Jump to content

D4-260 Dynamo gir 15,4v etter vannsøl. Hva er galt?


bav28s

Recommended Posts

Laderen starter :)

Men jeg blir ikke så mye klokere.. Kanskje dere gjør?

 

Jeg koblet fra 1 og 2 på isolatoren.

Så satte jeg laderen på negativ ved motoren, og positiv på uttaket av dynamoen, altså der hvor rød ledning som går til A på isolator er festet.

 

På isolatoren måler jeg da 18v på A (og negativ på motoren)

Både 1 og 2 måler jeg litt over 17v

 

 

Jeg skrur av lader, og måler så mellom motor og ledning som skal inn på 1 og så ledning inn på 2, uten at disse er koblet til isolator.

Jeg får batterispenning på begge.

 

Jeg monterer ledninger på isolatoren igjen, og skrur på lader.

Da måler jeg ca 15,6v mellom motor og A, og noe mindre på 1 og 2.

 

Jeg kobler så lader mellom motor og A på isolator.

Da måler jeg ca 15,83 mellom motor og A og ca 15,80v mellom motor og 1, og 15,42v mellom motor og 2.

 

Både forbruk og startbatteri får ladning ved dette..

 

Er dette en sånn Ahaa! situasjon, eller er alt like uklart fremdeles? Kan jeg komme noe videre uten å starte motoren igjen?

 

Tillegg: jeg leste igjennom tidligere kommentarer igjen nå, og hegra skriver at det ikke skal være spenning på den siden når motor ikke er i gang.. Jeg har på lader(fastmontert i båten) for å få 220v i kontaktene til en vifteovn mens jeg holder på her.

 

Mellom motor og 1 eller 2 måler jeg ca 13,6v. Når jeg setter + fra multimeteret over på A, startet den på ca 9v, og synker ganske raskt nedover. Den stanser på 0,47v

Har dette noen betyning?

Når jeg tar av multimeteret å venter litt, starter det høyt igjen, men synker raskt. Jo lenger jeg venter, jo høyere spenning starter det på ..??

Redigert av bav28s (see edit history)
Link to post

Laderen starter :)

Men jeg blir ikke så mye klokere.. Kanskje dere gjør?

 

Jeg monterer ledninger på isolatoren igjen, og skrur på lader.

Da måler jeg ca 15,6v mellom motor og A, og noe mindre på 1 og 2.

 

Både forbruk og startbatteri får ladning ved dette..

 

Er dette en sånn Ahaa! situasjon, eller er alt like uklart fremdeles? Kan jeg komme noe videre uten å starte motoren igjen?

 

Hei.

Bruk denne koblingen. Nå får du med hele strømkredsen fra dynamo og til batteriene gjennom skilledioden. Da vil du får en vurdering av hele strømkredsen.

 

Når du måler 15,8V fra laderen, må det være noe som  ikke stemmer med laderen. Eller det er noe som er ikke stemmer med voltmeteret. Se også at du har riktig innstilling på voltmeteret.

 

Ser at du ikke har noe spenningsfall mellom A og 1 på skillediode, da du måler praktisk talt samme spenning. Slå på en lampe i båten dersom tilkobling 1 går til forbruk. Mål på nytt på A, 1 og 2, se hva spenningene blir.

 

Går tilkobling 1 til motor, kan du koble en lampe til den kredsen og måle på nytt.

Link to post

Lader uten noe tilkoblet, annet enn voltmeter, gir 12,38v

 

Oppsett:

Lader + mot dynamo, der rød ledning går videre til A, og lader - mot motor.

 

Da måler jeg

15,92 mellom motor og A.

15,64 mellom motor og 1.

15,46 mellom motor og 2.

 

1 går til start, 2 til forbruk

 

Jeg har ikke noen løs lampe eller tilsvarende her, så det får jeg dessverre ikke målt nå.

 

Men jeg oppdaget noe annet som i hvertfall jeg synes virker rart..

 

Jeg sjekket spenningsmåleren på displayet i båten. Det viser ikke ladning, kun batterispenning.

Jeg måler derfor direkte på batteripolene. Ingen av batteriene får ladning, selv om jeg måler 15v på 1 og 2..?

 

Når jeg måler - på motor, og + på batteripol, får jeg 15v

Når jeg måler - og + på batteripol, får jeg batterispenning.

Måler jeg - på motor og + på A, 1 eller 2, får jeg 15v

Måler jeg - på startbatteripol og + på 1, får jeg batterispenning...?

Link to post

Når du sjekker spenningen på laderen, koble den til det ene batteriet når du måler spenningen. Det blir mest korrekt, men det er mulig du må vente en stund før spenningen blir noelunde stabil.

 

I stedet for å bruke en løs lampe, kan du bare slå på lys i båten og så måler du på nytt.

 

Var tilbake og så på bildet av voltmeteret ditt. Den sorte ledningen skal være på (com) den midtre tilkoblingen. Den røde skal være som du har den. Håper det kan være årsaken til mystiske målinger.

Redigert av Nemo (see edit history)
Link to post

Jeg rekker dessverre ikke å teste noe mer i dag, men prøver videre til uken.

Jeg skal da også bytte over den sorte kabelen på multimeteret.

 

Men uansett; voltmeteret som er koblet til nøkkelbryteren viser ca 15,5v med motoren i gang. Displayet inne i båten viser batterispenning 12.7-12,9v med motoren i gang.

 

Når jeg målte med multimeteret som det er koblet nå, målte jeg tilsvarende rett på batteriene, med motor i gang.

 

Og batterispenning målt med multimeteret som det er koblet nå viser omtrent tilsvarende som på displayet i båten.

 

Så tviler på at det blir store endringen, men prøver til uken ?

 

Men er det ikke rart at jeg måler så stor forskjell på motor minus mot A,1 eller 2, eller + batteripol, i forhold til målt direkte over batteripoler?

 

Er det bedre å vente med videre feilsøking til jeg enkelt kan starte motor igjen? Så jeg får et reelt bilde av situasjonen?

Link to post

Grunn til flytting av sort kabel, er at Nemo mener det kan gi feil utslag slik den er montert nå, ref bilde i svar nr 19

Det gir feil utslag. Hvor mye ved måling av 12V er ikke godt å si, men nok til at man ikke kan stole på målingene.

Uttaket du har brukt skal brukes når du måler strøm over 200mA (0,2A), opp til 10A og da flytter du bare rød ledning for å måle strømmen.

Link to post

Likevel, selv om multimeter er feil koblet så ser det jo ut til at b- pol på forbrukbatteri ikke har kontakt med minus på motorblokk som dere allerede har nevnt. Tenk deg at du skal gi starthjelp til en bil med startkabler. Det nytter ikke å bare koble til den røde kabelen mellom + på batteriene. Trolig det samme som skjer her og ,dermed ingen lading av forbruk enten det er lader eller dynamo som er tilkoblet.

Altså har du normal tilstand på startbatteri, mens forbruk ikke har kontakt med motorblokk minus.

Link to post
bav28s : Er det bedre å vente med videre feilsøking til jeg enkelt kan starte motor igjen? Så jeg får et reelt bilde av situasjonen?

 

I grunnen ikke for hvis det ikke virker med laderen virker det heller ikke med dynamoen. Og Nemo har vel allerede funnet 2 sannsynlige feil.

 

1 Dårlig kontakt til batteri minus og motorblokk hvis de målingene du oppgir er riktigtige. Minus må også ha god kontakt for at lading skal skje.

2 Feil bruk av multimeter som sikkert vil gi helt andre og normale spenninger når dette gjøres riktig. Kanskje frafaller noe av det i punkt 1 når måling blir rett også.

Tillegg: jeg leste igjennom tidligere kommentarer igjen nå, og hegra skriver at det ikke skal være spenning på den siden når motor ikke er i gang.. Jeg har på lader(fastmontert i båten) for å få 220v i kontaktene til en vifteovn mens jeg holder på her.

 

Det jeg mente her er at det ville vært noe galt om du målte batterispenning på A uten motor i gang og uten lader på. Ser ikke ut for du har det, men sjekk en gang med hovedbrytere på.

  Når jeg setter + fra multimeteret over på A, startet den på ca 9v, og synker ganske raskt nedover. Den stanser på 0,47v

Har dette noen betyning?                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                  

Nei, det tror jeg ikke. Gjorde det samme hos meg med prøvelampe. Lampen lyser litt ett sekund eller to før den slukker. Men lyser igjen om jeg gjentar dette etter ei lita stund.

Link to post
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig kunne startet motor igjen, og fått feilsøkt med alt som det skal være.

Sort ledning på multimeteret er koblet på COM.

 

Det er god kobling mellom minus på forbruksbatteri og jord på motor.

Med motor i gang, får ikke forbruksbatteriet ladning, mens startbatteriet får 15,4 volt.

 

Jeg bytter om på plassering av rød kabel fra startbatteri, og rød kabel fra forbruksbatteri, på skilledioden.

Når jeg starter motoren får jeg "riktig" ladning på forbruksbatteri, men ingen ladning på startbatteri.

Senseledningen er koblet på forbruksbatteri, så det er kanskje grunnen til at det ikke lenger lades med 15,4 volt?

 

Bytter jeg kablene tilbake igjen, så skjer det samme som tidligere, når jeg starter opp.

15,4v ladning, og kun startbatteri.

Det er også kun ladespenning på punkt A og 2 av skilledioden; batterispenning på punkt 1

 

IMG_2694.JPG.37d101054a63bbce4be86e3328cfca7c.JPG

 

Jeg synes dette kan tyde på at skilledioden er ødelagt.

Kan det være tilfellet?

Det går jø strøm bare en vei i den, men kan det være noe annet galt som ikke er målbart på samme måte?

 

Er det noen som har forslag til hvor jeg bør kjøpe en ny skillediode, og er det tilsvarende den jeg har som bør kjøpes?

Eller er det andre skilledioder som er bedre?

(Denne er kun 6 år gammel..)

 

 

Link to post

Da er jo saken grei. Det er brudd i dioden fra A til 1, altså er batteriisolatoren defekt og må byttes. Dermed kan diskusjonen starte om du skal ha ny tilsvarende enhet, eller et annet system med feks. BEP "skillerele" eller en annen type av skilledioder, FET-type feks. Her får du nok mange innspill. Jeg har hat tilsvarende skillediode (annet fabrikat) i 30 år og er fornøyd med det, med senseledning.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Bra du byttet om kablene og selvsagt en enkel måte og finne ut av dette på. På den måten fant du ut at alle batterier hadde gode tilkoblinger. Det må jo være feil på skilledioden.                                   Min skillediode er 20 år og virker like godt enda. Og som deg og Lars har jeg senseledning slik at spenningsfallet er 0 problem. Hadde derfor gått for ny diode.

Link to post

Et lite tips hvis du skal kjøpe nytt Sure Power skillerele.
I rote/avslag kassen til Mekonomen Tønsberg ligger det ett Sure Power skillerele til -50%
Jeg er usikker på om det er model 1202 da de finnes i flere utgaver alt etter hvor mange dynamo og batteripakker man har.
Jeg har tengt til å avlegge de ett besøk på påskeaften så hyl ut hvis du vil att jeg skal sjekke pris og om det er riktig model for deg.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...