aileenll Startet 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 11.Mars.2017 Planlegger seiltur til Peterhead i begynnelsen av juli, retur planlagt noe lengre sør og om Danmark av hensyn til strøm. Vil tetthet mellom oljeinstallasjoner gi bortimot full vhf-dekkning? Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
pacuare Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Mener det var lange perioder uten noe å se. Rimelig sikker på at det er områder uten andre som lytter. Er en del fiskebåter. Plattformene var periodevis tett, Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 Tviler på om du vil ha mer enn sporadisk dekning fra oljeinstallasjoner. Du kan vel risikere å sneie bortom Forties på veien over. Og noen norske kan vel dukke opp på veien mot Danmark. Det kommer an på hvor langt syd du går. Sitér dette innlegget Link to post
NOR2138 Svart 11.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 11.Mars.2017 (redigert) Det er mange skip og installasjoner i sjøen der, men også store avtander. Midt ute i sjøen har du nok greit med VHF-dekning mtp Ekofisk og de andre oljefeltene som ligger som en linje midt mellom landene. Utenom dette kommer det nok an på hva det er av tilgjengelig av skip, det er akkurat nå ca 100km fra et skip langs kysten til det nærmeste skipet i ekofiskfeltet, uten noe i mellom, da skal dere begge ha vhf-antenna 150 meter(iflg online kalkulator) høyt oppe for å ha kontakt. :) Redigert 11.Mars.2017 av NOR2138 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steini Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det blir nok ein del lengre etapper uten dekkning ja. Ikkje ofta eg ser norske seilbåtar i Petehead, men det hender ein sjelden gang. Sjølv har eg vert ein del der med supply båt. Sitér dette innlegget -Steini https://baatplassen.no/i/topic/128201-midgard-på-tur/ Link to post
pacuare Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 De fleste norske seilbåtene går vel rett til inverness. Begge gangene jeg har gått caledonien kanalen har det vært andre norske båter der samtidig. På sist tur vurderte vi å stoppe i peterhead, men så dreide vind til slør, da var det enkelt å skli forbi. En natt med kryss fristet ikke. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Det kan bli en fin tur. Misunner deg litt muligheten til slike langturer.. uten å ha med tankbil. Lykke til med planlegging og gjennomføring. Mye kos i planlegging. Går du alene, eller flere båter sammen? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Hulda Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Bare for å sette ting litt i perspektiv når det gjelder dekning. Er man på Valhall så ligger Ekofisk Center 'rett oppi der', kan fint se feltet. Ula ligger et kvarters helikopterflight mot NE. Valhall ligger omtrent på linje mellom Aberdeen og Esbjerg. Hver gang det var tåke på Sola, var trusselen å bli flydd enten til Aberdeen eller Esbjerg. Så for å få rota seg fra Peterhead til Danmark via Ekofisk/Valhall, bør man ta sikte på Limfjorden eller Kielerkanalen. Noe slikt, i praksis. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 12.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Bare for å sette ting litt i perspektiv når det gjelder dekning. Er man på Valhall så ligger Ekofisk Center 'rett oppi der', kan fint se feltet. Ula ligger et kvarters helikopterflight mot NE. Valhall ligger omtrent på linje mellom Aberdeen og Esbjerg. Hver gang det var tåke på Sola, var trusselen å bli flydd enten til Aberdeen eller Esbjerg. Så for å få rota seg fra Peterhead til Danmark via Ekofisk/Valhall, bør man ta sikte på Limfjorden eller Kielerkanalen. Noe slikt, i praksis. Takker! Tenkte å sikte på Limfjorden Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Roger jo Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Last ned riggliste med oversikt over posisjonar for mobile boreplattformer og flotell. Rigglista blir oppdatert dagleg, men ikkje i helger og på heilagdagar. http://www.kartverket.no/efs/plattformer/ Og som Hulda skriver retur gjennom Limfjorden eller Kiel AIS er bra uansett, men spesielt på en slik tur. Få båtforeningen din til å bli medlem her http://www.frihavne.com/ så er havne avgiftene under kontroll uansett veivalget. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
pacuare Svart 12.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 12.Mars.2017 Jeg er uenig i at limfjorden eller kielkanalen er fornuftig på vei hjem. Bruk heller all tid i Skottland, og seil rett hjem. Også kortest tid på havet. Kielkanalen er etter min mening ikke verdt å bruke tid på, limfjorden kan fint kombineres med sør øst Danmark på en egen sommerferie. Er hensikten å forlenge seilturen, gå gjennom caledonien kanalen, nord via hebridene og hjem. Eller gå ned irskesjøen og rundt England. Mange muligheter. Sitér dette innlegget Link to post
aileenll Svart 27.Juni.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni.2017 Roger jo skrev On 03/12/2017 at 16.01: Last ned riggliste med oversikt over posisjonar for mobile boreplattformer og flotell. Rigglista blir oppdatert dagleg, men ikkje i helger og på heilagdagar. http://www.kartverket.no/efs/plattformer/ Og som Hulda skriver retur gjennom Limfjorden eller Kiel AIS er bra uansett, men spesielt på en slik tur. Få båtforeningen din til å bli medlem her http://www.frihavne.com/ så er havne avgiftene under kontroll uansett veivalget. Da er rigglista saumfart, så også med værmeldingen. det ser ut til å bli gunstige forhold for overseiling, fra Søgne til Peterhead tirsdag 4.Om noen vil slå følge, så heng på. Sitér dette innlegget Aileen ll Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.