Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Fant et bilde ? Må rette meg selv. Gammel gjennomføring var messing. Redigert 26.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Kan årsak til treghet være at ventiler 'scaler' igjen med urinstein? I et forsøk på å rense nivåmåler på dasstank fylte jeg fosforsyre (5 l klinkerrens i 55 l ferskvann) på tanken og lot stå en stund. Null effekt på måler, men la merke til at kuleventil nesten kunne betjenes med en finger etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
Olepo Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Litt mindre innerdiameter på vanninntaket har nok liten praktisk betydning. Har ikke vært sil på inntaket tidligere tror jeg, har ikke sett det. På inntaket er det et 90 graders bend mellom gjennomføring og kuleventil. Ut ifra bildet ser det ikke ut til å være så stor forskjell på ytterdiameter. Kan også eventuelt ta med de gamle ventilene til Maritim for sammenlikning, der har de forhåpentligvis et utvalg TD i hylla. Sitér dette innlegget Link to post
Whiskey Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 Byttet to gjennomføringer til Trudesign nå. Passet fint i de gamle hullene med 1 mm klaring rundt hele. Fort gjort å installere, tettet med loctite tanntråd og Bostic/Simpson marine tetting etter råd fra de på Maritim der de ble innkjøpt. Oppdaget enorm forskjell på billig og halvbillig sag-bor fra Jula, de billige beit ikke på messingen i hele tatt, mens de litt dyrere (de røde) gikk rett gjennom. Gjennomføringer og ventiler satt på plass etter et par timers jobb. MEN så oppdaget jeg at båten hadde krympet mens jeg holdt på, så ventilene fikk jo for fanden ikke plass under eksosslangen! Dessuten hadde de solgt meg dame-gjenger på bendene... ble 3 turer på Maritim for å få riktig bend, og endte til slutt med nye septikslanger for å kunne dra de opp litt annerledes... så tenk på det før dere går for TD (at kuleventilene er ganske mye større, har målt båten nå, og den er akkurat like stor som i fjor) Sitér dette innlegget Baltic-pappa Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Ja, like greit at du tar med de gamle? Da er du sikker. Du kan jo høre om du får bytte om det ikke passer. Greit å prøvemonterer først før du limer. Det er greit å være to til jobbben. En til å holde på utsiden. Jeg prøvemonterte for å tilpasse ventilens hendel perfekt. Strammet alt til, tilpasset ventilhåndtaket så det vendt riktig retning, og merket av overrettsmerker på utvendig del av gjennomføringen og skroget. -septikventilen står krunglete til, innenfor en liten søppeldunkluke... det selges en liten blå plastbit til 25 kr som brukes til å holde igjen gjennomføringen fra utsiden når man skrur sammen ting. -mothold. Jeg kjøpte den ikke, men det hadde vært helt greit å ha den. ? Men det gikk greit uten også... dessuten er den et eget verktøy til å skru ventilen fast... det får jeg nok aldri bruk for ... ? Slangestussen limet jeg fast før ventilen ble skrudd på gjennomføringen. Rett og stett for å ha minst mulig bevegelse i ting tidlig i herdingen. Igjen, prøvemonter, så har du en plan for gjennomføring. Lagt til : byttet forøvrig septikslanger også. 1mm urinsten i alle slanger, men luktet kraftig gjennom. Det var de hvite, glatte slangene som hadde gjort nytta si etter 10 år... bytta til de lysegrå med blå sterk og grå plast rundt... de satt tight på TD stussen. Redigert 26.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) Eureka skrev for 2 timer siden: Byttet syrefast septikgjennomføring på samme båt for 2 år siden. Nå satt den dønn fast igjen... Det var kort tid! Var det skikkelige syrefaste ventiler med syrefast kule, eller kan det ha vært forniklet messingkule? Og, har du manøvrert ventilen jevnlig? Hvis en god rustfri ventil setter seg kan jeg ikke forstå at det skal gå bedre med en ventil der alle delene er av plast. Korrosjon er en ting, den kjøper jeg. Men på en rustfri ventil der kula er i rustfritt beveger kula seg mot en pakning av plast (teflon eller nylon). Om ventilen er av bare plastdeler eller om kula er rustfri er det uansett en fordel å manøvrere den innimellom. Redigert 26.April.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Eureka Svart 26.April.2017 Link til dette innlegget Svart 26.April.2017 (redigert) -jeg rettet meg selv i innlegget med bilde. Det var messing. Kan se nærmere på den i morgen, men innbiller meg at jeg så en del riper i kula. Synes også å huske at den var relativt treg fra dag 1, men håndterbar. Greia er at ventilen står slik til man må strekke hele arma gjennom en luke i et skott. Nå er alt så meget bedre. Båten blir brukt mye fra mai til september. ( dette er ikke seilbåten) Redigert 26.April.2017 av Eureka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.