bav28s Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Laderen starter :) Men jeg blir ikke så mye klokere.. Kanskje dere gjør? Jeg koblet fra 1 og 2 på isolatoren. Så satte jeg laderen på negativ ved motoren, og positiv på uttaket av dynamoen, altså der hvor rød ledning som går til A på isolator er festet. På isolatoren måler jeg da 18v på A (og negativ på motoren) Både 1 og 2 måler jeg litt over 17v Jeg skrur av lader, og måler så mellom motor og ledning som skal inn på 1 og så ledning inn på 2, uten at disse er koblet til isolator. Jeg får batterispenning på begge. Jeg monterer ledninger på isolatoren igjen, og skrur på lader. Da måler jeg ca 15,6v mellom motor og A, og noe mindre på 1 og 2. Jeg kobler så lader mellom motor og A på isolator. Da måler jeg ca 15,83 mellom motor og A og ca 15,80v mellom motor og 1, og 15,42v mellom motor og 2. Både forbruk og startbatteri får ladning ved dette.. Er dette en sånn Ahaa! situasjon, eller er alt like uklart fremdeles? Kan jeg komme noe videre uten å starte motoren igjen? Tillegg: jeg leste igjennom tidligere kommentarer igjen nå, og hegra skriver at det ikke skal være spenning på den siden når motor ikke er i gang.. Jeg har på lader(fastmontert i båten) for å få 220v i kontaktene til en vifteovn mens jeg holder på her. Mellom motor og 1 eller 2 måler jeg ca 13,6v. Når jeg setter + fra multimeteret over på A, startet den på ca 9v, og synker ganske raskt nedover. Den stanser på 0,47v Har dette noen betyning? Når jeg tar av multimeteret å venter litt, starter det høyt igjen, men synker raskt. Jo lenger jeg venter, jo høyere spenning starter det på ..?? Redigert 19.Mars.2017 av bav28s (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Laderen starter :) Men jeg blir ikke så mye klokere.. Kanskje dere gjør? Jeg monterer ledninger på isolatoren igjen, og skrur på lader. Da måler jeg ca 15,6v mellom motor og A, og noe mindre på 1 og 2. Både forbruk og startbatteri får ladning ved dette.. Er dette en sånn Ahaa! situasjon, eller er alt like uklart fremdeles? Kan jeg komme noe videre uten å starte motoren igjen? Hei. Bruk denne koblingen. Nå får du med hele strømkredsen fra dynamo og til batteriene gjennom skilledioden. Da vil du får en vurdering av hele strømkredsen. Når du måler 15,8V fra laderen, må det være noe som ikke stemmer med laderen. Eller det er noe som er ikke stemmer med voltmeteret. Se også at du har riktig innstilling på voltmeteret. Ser at du ikke har noe spenningsfall mellom A og 1 på skillediode, da du måler praktisk talt samme spenning. Slå på en lampe i båten dersom tilkobling 1 går til forbruk. Mål på nytt på A, 1 og 2, se hva spenningene blir. Går tilkobling 1 til motor, kan du koble en lampe til den kredsen og måle på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Lader uten noe tilkoblet, annet enn voltmeter, gir 12,38v Oppsett: Lader + mot dynamo, der rød ledning går videre til A, og lader - mot motor. Da måler jeg 15,92 mellom motor og A. 15,64 mellom motor og 1. 15,46 mellom motor og 2. 1 går til start, 2 til forbruk Jeg har ikke noen løs lampe eller tilsvarende her, så det får jeg dessverre ikke målt nå. Men jeg oppdaget noe annet som i hvertfall jeg synes virker rart.. Jeg sjekket spenningsmåleren på displayet i båten. Det viser ikke ladning, kun batterispenning. Jeg måler derfor direkte på batteripolene. Ingen av batteriene får ladning, selv om jeg måler 15v på 1 og 2..? Når jeg måler - på motor, og + på batteripol, får jeg 15v Når jeg måler - og + på batteripol, får jeg batterispenning. Måler jeg - på motor og + på A, 1 eller 2, får jeg 15v Måler jeg - på startbatteripol og + på 1, får jeg batterispenning...? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Du har tydeligvis gjort dette riktig, men instrumentet ditt skal stå på VDC og 20. Prøv det gjerne rett på det ene batteriet for å sjekke om det viser ca 12,5V uten lading Når du måler - på forbruksbatteripol og + på 2, får du da batterispenning? Redigert 19.Mars.2017 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Multimeter står på vdc og 20. Jeg får batterispenning mellom - på forbruksbatteri og 2. Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Det første som slår meg er at det er dårlig kontakt mellom batteri minus og motor minus. Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Overgangsmotstand? Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Når du sjekker spenningen på laderen, koble den til det ene batteriet når du måler spenningen. Det blir mest korrekt, men det er mulig du må vente en stund før spenningen blir noelunde stabil. I stedet for å bruke en løs lampe, kan du bare slå på lys i båten og så måler du på nytt. Var tilbake og så på bildet av voltmeteret ditt. Den sorte ledningen skal være på (com) den midtre tilkoblingen. Den røde skal være som du har den. Håper det kan være årsaken til mystiske målinger. Redigert 19.Mars.2017 av Nemo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Jeg rekker dessverre ikke å teste noe mer i dag, men prøver videre til uken. Jeg skal da også bytte over den sorte kabelen på multimeteret. Men uansett; voltmeteret som er koblet til nøkkelbryteren viser ca 15,5v med motoren i gang. Displayet inne i båten viser batterispenning 12.7-12,9v med motoren i gang. Når jeg målte med multimeteret som det er koblet nå, målte jeg tilsvarende rett på batteriene, med motor i gang. Og batterispenning målt med multimeteret som det er koblet nå viser omtrent tilsvarende som på displayet i båten. Så tviler på at det blir store endringen, men prøver til uken ? Men er det ikke rart at jeg måler så stor forskjell på motor minus mot A,1 eller 2, eller + batteripol, i forhold til målt direkte over batteripoler? Er det bedre å vente med videre feilsøking til jeg enkelt kan starte motor igjen? Så jeg får et reelt bilde av situasjonen? Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Anbefaler at du sjekker tilkoblingene på minuskabelen fra motor til batteriene slik Nemo foreslår. Redigert 19.Mars.2017 av Targa 23.1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Grunn til flytting av sort kabel, er at Nemo mener det kan gi feil utslag slik den er montert nå, ref bilde i svar nr 19 Sitér dette innlegget Link to post
Targa 23.1 Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Såg det først etter at eg hadde postet spørsmålet som nå er redigert Sort ledning skal alltid være på Com, det er rød ledning som evt skal flyttes Sitér dette innlegget Link to post
Nemo Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Grunn til flytting av sort kabel, er at Nemo mener det kan gi feil utslag slik den er montert nå, ref bilde i svar nr 19 Det gir feil utslag. Hvor mye ved måling av 12V er ikke godt å si, men nok til at man ikke kan stole på målingene. Uttaket du har brukt skal brukes når du måler strøm over 200mA (0,2A), opp til 10A og da flytter du bare rød ledning for å måle strømmen. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Likevel, selv om multimeter er feil koblet så ser det jo ut til at b- pol på forbrukbatteri ikke har kontakt med minus på motorblokk som dere allerede har nevnt. Tenk deg at du skal gi starthjelp til en bil med startkabler. Det nytter ikke å bare koble til den røde kabelen mellom + på batteriene. Trolig det samme som skjer her og ,dermed ingen lading av forbruk enten det er lader eller dynamo som er tilkoblet. Altså har du normal tilstand på startbatteri, mens forbruk ikke har kontakt med motorblokk minus. Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 bav28s : Er det bedre å vente med videre feilsøking til jeg enkelt kan starte motor igjen? Så jeg får et reelt bilde av situasjonen? I grunnen ikke for hvis det ikke virker med laderen virker det heller ikke med dynamoen. Og Nemo har vel allerede funnet 2 sannsynlige feil. 1 Dårlig kontakt til batteri minus og motorblokk hvis de målingene du oppgir er riktigtige. Minus må også ha god kontakt for at lading skal skje. 2 Feil bruk av multimeter som sikkert vil gi helt andre og normale spenninger når dette gjøres riktig. Kanskje frafaller noe av det i punkt 1 når måling blir rett også. Tillegg: jeg leste igjennom tidligere kommentarer igjen nå, og hegra skriver at det ikke skal være spenning på den siden når motor ikke er i gang.. Jeg har på lader(fastmontert i båten) for å få 220v i kontaktene til en vifteovn mens jeg holder på her. Det jeg mente her er at det ville vært noe galt om du målte batterispenning på A uten motor i gang og uten lader på. Ser ikke ut for du har det, men sjekk en gang med hovedbrytere på. Når jeg setter + fra multimeteret over på A, startet den på ca 9v, og synker ganske raskt nedover. Den stanser på 0,47v Har dette noen betyning? Nei, det tror jeg ikke. Gjorde det samme hos meg med prøvelampe. Lampen lyser litt ett sekund eller to før den slukker. Men lyser igjen om jeg gjentar dette etter ei lita stund. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 12.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Da har jeg endelig kunne startet motor igjen, og fått feilsøkt med alt som det skal være. Sort ledning på multimeteret er koblet på COM. Det er god kobling mellom minus på forbruksbatteri og jord på motor. Med motor i gang, får ikke forbruksbatteriet ladning, mens startbatteriet får 15,4 volt. Jeg bytter om på plassering av rød kabel fra startbatteri, og rød kabel fra forbruksbatteri, på skilledioden. Når jeg starter motoren får jeg "riktig" ladning på forbruksbatteri, men ingen ladning på startbatteri. Senseledningen er koblet på forbruksbatteri, så det er kanskje grunnen til at det ikke lenger lades med 15,4 volt? Bytter jeg kablene tilbake igjen, så skjer det samme som tidligere, når jeg starter opp. 15,4v ladning, og kun startbatteri. Det er også kun ladespenning på punkt A og 2 av skilledioden; batterispenning på punkt 1 Jeg synes dette kan tyde på at skilledioden er ødelagt. Kan det være tilfellet? Det går jø strøm bare en vei i den, men kan det være noe annet galt som ikke er målbart på samme måte? Er det noen som har forslag til hvor jeg bør kjøpe en ny skillediode, og er det tilsvarende den jeg har som bør kjøpes? Eller er det andre skilledioder som er bedre? (Denne er kun 6 år gammel..) Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 12.April.2017 Link til dette innlegget Svart 12.April.2017 Da er jo saken grei. Det er brudd i dioden fra A til 1, altså er batteriisolatoren defekt og må byttes. Dermed kan diskusjonen starte om du skal ha ny tilsvarende enhet, eller et annet system med feks. BEP "skillerele" eller en annen type av skilledioder, FET-type feks. Her får du nok mange innspill. Jeg har hat tilsvarende skillediode (annet fabrikat) i 30 år og er fornøyd med det, med senseledning. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
hegra Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Bra du byttet om kablene og selvsagt en enkel måte og finne ut av dette på. På den måten fant du ut at alle batterier hadde gode tilkoblinger. Det må jo være feil på skilledioden. Min skillediode er 20 år og virker like godt enda. Og som deg og Lars har jeg senseledning slik at spenningsfallet er 0 problem. Hadde derfor gått for ny diode. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Et lite tips hvis du skal kjøpe nytt Sure Power skillerele. I rote/avslag kassen til Mekonomen Tønsberg ligger det ett Sure Power skillerele til -50% Jeg er usikker på om det er model 1202 da de finnes i flere utgaver alt etter hvor mange dynamo og batteripakker man har. Jeg har tengt til å avlegge de ett besøk på påskeaften så hyl ut hvis du vil att jeg skal sjekke pris og om det er riktig model for deg. Sitér dette innlegget Link to post
StorStas Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Ser ut som du har funnet årsaken ja, godt å høre. Til tross for opplevelsen du nå har hatt, så er ny skillediode av samme type etter min mening det mest robuste av alternativene. Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Da satser jeg på at skifte av skillediode løser problemet Pipe; kjempesnilt om du vil sjekke pris og modell for meg! Er det riktig så tar jeg en tur til Tønsberg. Tusen takk for innspill og råd, alle sammen!! Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Jeg sjekker gjerne opp dette for deg. Følg med på tråden til lørdag så oppdaterer jeg her etter å ha vært i butikken. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 13.April.2017 Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 Minner om denne tråden https://baatplassen.no/i/topic/132557-vp-tamd31-lekker-kjølevæske-dynamoen-lader-med-16-volt/ Dynamo/regulator tar ingen skade av vannsøl, så lenge det er ferskvann. Sitér dette innlegget Link to post
pipe Svart 15.April.2017 Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Sitér dette innlegget Link to post
bav28s Svart 15.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.April.2017 Takk for hjelpen, Pipe, men denne blir nok litt liten. Max 70amps. Jeg får lete litt mer, og se om jeg finner noen som selger 1202. ? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.