hei sveis Startet 10.Mars.2017 Del på Facebook Startet 10.Mars.2017 Hei,lurte på å bytte til elektronisk tenning på en Volvo Penta AQ175A. Det er en 3,8 liter V6 fra GM,1983 modell. Denne motoren heter også 229 Cid,satt også i noen bilmodeller. Ser at noen her på forumet har byttet til komplett elektronisk fordeler som heter 123 ignition.Denne typen finnes ikke til min motor, ihvertfall ikke det jeg har funnet ut. Lurte på om noen kunne hjelpe med gode tips? Kan det funke greit om det feks går å få tak i elektronisk fordeler til 229 Cid bilmodell? Sitér dette innlegget Link to post
Bertramsen Svart 10.Mars.2017 Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 Søk "electronic ignition chevy v6" på ebay, så finner du flere varianter. Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 10.Mars.2017 Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 (redigert) Summit racing har alt til desse motorane. https://m.summitracing.com/parts/dui-177212bk Denne fordeleren har innebygd coil og er uten vacuum advance, som du ikkje trenger i båt. Redigert 10.Mars.2017 av bellen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 10.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 Supert ! Denne fra Summit Racing ser ut til å være fin. Takker så mye for hjelpen. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 10.Mars.2017 Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 Alternativt har MSD anerkjente og gode produkter. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
pipe Svart 10.Mars.2017 Del på Facebook Svart 10.Mars.2017 Bare for å ha nevnt det så har ikke en bil fordeler noe å gjøre i en båt og ikke er det lov heller. Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Bare for å ha nevnt det så har ikke en bil fordeler noe å gjøre i en båt og ikke er det lov heller. Enig - derfor jeg nevnte MSD som et alternativ. De er som regel plug and pray - og relativt rimelige. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Bare for å ha nevnt det så har ikke en bil fordeler noe å gjøre i en båt og ikke er det lov heller. jasså? Hvorfor har den ikkje det og hvem r det som evt kommer på døra da? er det fordelerpolitiet? mykje dumt en skal lese. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Bare for å ha nevnt det så har ikke en bil fordeler noe å gjøre i en båt og ikke er det lov heller. Hmmm, den var ny. Forklar nærmere hva du mener, og hvorfor? Redigert 11.Mars.2017 av X10an (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 jasså? Hvorfor har den ikkje det og hvem r det som evt kommer på døra da? er det fordelerpolitiet? mykje dumt en skal lese. Nei - ikke fordelerpolitiet. Men enhver innretning som går på sikkerhet i båt skal være godkjent ihht Solas konvensjonen (gjelder i og for seg kun for handelsskip). Det er ikke bildeler. At man skal lese mye dumt er jeg forøvrig enig i - spesielt fra folk som burde vite bedre Knurrbart. At forsikringen neppe er overlykkelig over at man valgte en ikke marinisert del til en bensinmotor som lever sitt liv lukket under et lokk, nede i bunnen av en båt hjelper vel heller ikke. Bildeler er ikke beskyttet noe spesielt mot gnister, de har som regel ikke messingdeler for å hindre korrosjon og en lang rekke andre tilpasninger. Når du snakker, gjentar du bare det du allerede vet. Men hvis du lytter, kan du lære noe nytt. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Å det er båtplassenpolitiet som kommer rekende med sine forsikrings og eksplosjons formaninger om deler fra 'bil' da altså. Ja kansje du som veit så mykje bedre kan vise meg hvor desse gnistene skulle komme fra. Legg gjerne ved et bilde med piler. At det skal være brannfarlig med bryterløs elektronisk tenning er meir enn eg kan forstå og vil gjerne høre meir om farene med dette. Og spesielt vil eg svært gjerne vite meir om hvor dette 'ikke er lov' kommer i fra. Det er altså så utrolig mykje sludder en skal lese på slike nettforum. Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Tror vel også det er bedre/sikrere med tenningsanlegg uten stifter,selv om det er beregnet for bilmotor.Det jeg lurer litt på er om det er noen forskjell på 229 Cid motorer? Eller passer alle fordelere som står at er til 3,8 liter 229 Cid motor? Er det en fordel med innebygget Coil? Er det forholdsvis enkelt å koble opp en elektronisk fordeler? Noe spesielt å tenke på? Eller er det stort sett plug'n play? Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Å det er båtplassenpolitiet som kommer rekende med sine forsikrings og eksplosjons formaninger om deler fra 'bil' da altså. Ja kansje du som veit så mykje bedre kan vise meg hvor desse gnistene skulle komme fra. Legg gjerne ved et bilde med piler. At det skal være brannfarlig med bryterløs elektronisk tenning er meir enn eg kan forstå og vil gjerne høre meir om farene med dette. Og spesielt vil eg svært gjerne vite meir om hvor dette 'ikke er lov' kommer i fra. Det er altså så utrolig mykje sludder en skal lese på slike nettforum. Å sitte og tegne tegninger til deg gidder jeg ikke - tenningen har som formål å skape gnist. Kombiner dette med bensindamp - så skjønner vel selv du at dette kan ta fyr dersom det ikke er tilstrekkelig tettet. Hvor det ikke er lov, kommer fra amerikanske regler - og de gjelder ikke for fritidsbåter i Norge. Men for båter som skal farte over landegrensene i handelssammenheng gjelder solas regelverket, og der kommer det tydelig frem at enhver innretning som kan ha påvirkning på sikkerheten ombord skal være godkjent ihht sae j1171 - http://standards.sae.org/j1171_200406/. Og som nevnt - jeg tror ikke at forsikringsselskapet blir videre imponerte når du sier til dem at du trodde bilfordeleren du satte inn skulle fungere greit... Jeg ville aldri ha spart meg til å kjøpe noe som ikke var sea j1171 merket nede i maskinrommet - men siden du kan såpass mye om dette Knurrbart, så ver du kanskje kapabel til å se hvor du kan sette inn andre deler... Videre - jeg forstår dere som tror at bildeler sikkert går fint. Jeg tror også at det kanskje går fint. Men kanskje min tro ikke er god nok til at jeg ville gamblet på den ute på sjøen med familien min ombord. Tro er noe man driver med i kirken. På det som kan antenne båten min vil jeg helst vite. Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
000 Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Å sitte og tegne tegninger til deg gidder jeg ikke - tenningen har som formål å skape gnist. Kombiner dette med bensindamp - så skjønner vel selv du at dette kan ta fyr dersom det ikke er tilstrekkelig tettet. Javisst har den det, ellers ville jo ikkje motoren gått. Skulle da bare mangle. Men gnisten er jo inne i sylinderen , hva mener du skal være tett? Ellers så er det jo sjølvsagt dårlig med amerikansk merking av betydning på noe som helst i EU og det er iallefall ingen krav til noe som helst i europa om amerikansk merking . Meina du vi bør importere alt vi trenger av båt/motordeler fra USA for å følge amerikanske regler som du sier? Synes dette bare blir meir og meir rør og surr eg uten noe vetugt kommer frem. Redigert 11.Mars.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Javisst har den det, ellers ville jo ikkje motoren gått. Skulle da bare mangle. Men gnisten er jo inne i sylinderen , hva mener du skal være tett? Ellers så er det jo sjølvsagt dårlig med amerikansk merking av betydning på noe som helst i EU og det er iallefall ingen krav til noe som helst i europa om amerikansk merking . Meina du vi bør importere alt vi trenger av båt/motordeler fra USA for å følge amerikanske regler som du sier? Synes dette bare blir meir og meir rør og surr eg uten noe vetugt kommer frem. Det er klart du syns det blir mer og mer rør og surr når du ikke gidder å lese det som blir skrevet til deg. Men, men, man kan vel ikke fylle vann på en korket flaske. Nå må du slutte å røre sammen alt du leser til en stor grøt. Gnist lages forøvrig flere steder før den går inn i sylinderen (blant annet mellom rotoren og fordelerlokket).Når du snakker, gjentar du bare det du allerede vet. Men hvis du lytter, kan du lære noe nytt. Redigert 11.Mars.2017 av Napoli (see edit history) Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
bellen Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Jaja.. For å legge denne tulletråden død, så anbefaler eg at trådstarter ringer til Sarpsborg motor. Dei kan skaffe deg akkurat det du trenger. Så kan du poste svaret ditt her. Sitér dette innlegget Link to post
000 Svart 11.Mars.2017 Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 (redigert) Eg røre? Nei du veit jaggu å få sagt det. Snakk om å møte seg sjøl i døra. Eg har lyttet og lyttt og eg har spurt fleire ganger hvor denne gnisten oppstår men har ikkje fått noe svar annet enn å vise til noe amerikansk standard for merking, hva nå det har med saken å gjøre. Lærte ikkje noe likevel. Så en bilfordeler gnister mellom rotor og lokk mens en merket fordeler gnister ikkje blir konklusjonen da altså. Jaja greit å vite. Hvilke andre steder gnister det da siden det visst er så mange steder på sin flyktige vei mellom all bensindampen på sin farefulle reise mot tennpluggen Eg synes det høres meir ut som du bare prøver gjenta noe du 'har hørt' som du egentlig ikkje veit årsaken til utsagnet om den tingen du har hørt. Men gjentar den villig likevel rundt om for å være sikker på at alle har fått det med seg hvor farlig en 'bildel' er i båt. ja støtter absolutt forslaget om å ringe Sarpsborg motor og få evt det du trenger der. Redigert 11.Mars.2017 av Knurrbart (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
hei sveis Svart 11.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Mars.2017 Ja, får sjekke med Sarpsborg motor og Aarnes i Sarpsborg. Blir nok litt dyrere enn fra USA,men lettere om den f.eks ikke skulle passe, å få byttet. Bor selv i Halden så Sarp er nabo! Takker for gode innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.