Jump to content

Verado 150hk plutselig lavere turtall/dårligere akselerasjon


skipssjefen

Recommended Posts

Hei,

 

Har ikke skrevet her før, men lest mye. Takk til alle dyktige skribenter gjennom flere år!

Problem:

 

Jeg har en Mercury Verado 150hk. En av de siste førstegenerasjonene som ble solgt. Kjøpte båten i 2015, forrige eier har hatt motoren på absolutt alle servicer. Inntil i sommer fungerte motoren prikkfritt. 

 

men:

 

Under en akselerasjon i sommer falt plutselig turtallet noen hundre rpm. Det rykket i hele båten før akselerasjonen tok til igjen.

 

Etter hendelsen har jeg ikke fått motoren opp på maksimalt turtall. Før kunne den brukke 70l/t på full gass, nå ligger den under 60l/t. Akselerasjonen har også blitt merkbart dårligere. 

 

Noen som har peiling på hva dette kan være? Kan det eventuelt vært en slags "begrenset sikkerhetsmodus"?

 

Er den noe filter som kan ha blitt tett? Tror dere en service kan løse problemet? Evt; Er det noen forhandlere i osloområdet som er gode på mercury verado? 

 

Setter stor pris på svar!

Redigert av skipssjefen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Normalt skal det være et forfilter med vannutskiller mellom tank og motor, foruten bensinfilteret på selve motoren.

Kan jo være at det er slurvet med bytte av filter, eller. kommet vann i bensinen.

Kanskje du bør sjekke propellen også.

Hvor mange timer har motoren?

 

Et forbruk på 70 l/t er over normalen for andre generasjon iallefall, med mindre motoren er omprogrammert til mere effekt naturligvis.

Verado 135-150-175-200 er jo i hovedsak samme grunnmotor.

Rundt 60 l/t er nok mere normalt for Verado 150, men ifølge den testen her fra 2006 er forbruket hele 74 l/t så det er jo mulig at det skiller så mye mellom første og andre generasjon.

Forbruket er iallefall astronomisk langt over konkurrentene, hvis man skal stole på testen.

 

http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/motortest-150-hk-utenbords

 

Mercury F150 som kom i 2012 har et forbruk på 53 l/t på full gass.

Dagens Verado 175 har 67 l/t og Verado 200 har 75 l/t ifølge oversikten her:

 

http://www.boat-fuel-economy.com/mercury-påhengsmotor-forbruk

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex, Takk for svar!

 

Det sitter et slik filter bak ved batteriet, muligens det kan være noe. Synes det er litt rart at det kom så plutselig hvis det er det filteret. Tror ikke det er vann i bensinen ettersom det har vært et problem over flere tanker.

Angående drivstoffforbruk så tror jeg den største forskjellen mellom første og andregenerasjon er nettopp lavere forbruk ved høyt turtall. Motoren er ikke tuklet med for å oppnå høyere effekt.  Så det er nok riktig det den testen med 74l/t sier. 

 

Jeg kan prøve å være mer spesifikk:

 

Tidligere var maks turtall ca 6300 rpm.

 

Nå ligger det rundt 5800. 

Link to post
Share on other sites

Ravns Garasje skal være flinke på MErcury etter hva jeg har hørt. 

 

Tenker om det kan være en injektor som fusker ...? 

 

 

Tror ikke det er vann i bensinen ettersom det har vært et problem over flere tanker.

 

hjelper ikke nødvndigvis med annen tank om vannet allerede har kommet seg inn i fuelsystemet på motoren

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Verado 4-sylindret har hatt en svakhet med en bensinpumpe. Mener den ligger inne i stammen på en måte. Som andre har nevnt ta kontakt med Ravns Garasje, der fikk naboen min hjelp med lignende problem. Han byttet denne bensinpumpen.

1.generasjons verado brukte ekstra tilskudd av bensin for å kjøle forbrenningen for å unngå nedsmelting av stempler.

Generasjon 2 som kom i 2007 fikk annen legering i stempler, slik at de tåler høyere forbrenningstemperatur. Derfor den store forskjellen i forbruk på høyere turtall.

Det finnest info om dette på nett hvis du googler.....

Link to post
Share on other sites

Takk for svar!

 

 

jepp, lese av eventuelle feilkoder glemte jeg å nevne

 

 

Kan jeg som privatperson koble på en pc?

 

 

 

Mort1:

 

Det du skriver om økt drivstofforbruk er akkurat det jeg har lest også. Motoren er fra juni 2007, altså en av de siste førstegenerasjonene. Poenget mitt er ikke å "klage" på drivstofforbruk. Brukte det som et eksempel på at motoren ikke lenger yter maks.

 

Du nevner bensinpumpen, og redusert ytelse for den høres absolutt ut som en plausibel forklaring. Vet du noe om prisen på dette?

Redigert av skipssjefen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg vært i kontakt med Ravns Garage. Se svar;

 

"Hei..

 

Jeg kjenner ikke til noen typiske gjengangsfeil på disse motorene dessverre… . Vår erfaring med disse er nok begrenset til reine servicejobber.

De har jo vært på markedet i en del år nå, og det synes som om det er relativt lite problemer med dem.

Men noe har tydeligvis skjedd siden feilen nå er der permanent som du beskriver det.  Jeg kan dessverre ikke peke på noe spesielt her.

Generelt ,er det første man bør gjøre  å sjekke ut motor med et diagnoseverktøy, for om mulig å kunne relatere dette til en elektrisk styringsfeil. Fuel og kompressor trykk er jo også essensielt her.

Utover dette kan det jo være en rein mekanisk feil, men dette blir bare spekulasjoner..

 

Med vennlig hilsen / Best regards

Haakon

 

 

 

Jeg ser på det som særdeles sannsynlig at denne kunnskapen tilhører individuelle mekanikere og ikke ravns garage som firma generelt. Litt synd.

 

Spørs om det blir å kjøre med motoren slik en sesong til. Mest sannsynlig er det vel ikke skadelig (?). Samtidig må det jo være fikset ved et eventuelt salg, så burde jo like gjerne få det unna gjort. 

Link to post
Share on other sites

I og med at du ikke får full fres lenger indikerer dette et problem. Dersom problemet for eksempel fører til feil på blanding mellom luft og bensin, særlig at motor går med for mager bensinblanding vil/kan dette forårsake brent/hull i stempel. 

 

En sjekk med diagnoseverktøy bør du i det miste gjøre, i tillegg til å sjekke driftstoff linje med filtere osv.

 

/Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Godt poeng Chaos! Det er sjeldten optimalt og kjøre med en noe skadet motor. 

 

Mort1: Takk!  Det hadde vært meget flott. Ettersom min motor også er førstegenerasjon er det nok prikk like. Ser forøvrig ut til at vi har lik båt. Pent:)

Link to post
Share on other sites

Her er svar fra nabo:

 

 

 

"Hei, jeg byttet hele Fuel pumpeenheten syns jeg husker det var ca 5000kr

Ringte bare kundeservice på Ravns.

 

Jeg har fortsatt den gamle enheten liggende, hadde tenkt å fikse den å selge.

Er mest sannsynlig en flotør el.lignende som feiler."

 

​Det er 2-3 år siden dette.

 

​Lik båt ja, det blir min 10. sesong med denne i år, 3 sesong med ny motor Merc F150. Nabo hadde også Askeldden 605.

Er du fornøyd med båt og motor? Av ren nyskjerrighet: hvilken propell og stigning kjører du med?

Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig takk Mort1!

 

Link nummer to virker å være en garantisak. Leser; 

 

"When servicing a warrantable fuel related float switch issue on a multi outboard Verado boat package, Mercury Marine will upgrade the FSM float switches on the remaining Verado outboards of the boat. This service will be performed at no cost to the customer for the above identified models."

 

5000,- var ikke ille! Hils naboen din og si takk. At en flotør ikke åpner helt opp virker absolutt som en plausibel forklaring. Jeg sendte en ny mail til Ravns med tips om at de tkunne være noe med bensinpumpen. Håper det for dem på bedre tanker. 

 

 

 

Gratulerer med jubileum! Min båt er fra 2007 så muligens samme modell også. Må si jeg er meget fornøyd. Kjøpte den brukt for tre år siden, da var den helt strøken. Brukt av et eldre ektepar ut og inn til hytta i Halden. Betalte 250 000,- for båt, motor og henger. Når jeg ser på finn.no nå, tror jeg sannelig at jeg kan selge den for nøyaktig det samme. 

 

Du har F150 ja. Det er ikke mange som har over 135hk på hekken, men jeg synes det er deilig. Trenger aldri å tenke på at det skal gå sakte eller trått, uansett hvor mange som er ombord. Nå vet jeg ikke hvordan motor du hadde før, men er du fornøyd med F150?

 

Beklager, men jeg husker ikke stigningen nå. Prøvde å lete i permen, men fant ikke. Skulle gjerne sjekket, men båten står på vinteropplag. Det jeg vet er at det er en stålpropell. Aldri hatt behov for å bytte ettersom jeg synes den har fungert meget godt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde optimax 115 og toppet 34 knop. Egentlig en veldig bra motor, men synstest den var litt for liten til båten, og det ble en del støy når jeg nærmet meg 30 knop, var også plaget med litt totakts røyk i cockpit når halve kalesjen var oppe.

 

Er veldig fornøyd med F 150, klarer nå 40 knop, og vesentlig mindre støy i alle hastigheter. Båten går også bedre i bølger på grunn av tyngre motor.

Kjører med 4 blader stålpropell Vensura p19 pga at synest båten krever betydelig uttrimming for å gå pent i vannet.

4 blader gir øket løft og bedre grep, passer bra til båten, men synest propelltesting er gøy, vurderer å prøve enertia, får se om noe dukker opp på finn.

 

Hvilken fart topper skipssjefen?

Link to post
Share on other sites

En kjenning var oppe i 46-47 knop med Askeladden 605 men da var forpiggen full av saker og ting, så hadde nok fått mere fart med ryddig båt.

2008-modell Verado 150 med motorstyring omprogrammert av Lundins Marin, med racingprogram på ca 235 hk. Samt passende propell.

Fikk 49 knop med Verado 135 og denne motorstyringa på en Silver Eagle 650, så Askeladden er kanskje noe mere tungdrevet i forhold til størrelsen.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mort1:

 

Ja, jeg må si at støynivået er meget behagelig med Verado (firetakter). Helt fenomenalt. Propellen min er førøvrig tre blad. 

 

Med tom båt, lite bensin, og hjemmelengsel topper jeg ca. 42 knop. (Det var selvfølgelig når motoren fungerte optimalt, nå klarer jeg rundt 36)

 

Teerex: Wow, det var saker. Har lest tidligere om folk som har oppjustert Verado. 135, 150 og 175 er vel omtrent samme motor. 

 

I førsteomgang må jeg prøve å få min egen motor opp til orginaleffekt. Hvis jeg skal tippe yter den ca 125 hester nå. 

Redigert av skipssjefen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja 200 er også samme motor som 135 (jo det finnes også en 6-syl Verado 200 men det er jo en annen dans).

Enkel måte å få motorer ut til flere båtmodeller med forskjellige max. motorgrenser uten å lage 4 forskjellige motorer.

Det kalles effektivisering  :smiley:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Nytt svar fra Ravns etter tips om at det kan dreie seg om bensinpumpen;

 

"Hei igjen..

 

Ja, det har vært noe problemer med  selve fuelreservoiret og reguleringen av fuelnivå .  Fueltrykket på en Verado varierer mellom 40-60 psi avhengig av det absolutte trykket i insugningsmanifolden. (motoren er overladet med kompressor)

Dersom motor ikke får tilstrekkelig med bensin ,går dette utover effekten. Fueltrykkmåler og diagnosverktøy kan gi viktige indikasjoner på om noe er feil her.

 

Med vennlig hilsen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...