https://www.discount-marine.co.nz/ - og se om flere kan gå samme, så sparer man mye på frakt. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 1 1/2" ventil kom på 500 NOK inkludert mva fra shipshop. Ser den koster 495 NOK (83.38 NZD) på discount marine. Blir det trukket new zealand mva fra denne prisen? Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Byttet 2 av mine i dag 2007 mod båt disse var av messing, de så for øvrig veldig bra ut og kunne sikkert stått noen år til. Men da er det gjort. De nye er av Bronse hadde ikke plass til TD. TD sine bend er også smalere innvendig i forhold til metall, noe å tenke på når en har fritt fall tømming. Redigert 10.Mars.2017 av leopard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Skrulokk Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Nyttig lesing, vi skal skifte skroggjennomføringer på snekka til våren.Snekka er fra 82' og gjennomføringene som sitter der ser ut til å være fra tidenes morgen.Både jeg og min far er tidligere mekanikere og greit teknisk anlagte, men har aldri vært borti båt tidligere (langt mindre slike utbedringer som dette).Hva bør beregnes av tid på en slik utbedring? Det er snakk om et sjøvannsinntak til motor, et sjøvannsinntak til septik og en gjennomføring for lensing av septik. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Jeg har også båt fra 06, trenger de å bli byttet allerede nå? Opplevde at en var treg før sjøsetting i fjor, sprayet litt wd40 opp fra utsiden og den har vært lett og fin siden.. Vet egentlig ikke. Men etter det jeg har forstått så ser man ikke defekter før man demonterer Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Vet du hva gjennomføringene og ventilene er laget av? Nei, egentlig ikke, Men det er originale fra NB så jeg antar gjennomføringene er messing? Kanskje noen andre her vet mer om det en meg. skal sjekke ventilene i morgen Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Nei, egentlig ikke, Men det er originale fra NB så jeg antar gjennomføringene er messing? Kanskje noen andre her vet mer om det en meg. skal sjekke ventilene i morgen Det kan godt hende at disse er av en mye bedre kvalitet enn hva du vurderer å erstatte de med, så sjekk nøye om du ser noe tæring. Om ikke, ville jeg latt de være. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Det kan godt hende at disse er av en mye bedre kvalitet enn hva du vurderer å erstatte de med, så sjekk nøye om du ser noe tæring. Om ikke, ville jeg latt de være. Er bare så veldig usikker på hvordan man kontrollerer dem fagmessig Sitér dette innlegget Link to post
boble65 Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Gjennomføringene mine var over 30år og så ut som nye når jeg byttet di. Men di var merket swe sweden eller no. Se tråden til kommodo. Så det var tydeligvis kvalitet. Men trudesign funker gull? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Man ser vel igrunn ikke tilstanden med sikkerhet uten å sage godset i to... Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Man ser vel igrunn ikke tilstanden med sikkerhet uten å sage godset i to... Hehe, nei med det gjelder jo for resten av båten også, Eureka :-) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellg Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Fin den tråden til kommomdo. Leste den. Men "newbie" som er så blir usikkerheten over hvordan mine gjennomføringer er mer og mer framtredende. Kan ta noen bilder av gjennomføringene imorgen. For et trent øye så ser man kanskje om det er noen umiddelbar fare. Redigert 10.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 (redigert) Hehe :) frem med motorsaga Var det ikke REM her på forumet som lagde en skikkelig bra tråd om bytte til TD ? Mener han kappa noen av sine tilsynelatende pene ventiler i to, og de var laaangt fra pene inni godset. Sjøl delte jeg min 35 mm septikkventil fra 82 i to. Dem så helt fin ut inni. Mens nyere ventiler var ikke like bra. Vet ikke når de var fra. -men jeg stolte uansett ikke på hvor lenge sluseventilen fortsatte å være operativ siden den begynte å bli slarkete. Liten trøst i å ha en solid ventil uten å kunne tømme septikken... Redigert 10.Mars.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 10.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 10.Mars.2017 Man ser vel igrunn ikke tilstanden med sikkerhet uten å sage godset i to... Du kommer langt med å file litt i godset på innsiden av skroggjennomførignen. Er den massiv i godset der har du en god indikasjon, er det porer i overflaten som ser ut som svarte prikker etter at du har filet / pusset blankt er det et varsku REM har lagt inn et par gode bilder av en gjennomskjært fittings som viser dette. Husker ikke om han la de bildene inn i tråden i min signatur, eller om de bare ligger i tråden han startet når han skiftet gjennomføringer. Hehe, nei med det gjelder jo for resten av båten også, Eureka :-) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kjellg Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) Etter å ha lest tråden til Komodo, er jeg blitt mye tryggere på hva dette dreier seg. Jeg har også fått en større forståelse for hva jeg skal se etter. Mye av innlegget ligger laaangt over mitt hode :) men tror at jeg har fått med meg det grunnleggende. Bare det slutter å snø her i tromsø, så skal jeg gå til verks med en fil og sjekke grundig både kraner og gjennomføringer. Som nevnt tidligere i denne tråden så begynner jeg faktisk å tenke på at de originale gjennomføringen fra 2006 kan være av god eller bedre kvalitet en mye av det som selges i dag. Man blir mye klokere å spørre her på baatplassen, mange vettige folk her. Som ganske ny båteier så tror jeg ikke jeg hadde klart meg uten denne siden. Redigert 11.Mars.2017 av Kjellg (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
LM 605 Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Gjennomføringene mine var over 30år og så ut som nye når jeg byttet di. Men di var merket swe sweden eller no. Se tråden til kommodo. Så det var tydeligvis kvalitet. Men trudesign funker gull Hadde en kompis som skulle bytte skrog- gjennomføringer på båten. Dette var en Nidelv 24 i fra tidlig åtti-tall. Det viste seg at de orginale gjennomføringene var helt "som nye", så der ble nok brukt god kvalitet på den tids båter. Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Jeg aner ikke hvilken status mine gjennomføringer har (12 år gamle i år). Noen av dem har fått litt overfladisk grønn irr, men problemet mitt er at et par av dem er så godt som umulige å åpne/lukke. Jeg må ta i så hardt at jeg er redd for å ødelegge noe. Da frister det å bytte med noe som ikke vil korrodere. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Komodo Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Som nevnt tidligere i denne tråden så begynner jeg faktisk å tenke på at de originale gjennomføringen fra 2006 kan være av god eller bedre kvalitet en mye av det som selges i dag. Hyggelig at du hadde utbytte av den gamle tråden Nå aner jeg ikke hva slags kvalitet det er i gjennomføringene i din båt, men jeg tipper at man kanskje må tilbake til -80 tallet for når det var vanlig å bruke skikkelig sjøvannsbestandig messing. Understrekes også av innlegget til LM 605. Men det er et skudd fra hofta. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Olepo Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Hei! Jeg trekker frem denne igjen. Jeg må skifte skroggjennomføringer på utløp fra septiktank og vannintak til toalett på Bavariaen pga trege kuleventiler. Trolig er disse ikke skiftet siden båten var ny i 2005. Har nå fjernet gamle ventiler og gjennomføringer. Kosejobb med stive septikslanger i et trangt motorrom.. Har vurdert nye deler i messing, syrefast og kompositt. Ender nok opp med syrefast da jeg håper disse har lengre levetid enn messing. Kompositt/TruDesign utgår nok av plasshensyn, disse er vel større enn ventiler i syrefast og det er temmelig trangt... Spørsmålet er hvilken fugemasse som anbefales ved montering, har hørt at det brukes Sika 291, Tec7 og Simson MSR konstruksjonslim + sikkert masse annet... Noen som har erfaringer/limkompetanse og kan anbefale noe fremfor noe annet?? Vet også at noen anbefaler å vente med å stramme mutter til etter herding for å få en "pakningseffekt", mens andre fraråder dette da fugen kan løsne ved ettertrekking. Heller nok mot å trekke til med en gang, og antar at faren for lekkasje er heller liten hvis de rette komponentene benyttes ved montering. Hva anbefales som gjengetetting? Loctite55? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Om du helst vil ha kompositt, men velger det bort pga mulig plassmangel, så kan jeg gjøre noen mål for deg i morgen. Byttet de samme ventilene forrige uke på Grandezzaen. 1,5 tommer og 3/4 tommer. Hvilke retninger er det det blir trangt? Foto? Har du flush-montert gjennomføring? Byttet syrefast septikgjennomføring på samme båt for 2 år siden. Nå satt den dønn fast igjen... da ble de TD på den båten også.., ? Sitér dette innlegget Link to post
Bigmac Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Ja TD ventilene krever litt større plass inne i båten, så hvis det er trangt kan det bli tøfft å få det til. Jeg byttet alle mine i år, og brukte sikaflex på utsiden av skroget mot ventilehatten. Loctite SI 5331 på gjengene. (55 er vel den "tanntråden"). Har ikke hørt noen store ulemper ved å bruke TD, og prismessig var det det samme som andre ventiler. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Komplett 1,5 toms ventil med gjennomføring og slangestuss koster vel rett over 1000 kroner. 3/4 toms 800.. må du bytte syrefaste ventiler igjen om 3-5 år eller før pga treghet, så tror jeg at jeg vet hva som blir billigst. Og om du selger båtene, så tror jeg ikke TD trekker ned inntrykket ihverfall ?. Å håndtere de er en lek. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 -Eureka: Kunne vært greit med noen mål, det er 1 1/2" og 3/4" som gjelder her også. På septikutløpet er det nok høyden og størrelse på hendel som er kritisk. På vannintak er det diameter og mulig størrelse på hendel som kan bli utfordring, sitter montert nær veggen i skap på badet. Kan prøve å få til noen bilder i morgen. Det var ikke flush gjennomføring. Hadde håpet at det skulle bli noen år til neste gang, så ikke bra å høre at dine syrefaste har satt seg etter bare 2 år... -Bigmac: Jepp, 55 er tanntråd. Prismessig skiller det lite, men hjelper ikke hvis det blir for trangt.. Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Da sjekker jeg i morgen? Det skal nevnes at 3/4 tomme i TD er ørlite trangere inne i kuleåpninga enn 3/4 i syrefast. Altså, strupes det ørlite, men jeg kom til at det er uproblematisk. -båten er ikke sjøsatt enda. På inntaket til toalettvann har du sikkert hatt sil som en del av gjennomføringa. I TD kjøper du en egen løs sil som skrus fast i skroget utenpå gjennomføringa. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.