Jump to content

Erfaring med Hobby 480 Adventure


moby666

Recommended Posts

Honda er jo kjent for å ha meget bra motorer. Honda 60hk er jo noe tyngre enn 40/50 hk, men har nok et bedre fraspark enn 50 hk.. Har vel også muligens noen extra finesser kontra 40/50hk. Disse motorene har jo seks års garanti, men det avhenger vel at motoren blir levert for service hos godkjent forhandler/verksted, går jeg ut i fra. 

Link to post

Med båtvekt på 400 kg og bredde 210 cm er nok 60 hk et klart førstevalg. De 14 kg ekstra motorvekt betyr ingenting.

24% mere kubikk/dreiemoment og 20% mere hk gjør susen.

Forbruket blir ikke høyere ved samme fart enn med 50 hk (kanskje heller tvertimot) siden motoren da jobber i sitt optimale turtallsregister isteden for å presses.

Lavere støynivå pga. lavere turtall ved samme fart er også en fordel.

Honda 50 begynner å dra litt på årene, også designmessig, mens Honda 60 fortsatt har en fin og moderne design, båt utvendig og innvendig.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 måned senere...

75 kg? :rolleyes:  da har du nok blitt feilinformert   (kanskje av en selger som absolutt ville du skulle kjøpe 50-hestern han hadde på lager..?) 

BF60 er oppgitt til 110kg.   Og bf50 ca 95 om jeg ikke husker feil

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Her har jeg nok fått feil opplysning av en ivrig selger. Ble uansett bestilt fra en annen forhandler så salget tilfalt ikke han.

Jeg tror likevel 50-hesteren holder for denne båten. Båten veier 400 kg og vi er som oftest bare 2 personer i båten så her ble vi anbefalt denne motorstørrelsen av Hobby. Har i tillegg bestilt smart-tabs som jeg ser mange anbefaler.

Vedr service så kreves det årlig service for at garantien skal gjelde. Denne må utføres av godkjent verksted.

 

Redigert av Raymond Jensen (see edit history)
Link to post

60-hesteren har som før nevnt 24% mere kubikk så det er en del bedre fraspark. 

Som du ser av svaret mitt fra 13. mars så skriver jeg at 60 hk er 14 kg tyngre enn 50 hk.

Om det er 12 eller 15 kg har jo lite å si. Spørs jo om det er tørrvekt eller kjøreklar vekt med propell som oppgis.

 

I gamle dager var Honda 75 hk og 90 hk ca 75 kg tyngre enn 50-hesteren.

Men så dårlig oppdatert og så lite nøyaktig har jeg aldri hørt noen selger være da....

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...
  • 1 år senere...

Min erfaring Hobby Boat 480 adventure. 

 

Jeg kjøpte en ny 480 adventure med 60 hk suzuki i 2010 av hobby boats som nå er E39 båt og henger. 

 

Brukte båten til båtturer og fisking. Bade fra båten gikk dårlig om du er alene. Vanskelig og komme seg opp badestigen siden båten heller en del til siden sånn at du mister balansen og detter uti sjøen igjen. Båten driver fort ved fisking om det er litt vind og strøm. Båten slår litt i grove småbølger. Fin sittegruppe foran konsoll med bord man kunne sitte opp. 

 

Hvorfor jeg kjøpte den. Synes den er fin, stillegående og jeg tenkte jeg fikk mye båt igjen for pengene. Men man får ofte det man betaler for. 

 

Motor valg. Der anbefaler jeg 60 hk om du ofte er 3-4 personer i båten med litt last. Så med 60 kontar 50 hk så jobber 60 hk lettere og man belaster motor(lavere turtall) mindre som gir lavere drivstoff forbruk. Forbruket var lavt hos meg. Maks fart rundt 30knop.Er dere bare rundt to personer som er i båten for det meste så fungere 50 hk bra. Jeg kjørte motor cirka 40 timer i året og brukte båten fra april til slutten av september. Så var den på vinterlagring og service hos de jeg kjøpte båten av. 

 

Skroget veier 400kg på denne. En Askeladden 475 veier 500kg. Hvorfor jeg nevner dette har noe med at det er 100 kg i materialet mindre som er brukt i en adventure 480. 100kg materiale koster mer men man får en mye mer velbygget og solid båt. Min adventure begynte og få sprekker i sittegruppene foran, midtre og bak etter første sesong. Sesong to ble det verre. Men dette ble tatt på garanti. Men den kom nye sprekker igjen utover i sesong tre. Sprekkene kommer av at det er for mye bevegelser i skroget der og sitte gruppene er for svakt bygget det skjer. Forhandler var klar over at dette var en svakhet den gang. Mulig dette er forbedret på nyere utgaver. Flaps demperene som er bak røk etter 3 år. Slite del og gikk ikke på garanti. 

 

Det elektriske anlegget på båten begynte jeg og få problem med i slutten av sesong 3. Problemer med mye kondens som slå seg og litt mug i skroget til tider når det var større temperatur svingninger. Sånn var det siden jeg fikk båten. Måtte skifte flere elektriske komponenter som lanternene, bryter panel og sette på nye kabelsko på alt av det elektriske og ta på beskyttelse. Grunnet eiring og rust på sko og kabler. Lanternene var kabelen røke. Dette gikk ikke på garanti siden dette beregnes som slite deler. Skroget har lite luftingventiler som kan være en grunn til dette skjer. Hadde og hjulpet på med tykkere ledninger. 

 

Kalesje. Posen rundt kalesjen var av tynt stoff. Gikk hull på etter tre sesonger. Kalesjen brukte jeg sjelden. 

 

Sesong 4 valgte jeg og selge denne båt grunnet disse problemene jeg hadde hatt. 

 

Kjøperen tok kontakt med meg etter han hadde hatt båten i 3 mnd. Han kunne ikke starte motor fra konsoll lengre. Det viste seg at eiring og ingen kontakt gjorde at ledning fra motoren frem til konsoll måtte skiftes. Dette gikk ikke på garanti heller. 

 

Om båtbyggeri har gjort forandringer og forsterket skrog, utbedret lufting og brukt tid på og beskytte det elektriske bedre. 

Så anbefaler jeg virkelig båten. Om ikke så er det en vurdering sak fra deg selv. Ikke sikkert det som har skjedd meg gjelder alle båtene. Jeg hadde kjøpt en ny versjon selv om dette jeg har nevnt er blitt adressert og utbedret. Om jeg skulle hatt en båt i denne kategorien. 

 

Håper dette er til hjelp for de som er interessert i denne båten. 

Legger ved en test av båten. 

 

https://www.yumpu.com/no/document/view/18375119/480-adventure-445-exclusive-hobby-boat

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...