Jump to content

Blande batterityper i samme bank? Evt to banker med forskjellige?


Napoli

Recommended Posts

I Nimbusen har jeg en startbank og en forbruksbank (med Sønnak Dual bly/syre i begge banker) som lades rett fra standard 65 amp dynamo - og der stopper kunnskapen min om dette.

 

Dette med batterier er en av tingene jeg virkelig ikke forstår noen ting av, det eneste jeg har klart å få med mer er at det er forskjell på forbruk, start og dual batterier. At absolutt alle innlegg jeg leser om emnet blir overtatt av folk som diskuterer langt over hodet på meg :confused:  :confused: hjelper heller ikke. I tillegg virker det litt som om en del ser på dette som om det har noe med magi å gjøre og dermed gir svar som "batteriene lader best når man koker suppe av padder først" :giggle: . Jeg er helt sikker på at det er folk på forumet her som på en lettfattelig måte kan forklare litt om de forskjellige batteritypene.

 

For det første - det fins en haug med typer der ute (bly/syre, agm, gel, LifePo4 osv). For det andre - de skal alle ha forskjellig lading (eller skal de det?). Kan man uten videre sette inn et AGM/GEL/LiFePo4 batteri i et opplegg som i utgangspunktet er bygd for Bly/Syre? Eller må man da gjøre endringer i forkant? 

 

Jeg har veldig lyst til å øke kapasiteten i Nimbusen ganske mye, men aner ikke om jeg f. eks bare kan sette inn et Lifepo4 batteri på fprbrukssiden? Eller kan jeg uten videre sette inn ett AGM batteri på startsiden? Eller fins det bedre måter å gjøre det på? Jeg ser f. eks at Lifepo4 kan brukes som "range extender" på eksisterende batterier - er det smartere?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Ettersom du alt har en start og en forbruksbank, så handler vel dette mest om hvilke batterityper, og størrelser.

 

-Først er det viktig å skille start fra forbruk av hensyn til sikkerhet. Man må alltid ha mulighet for å starte motoren. Den gir lading til både start og forbruk, og er sånn sett viktig om man går tom på forbruksbanken.

 

Startbatterier er bygget annerledes enn forbruksbatterier selv om de ser like ut på utsiden. Startbatteriene kan levere store startstrømmer, men vil levere en begrenset mengde med dyputladinger før de er kaputte. Forbruksbatteriene er bygget for å levere mange dyputladninger, men ulempen med disse er at de ikke klarer å levere like store startstrømmer som startbatteriene. En grei måte å se forskjell på er at startbatterier har tynnere plater enn forbruksbatterier når man ser nedi dem. Man kan også skille dem ved å sammenligne like store batterier og CCA / MCA verdi som er påstemplet batteriet. Dersom ett 100Ah batteri har høyere CCA enn ett annet, så er det med høyest CCA det beste startbatteriet, og følgelig ikke det beste forbruksbatteriet. CCA og MCA er en test hvor startstrømmen blir målt, og den som leverer mest her er best egnet som startbatteri. Dersom ett batteri sies å være godt egnet til både start og forbruk, så er det med andre ord ikke best til hverken start eller forbruk. Har man to batteribanker, der en er start, og en er forbruk, så er det vanlig å ha ett 100% startbatteri som ikke egner seg til forbruk til start, og forbruksbatterier til forbruk. Da kan man få lengst mulig levetid på forbruksbatteriene ved syklisk drift, og størst mulig startstrøm i forhold til vekt på startbatteriet.

 

Gel og AGM batterier er veldig renslige ,da det ikke er noe som er lett flytende og kan lekke ut av dem. Ulempen med disse typene er at de er dyrere og mer sensitive for overlading.

 

Når du skal kjøpe batterier, så vurder om du behandler dem godt nok til at det er verdt å bruke mange penger på batterier, eller om rimelige batterier og solcelle+bedre ladeutstyr kan fungere godt nok. I motorbåt ville jeg vurdert våte blybatterier fremfor agm/gel dersom du ikke ønsker å bli en ufrivillig batteri ekspert. Levetiden på batterier er veldig avhengig av bruk, og selv de dyreste batteriene lever kortere enn lyspærer om de behandles feil.

Link to post

Har ikke serlig batterikunskap, men fortalte en batteriguru i 1987 om mitt behov og forbrukere.

Guruen kom fram med 4 stk Fulem 140AH batterier svindyre ja, men er de det når de har holdt i 10 og 12 år det blir ca. 1000kr året  med 4 batterier ???. 

Er det billig eller dyrt??

 

Måtte splitt det elektriske anlegget og  lage 2 banker da 24V trøster ble montert.

 

Fulem er utgått og det  "ekspertene "  tre forskellige sier at det nermeste jeg kommer er  Sønnak SE1853.

Har 2  separate banker hver på 280Ah  som lager 24V til trøsteren.

Bank " A " forer starter og en Vinsj og litt forbruk.

Bank " B " forer en Vinsj, kjøleskapet og litt forbruk og får litt påfyll av et 100W solcellepanel,

ved behov kopler jeg inn denne

De nye bankene blir hver på 370 Ah for å ligge lenger i uthavn. 

Driste meg til å påstå at en av hemmligheten til et langt batteriliv er å ungå for mange dyputladninger, holde seg over 50%

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Jeg har akkurat gjort det trådstarter her lurer på. Jeg er ingen ekspert på batterier. Har 6 stk gel på 80ah til forbruk. Syns batteribanken er litt slapp for vårt forbruk i uthavn. Så jeg har bestemt meg for å bytte hele banken til Lifepo4. Men ikke helt enda, jeg syns det blir litt mye å bytte hele banken når den ikke er gåen, men litt lite futt. Det ble litt dyrt i denne omgang. Så ser jeg jo at de som selger disse batteriene, skriver du kan koble de til eksisterende Batteribank får å øke kapasiteten osv. Så jeg kjøpte et 100ah Lifepo4 (med innebygget BMS) og koblet det til banken, i bruksanvisningen som følger med batteriet står det at ideel ladespenning skal være 14,4 for dette batteriet, noe mine ladere (dynamo/landstrøm) har i dag når batteriet nærmer seg fullt. Så det kan jo være jeg har gjort noe dumt nå, og ødelegger både nytt batteri og de jeg har i banken, men siden jeg har bestemt meg for å bytte til Lifepo4 senere så tenker jeg det er vert et forsøk. Så langt ser alt veldig bra ut, hele banken holder nå spenningen mye bedre og virker å være mye sprekere. Sikkert mange med god greie på strøm som rister på hodet av dette, men jeg får være litt prøvekanin, så får tiden vise hvordan dette går.

Link to post

Hei Napoli,

 

Jeg tror du ber om et enkelt svar på et ikke fullt så enkelt spørsmål :)   Hvis du vil ha ett eneste konkret og relativt trygt råd, så skaff deg maksimalt 250Ah med "vanlige" bly/syre batterier på forbrukssiden, og ferdig med det.  Hvis ladesystemet ditt ellers er ok så bør det være innafor på alle måter.  Men hvorvidt det dekker strømbehovet ditt er jo en helt annen sak... 

 

Startbatteriet har du ingen grunn til å gjøre noe med, så lenge det gjør jobben sin.

 

En utfordring for de fleste når det kommer til batteri og ladesystem, er at det må kompromisses på et eller flere områder.  Men noen generelle råd:

 

  • Finn ut hvor mye strøm (Ah) du trenger (eller kan klare deg med), og dimensjoner opp batteriene deretter.  Dette kan kreve en hel liten øvelse i seg selv, men hvis du hopper bukk over dette så blir det ganske tilfeldig om den nye batteribanken din blir en suksess eller ikke. Det enkleste er å skaffe seg en batterimonitor som kan måle for deg, ellers må du gjøre matematikken selv utifra hva du pleier å bruke av strøm.
  • Først når du har funnet ut hvor mye strøm du bruker, kan du si hvor store batterier du trenger. 
  • Blybatterier skal være minst dobbelt så store i antall Ah kapasitet, som det du trenger.  LiFePo4 batterier skal være minst 10-15% større enn det du trenger, men jeg vil ikke anbefale å bytte til lithium hvis du ikke samtidig er forberedt på å oppgradere ladesystemet ditt (dynamo/landstrømslader). Det samme gjelder ved bruk av LiFePo4 som "range extender".
  • Store batteribanker sluker mer strøm enn små.  Lithiumbatterier sluker i særklasse mest, deretter AGM og vanlige bly/syre batterier i den rekkefølgen.  Så hvilke batterier (og kapasitet) du velger påvirker hvor mye strøm dynamoen må regne med å levere.  Og dynamoen tåler ikke å belastes for hardt for lenge, da den kan bli for varm og ødelegges.  Derfor kan du ikke bare "stable innpå" med masse batterier, uten å samtidig gjøre noe med ladingen.  Dvs. det er jo lov å prøve, du kan nok "tyne grensene" litt, og kanskje få det til å både fungere og vare.  Problemet er bare at når du ikke vet hvor grensa går så vet du heller ikke når du tråkker over den.  Og en del av dette går på levetid, og er derfor ikke absolutte grenser.  Det er jo kjedelig å måtte bytte dynamo hvert tredje år også, spesielt siden alle typer av havarier gjerne skjer når det passer som dårligst. 

For å gjøre dette ennå vanskeligere så har de forskjellige batteritypene forskjellige krav til ladespenning og tildels ladestrøm.  Og sånn kan man fortsette å grave seg ned i detaljer...

 

Som du sikkert har sett, kan du lese strøm-tråder "herfra til evigheten" uten å nødvendigvis finne løsningen som vil funke bra for akkurat deg.  Og det som fungerer fint hos en annen behøver ikke garantert å fungere bra hos deg.  Hvis du ikke føler du har et fnugg av peiling, og ikke syns du får noe ut av svarene du finner, så vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med noen som driver profesjonelt med dette.  Det kan svare seg godt i lengden, og du finner flere av de her inne.  Bl.a. Servicemannen og Jörg Becker kommer jeg på i farten, du har de sikkert på radaren allerede.

Link to post

Jeg har akkurat gjort det trådstarter her lurer på. Jeg er ingen ekspert på batterier. Har 6 stk gel på 80ah til forbruk. Syns batteribanken er litt slapp for vårt forbruk i uthavn. ...

 

Vil nevne Seilars sin opplevelse med å gjøre noen fullstendige utladinger på sine GEL batterier, de fikk tilbake omtrent sin opprinnelige kapasitet.  Om du ikke har sett dette tidligere: https://baatplassen.no/i/topic/82337-erfaringer-med-haze-hzy-mr12-110-gel-batterier/?p=1872940  Det kan være noe å forsøke med GEL banken din, om du syns at den har tapt seg mye fra den var ny.   

Link to post

Først og fremst - takk til dere som gidder å gi gode svar her! :clap:  :clap: Jeg visste at det gikk an å snakke om batterier uten å begynne og snakke om stratifikasjon og elektrolyttens densitet ved hvilespenning (aner ikke hva det betyr men det er tatt ordrett ut av en annen tråd her på BP)  :giggle:  :giggle:

 

Nimbusen har veldig begrenset batteriplass - og landstrømslader er kun i nødsfall. Derfor har jeg egentlig ikke så mye å gå på når det gjelder å sette inn flere/større batterier. Jeg er derfor avhengig av å øke kapasiteten uten å øke mengden/størrelsen på batterier så mye. Og når man leser reklamene virker det jo som om det bare er å "hive" inn hva som helst, og vipps så har man mangedoblet kapasiteten sin.

 

Når du skal kjøpe batterier, så vurder om du behandler dem godt nok til at det er verdt å bruke mange penger på batterier, eller om rimelige batterier og solcelle+bedre ladeutstyr kan fungere godt nok. I motorbåt ville jeg vurdert våte blybatterier fremfor agm/gel dersom du ikke ønsker å bli en ufrivillig batteri ekspert. Levetiden på batterier er veldig avhengig av bruk, og selv de dyreste batteriene lever kortere enn lyspærer om de behandles feil.

Hehe - litt av problemet mitt med "om jeg behandler dem godt nok" er at jeg ikke aner hva som er "god nok" behandling. Jeg antar at jeg behandler dem greit, de har jo vart 5 år uten problemer. Men ønsket ligger der mer for å være sikker på at man har nok strøm.

 

 

 

  • Blybatterier skal være minst dobbelt så store i antall Ah kapasitet, som det du trenger.  LiFePo4 batterier skal være minst 10-15% større enn det du trenger, men jeg vil ikke anbefale å bytte til lithium hvis du ikke samtidig er forberedt på å oppgradere ladesystemet ditt (dynamo/landstrømslader). Det samme gjelder ved bruk av LiFePo4 som "range extender".
  • Store batteribanker sluker mer strøm enn små.  Lithiumbatterier sluker i særklasse mest, deretter AGM og vanlige bly/syre batterier i den rekkefølgen.  Så hvilke batterier (og kapasitet) du velger påvirker hvor mye strøm dynamoen må regne med å levere.  Og dynamoen tåler ikke å belastes for hardt for lenge, da den kan bli for varm og ødelegges.  Derfor kan du ikke bare "stable innpå" med masse batterier, uten å samtidig gjøre noe med ladingen.  Dvs. det er jo lov å prøve, du kan nok "tyne grensene" litt, og kanskje få det til å både fungere og vare.  Problemet er bare at når du ikke vet hvor grensa går så vet du heller ikke når du tråkker over den.  Og en del av dette går på levetid, og er derfor ikke absolutte grenser.  Det er jo kjedelig å måtte bytte dynamo hvert tredje år også, spesielt siden alle typer av havarier gjerne skjer når det passer som dårligst. 

For å gjøre dette ennå vanskeligere så har de forskjellige batteritypene forskjellige krav til ladespenning og tildels ladestrøm.  Og sånn kan man fortsette å grave seg ned i detaljer...

 

Som du sikkert har sett, kan du lese strøm-tråder "herfra til evigheten" uten å nødvendigvis finne løsningen som vil funke bra for akkurat deg.  Og det som fungerer fint hos en annen behøver ikke garantert å fungere bra hos deg.  Hvis du ikke føler du har et fnugg av peiling, og ikke syns du får noe ut av svarene du finner, så vil jeg absolutt anbefale deg å ta kontakt med noen som driver profesjonelt med dette.  Det kan svare seg godt i lengden, og du finner flere av de her inne.  Bl.a. Servicemannen og Jörg Becker kommer jeg på i farten, du har de sikkert på radaren allerede.

 

Ja, jeg har vel etterhvert lest stort sett alt som er av batteritråder - og begynt å innse at alle ikke kan være eksperter på alt :sad:  Hvis jeg forstår deg rett er hovedproblemet med å sette inn AGM/Lifepo4 at det belaster dynamoen mer enn den kanskje er bygd for - og derfor kan forårsake havari. Men sånn direkte er det ingen fare for at "driten brenner ned"? 

 

Dette med samme type batterier i de to forskjellige bankene forstår jeg ikke. Hvorfor skal det være det? Vil jeg ødelegge noe ved å sette f. eks bly/syre som startbatterier og agm som forbruksbatterier (evt motsatt)? Eller er det mer en økonomisk avveining - jeg ser jo at det er en forskjell på pris på ting her.

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Jeg var litt i samme situasjon som deg og trengte mere strøm. Hadde bare 140A forbruksbatteri, eller et dual som fulgte med båten i tillegg til 140A start. Jeg tenkte og tenkte, leste og leste. Ønsket mitt var en hel helg i uthavn uten å starte motoren, så jeg måtte ha tilgjengelig i overkant av 200A. Med bly/syre måtte jeg da hatt en bank på minimum 400A. Både størrelse og vekt ga meg en utfordring. Har en Hitachi 80A dymano og grensa for den går vel på ca 400A, er jeg blitt fortalt. Hitachi dynamoen ville gått hardt med totalt over 500A batterier. I tillegg måtte jeg hatt en ekstern regulator for å få den strømmen jeg trengte. Ønsket om lithium (LiFePo4) kom mer og mer. Det endte med at jeg har bestilt ny dynamo, så nå er det bare å vente på feriepengene som trolig går til båten, i år som alltid :) denne gangen går de til lithium. Bakdelen med det hele er prisen. Men jeg tenkte at jeg skal ha båten lenge, og jeg skal også ha et fredfylt liv ute på havet uten å trenge å tenke på strøm i helgene. Håper investeringen blir lønnsom på sikt. Batterimonitor er et must.

Link to post

Hei,

Dette kan jeg og derfor vil du se at endel av mine innlegg er av typen, detaljer som kun er av mer teoretisk interresse. Men skal prøve å besvare enkelt. Bly/syre AGM og GEL er batterier basert på samme prinsipp og kan lades likt. Lifepro er helt forskjellig teknologi og bør lades separat med dertil egnet lader. Så til lading av Åpne bly/syre og AGM og GEL. De har en toppladespenning på 14,4 Volt ved 20 grader, men alle elektroniske ladere med ekstern temperatursensor vil justere dette automatisk. I tilleg vil de redusere spenningen om batteriene blir varme. Neste ladetrinn er vedlikehold og her skal man være litt på vakt. Åpne Bly syre kan godt lades på 13,8 Volt. Om dette er for høyt er det bare å etterfylle vann om dette fordamper. Det kan du ikke på GEL og AGM . Derfor må du sjekke hva leverandøren anbefaler. Så justerer du batteriladeren slik at dette stemmer overens med batterileverandørens anbefaling. Allikevel er jeg litt skeptisk om batteriladeren står på kontinuerlig. AGM og GEL har også litt gassing, selv om den er veldig lav. Men gjennom en vinter eller fler mister du litt. Dette kan du unngå ved å justere spenning 0,2 volt lavere en leverandøren anbefaler. Om laderen har flere trinn slik at den periodevis topper batteriene med 14,4 Volt trenger du ikke gjøre mer. Om batteriladeren ikke har dette trinnet kan det være greit og koble fra 230 Volts tilførselen en gang i måneden for å få toppet batteriene. Dette er viktig for å redusere sulfateringen i batteriene. Ellers har du bare AGM eller GEL og batteriene er i orden er det ikke nødvendig å etterlate mer en hver 6 måned.

Link to post

Vi er litt i samme båt som deg "kjellg" med lifepo4 batteri og Hitachi 80 dynamo. Har tenkt å koble til ekstern regulator. Hvilken ny type dynamo har du bestilt?

Har bestille meg en Balmar AT-165 med nye reimskiver hos Joerg her på baatplassen. Kunne nok klart meg med en 6-series, men med original "vifterem" er det begrenset til 100A dynamo. Tenkte kjøpe 2 eller 3 x100A lithium. Mye penger men holder de det de lover, og etter det jeg har lest, så er det vel investerte penger. Greit å kunne lade batteriene med 100-150 ampere. Men for all del, skal du kjøre et slikt opplegg så må du ha kontroll på alt. Ekstern regulator på hitachien, vil kreve ladebegrensning. Ellers er fare for dynamohavari overhengende. Den vil nok gå seg varm..

 

I Og med at jeg har tenkt å ha båten i lang tid, så går jeg for AT dynamoen. Dels på grunn av størrelsen men også at den lader opptil 120A på tomgang. Vet ikke hvordan bruken vil være om 5 år med tekniske duppeditter etc, så jeg kjøper noe jeg kan bruke på sikt også. Kjipt om noen år å se at dynamoen blir for liten.

Redigert av Kjellg (see edit history)
Link to post

Hei,

Dette kan jeg og derfor vil du se at endel av mine innlegg er av typen, detaljer som kun er av mer teoretisk interresse. Men skal prøve å besvare enkelt. Bly/syre AGM og GEL er batterier basert på samme prinsipp og kan lades likt. 

Det betyr at jeg kan sette inn f.eks et lite optima agm startbatteri og flytte de dualbatteriene jeg har idag over i forbruksbanken?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

 

... Hvis jeg forstår deg rett er hovedproblemet med å sette inn AGM/Lifepo4 at det belaster dynamoen mer enn den kanskje er bygd for - og derfor kan forårsake havari  ...

 

Jeg vil ihvertfall gjøre deg obs på muligheten for at dynamoen kan bli overbelastet, så du har det på radaren nå som du er i planleggingsfasen på å oppgradere batteribanken.  Selv om det nå høres ut som du er i nærheten av å finne en løsning med å flytte startbatteriet over på forbrukssiden.  Holder du deg i nærheten av 250+ Ah med bly/syre så kommer dette helt sikkert til å gå fint.  Og som jeg kommer tilbake til så kan ennå mer batterier også gå fint med litt flaks. Jeg må presisere at jeg kun har snakket om forbruksbanken din her, og at du ikke behøver bekymre deg om startbatteriet.  Startbatteriet vil ikke belaste dynamoen av noe betydning, så bare se bort fra den når det gjelder dette med dynamobelastning.  Du kan også gjerne blande AGM på start med bly/syre på forbruk, så lenge ladespenningen for begge er OK, og du ellers er innafor når det gjelder dette med dynamobelastning på forbrukssiden.  På forbrukssiden behøver du heller ikke å være "livredd" for AGM sånn sett, men det er greit å vite at AGM tar til seg mer strøm enn bly/syre, og det kan være verdt å ta med i beregningen hvis du begynner å nærme deg grensen for hva dynamoen bør få lov å jobbe med.

 

Det er ikke lett å finne et bra sted å legge lista for hvor mye informasjon man skal prøve å formidle.  Altfor mye info kan skremme en fra å tørre å prøve, og heller tenke at dette var da fryktelig vanskelig... Og mer info gir kanskje ennå flere spørsmål osv. Men nær sagt "som vanlig" så er det alltid rom for å utdype innenfor temaet, så jeg tar nå sjansen på å utbrodere noen av mine egne erfaringer og observasjoner for å nyansere saken.  Så kan du evt. gjøre deg dine egne tanker om noe av dette passer å ta hensyn til i din installasjon.  Jeg har 555Ah AGM (5x111Ah) + 360Ah LiFePo4 bygget av løse 3,2v celler (8xCALB 180Ah) og original 115A dynamo (VP/Mitsubishi).  AGM banken starter sin syvende sesong snart, mens LiFePo4 har jeg hatt en sesong. 

 

Etter vanlige forsiktighetsregler for nedtapping (50% for AGM og 90% for LiFePo4) så mangler jeg på det meste 600Ah som skal inn i batteriene, etter noen dager i uthavn. Det har skjedd ved noen anledninger i sommer, man blir litt "sløv" av å tro man har nok strøm :)

 

Blybatterier har den egenskapen at de tar til seg mest strøm når de er godt nedtappet og frem til de når 70-75% fyllingsgrad.  Deretter faller ladestrømmen ganske raskt. LiFePo4 batteriene kan imidlertid ta til seg omtrent den strømmen de får, helt til de når 90% fyllingsgrad.  I vanlig bruk er altså blybatterier sultne i området 50%-75%, mens LiFePo4 er sultne i området 10%-90%.  LiFePo4 belaster dermed dynamoen over en lengre periode enn blybatterier for samme Ah kapasitet.  På den positive siden kan LiFePo4 fullades mye raskere enn blybatterier.

 

Min AGM bank kan ta til seg mer enn 150A ladestrøm inntil den er ca. 75% full, gitt at jeg hadde hatt et ladesystem som kunne levere det.  Skulle jeg være så uheldig å tømme batteriet helt ned en dag, vil den kunne ta til seg omtrent like mye som tilsvarende LiFePo4 i begynnelsen.  Dette har jeg testet, dog ikke i båten.

 

For LiFePo4 så har jeg ikke hatt mulighet til å finne grensen, men produsenten sier at man skal begrense ladestrømmen til 2C, som for meg betyr 720A (!).  Etter hva jeg har forstått på diverse nettfora så er det ikke batteriene som begrenser seg, og det sier litt om hvor enormt mye strøm disse batteriene kan ta imot hvis de får de rette forholdene. 

 

Årsaken til at jeg nevner alle disse strømtallene er for å understreke at AGM og LiFePo4 kan ta imot mye strøm hvis de får anledning.  Og gitt alt annet likt, kan du bare tenke på et antall Ah batterikapasitet og gange opp eller ned med forholdstallene jeg har nevnt, for å finne tall som er relevante for deg.  I ditt tilfelle vil f.eks. 275Ah AGM kunne ta imot mer enn 75A frem til de er 70-75% fulle.  Dvs. de kan belaste dynamoen din for fullt i den perioden og litt til.  Et 100Ah LiFePo4 batteri kan også fint klare å ta imot alle 65A som dynamoen din leverer.  Tilsammen kan derfor dynamoen din bli gående flere timer for fullt, og det er ikke bra i lengden.

 

Så hvorfor brenner ikke alle dynamoer opp når man kobler til en LiFePo4 eller øker batteribanken kraftig?  Her kommer vi inn på "lokale forhold" som det er skummelt å ta for gitt når man skal gi andre råd om hva som fungerer og ikke.  Min LiFePo4 bank er fremdeles å betrakte som "work in progress", og ikke permanent tilkoblet dynamoen.  AGM banken er naturlig nok permanent tilkoblet, og jeg har av ren egeninteresse testet en del rundt lading av begge bankene hver for seg.  Det viser seg at det er en rekke begrensninger i ladesystemet mitt, som gjør at dynamoen ikke får anledning til å yte i nærheten av maksimalt. Som eksempel kan jeg nevne at jeg har et "naturlig" stort spenningsfall gjennom kabler, dioder, sikringer osv., som øker med ladestrømmen.  Det holder ladespenningen og dermed ladestrømmen nede på et fungerende nivå.  M.a.o. pga. Bavarias valg av komponenter, som bare akkurat holder seg innenfor det fornuftige, så fungerer det så bra som det egentlig kan gjøre nå.  Skulle jeg falle for fristelsen til å oppgradere kabler, dioder o.l. så vil jeg få det tilbake i økt belastning på dynamoen.  Det er enkelt å få dynamoen til å levere sine 115A og mer til (har testet dette også).  Sånn sett så får man en slags omvendt problemstilling ved at man ikke ønsker at dynamoen skal yte maks...  Nå står ny dynamo og ikke minst strømbegrensende regulator, på planen.

 

Hvis du ikke har falt helt av eller sovnet allerede, så er altså konklusjonen at det ikke nødvendigvis gå galt om du kobler til LiFePo4, bytter til AGM eller øker batteribanken din kraftig.  Men sannsynligheten for det øker, jo mer du innfører av belastning.  Og det er ikke én enkelt faktor som bestemmer hvor "god" lading og høy belastning du får.  Det bestemmes av en kombinasjon av batteritype, kapasitet, ladesystemet (ladespenning) og hvor langt ned du tapper batteriene. Det krever en del "forskning" for å finne ut av dette i hver enkelt båt, så det er lite aktuelt for de fleste å sette i gang med.  Derfor er det fornuftig å ikke "kline til" med den største batteribanken man kan finne, alltid.

 

Jeg kan ikke si jeg har hørt om dynamoer som har bokstavelig talt tatt fyr, så du kan jo alltids bare teste, men nå koster jo disse LiFePo4 batteriene litt mer enn et gjennomsnittlig hushodningseksperiment vil jeg si... Hvis du velger en "jeg prøver og ser hva som skjer" tilnærming så vil jeg ihvertfall anbefale deg å skaffe/låne et tangamperemeter som et minimum, og gjøre noen praktiske tester med nedtappede batterier.  Så vil du få en veldig god indikasjon på hvordan dette ligger an hos deg.  Leverer dynamoen opp mot merkeeffekten sin, er det ganske sikkert nødvendig å gjøre noe med ladingen.

Link to post

Det betyr at jeg kan sette inn f.eks et lite optima agm startbatteri og flytte de dualbatteriene jeg har idag over i forbruksbanken?

Ja, da sparer du plass ved å ikke bruke ett stort batteri til start. Synest det høres fornuftig ut om du kan supplere forbruksbanken med ett av dine dual batterier, og heller kjøpe ett nytt start batteri. Det har ingen ting å si om du blander agm,gel og våte blybatterier så lenge de brukes i forskjellige banker. At de kobles sammen ved lading er ok.

 

Du sier at du ikke bruker landstrømslader. Det er ett større problem i forhold til levetid på batteriene. Ettersom dynamo/generator har begrenset ladetid, så er det kun ved landstrømslading du får toppladet forbruksbatteriene dine. Topplading tar fort etpar dager, og er viktig for å reversere og unngå sulfatering, som er det som for mange er spileren i batterikista. Å ikke topplade batteriene regelmessig er litt som å ikke vaske en murerbøtte. Man får plass til litt mindre oppi for hver gang den blir stående slik og størkne. Topper du 100%, så er det litt som å vaske bøtta etter en dag med flere blandinger. Batterier bør topplades 100% regelmessig, om ikke hver gang.

 

Stor stas.....dine prosjekter skulle jeg gjerne hørt mer om, men da kupper vi fort tråden, så jeg tør ikkr begynne engang.....i denne tråden.

Link to post

Dette er en av grunnene til at man bidrar på forum! Supert å få såpass gode svar som dette! Da tenker jeg å gjøre som følger:

Startbanken min betår idag av 2 stk sønnak dual sr350 (80ah pr stk), denne driver også ankervinsj og thruster. Forbruksbanken er maken, og driver kjøleskap, lanterner, lys osv.

Hvis jeg flytter ett av startbatteriene over til forbruk, flytter det andre ut av båten og bruker det til noe annet (guttungens GH 11, så kan han få led-lys og lanterner  :wink: ).

I startbanken setter jeg deretter inn ett stk Exide Dual AGM EP650 (75ah) eller tilsvarende fra Optima (Bluetop d34m) - som da skal ta seg av jobben de to gamle gjorde. Iflg Sønnak vil jeg da riktignok få 50Wh mindre på start, men har vel såvidt jeg vet aldri hatt noe problem med for lite strøm på startside. Og dersom det skulle bli et problem kan jeg enkelt koble de to bankene sammen som en nødløsning.

Når det gjelder landstrømslader har jeg en superenkel CTEK m45 idag, men båten har ikke noe eget landstrømsanlegg. Har derfor ikke hatt noe lyst til å koble dette opp dersom jeg ikke er i båten og har oversikt over det. Jeg har derfor heller ikke prioritert å sette inn en større lader. Topplading og vedlikehold blir er en greie jeg har gjort noen ganger utenom sesong, mens båten er på land. 

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Høres ut som en rimelig og grei løsning. Men du skal ikke se bort i fra at batteriene dine alt er noe sulfaterte etter 5 år uten regelmessig topplading. 5 år er jo ett godt stykke ut i ett batteriliv. Neste gang du bytter batteribank, så bør du vurdere å få til ett opplegg for topplading. Det batteriet du har til overs ville jeg plukket fra de gamle forbruksbatteriene dine. Tipper de to startbatteriene er i best form, da de ikke har vært brukt til dyputlading, og derfor stort sett har vært fulle.

Link to post

Napoli, det høres ut som en bra plan :yesnod:

 

Har du en god thrusterinnstallasjon skal Optima / Exide klare å levere nødvendig strøm til thrusteren, som vel er det mest strømkrevende her.  Wh kan du for øvrig se bort fra, det har ingen praktisk betydning for denne bruken av batteriene. 

 

Seilars har veldig gode poenger om topplading.  Selv om 5 år som forbruksbatterier, uten jevnlig topping og fremdeles fullt brukbare batterier, er bra.  Kanskje du har et bruksmønster med relativt sett mye motorkjøring for alt vi vet altså, men det kan være noe å tenke på hvis du nå skal utnytte den nye batteribanken din til mer forbruk.  Du vet, du kan bruke flere Ah når du kobler til det nye batteriet, men samtidig blir det flere Ah som skal inn i batteriene igjen etterpå.  Men dynamoen er den samme, så den kommer til å bruke lenger tid på å lade opp den nye batteribanken hvis du nå begynner å bruke mer strøm.  

 

Som et tips så kan du få tak i ringkabelsko til den ctek'en, sånn at du kan montere den mer permanent :http://www.ctek.com/se/sv/chargers/Comfort%20Connect%20Eyelet%20M10.  Montert tørt og beskyttet så kan den stå permanent tilkoblet.

 

Seilars:  jeg kunne nok laget en egen tråd om tester, observasjoner og prosjekter på strømfronten, vi får ta opp tråden hvis og når jeg får somlet meg til det :)

Link to post

Supert, da blir det løsningen. Inn med et agm på start. Så flytter jeg et av de gamle forbruksbatteriene ut.

Jeg har en sånn eyelet connector koblet til, men tenker at en lader som bare gir 4,5a ikke vil hjelpe så mye. Jeg må vel da oppgradere laderen samtidig til noe med mer futt i? Mener jeg har lest at en lader bør gi ca.10% av bankenes samlede størrelse. I mitt tilfelle mellom 25 og 30 ah?

Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60

Link to post

Laderen din er i minste laget ja, men allikevel mye bedre enn ingenting mener nå jeg.  Første gangen jeg ladet LiFePo4 banken min, var det med en ctek mxs7000 som yter 7A.  Den holdt på i nesten to døgn.  Din lader leverer 45Ah på 10 timer, og kan være det som skal til for å løfte batteriene opp fra 80% til 100%, og det vil være en veldig bra forbedring.  Det verste som kan skje, er at laderen kan komme til å gå i feilmodus og dermed slutte å lade inntil du restarter den.  Og det vil bare skje om du går fra båten med veldig godt nedtappede batterier.  Har du f.eks. rukket å lade batteriene til 80% på veien hjem til havna så er jeg rimelig sikker på at laderen vil takle resten og kanskje mere til, helt fint.

 

Så vil jeg allikevel selvsagt anbefale deg å oppgradere ved anledning.  F.eks. får du en Quick 30A for et par tusen :https://seatronic.no/quick-batterilader-nrg-300.

Link to post

Napoli, det høres ut som en bra plan :yesnod:

 

 

Seilars:  jeg kunne nok laget en egen tråd om tester, observasjoner og prosjekter på strømfronten, vi får ta opp tråden hvis og når jeg får somlet meg til det :)

Det ville vært interessant. Jeg har samme 115A dynamo som deg, og den har toppnotering på 125A i båten min. Den har holdt fint i 11 år.

Link to post

Hei,

 

Ser at det blir nevnt at man kan overbelaste en generator litt lenger opp I tråden. Om man ikke kobler ut den interne regulatoren så har alle moderne generatorer beskyttelse mot overoppheting.

 

Om man ser på en ladeprosess, så prøver dynamoen å levere nok strøm til at spenningen stiger til 14,4 Volt. Dette gjør den ved å levere maks strøm, f.eks 115A.

Normalt skal dynamoen selv begrense strømmen til dette. (Med ekstern regulator kan dette overstyres og du kan få varmgang). Om den skulle bli varm av dette eller for lite kjøling, vil den normalt redusere ladestrømmen. Dynamoen tar normalt ikke skade av dette. Men har du en ekstern regulator som kobler ut temperaturreguleringen, så kan generatoren ta skade.

Om du har alt for stor batteribank, så vil ikke batterispenningen komme opp I 14,4 volt med en gang, men sakte men sikkert krype oppover mot denne. Om dette tar for lang tid kan generatoren bli for varm og den reduserer ladestrømmen, men igjen generatoren tar ikke skade av dette.

Link to post

Det er også min erfaring JRK. Jeg har ikke endret noe på den originale generatoren, men redusert spenningsfallet mellom generator og en stor batteribank. Ved kald generator og halvfull batteribank har jeg notert 10A høyere ladestrøm inn på forbruk enn de påstemplede 115A. Om jeg ser på batterimeteret etter en halvtime så ligger jeg typisk i underkant av 100A. Generatoren holdt fint de 11 årene jeg hadde den, og nå har jeg samme generatoren i en lik 2016 modell VP motor. Regner med det er fordi den klarer å passe seg selv innen rimelighetens grenser.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...