Jump to content

VP TAMD31 lekker kjølevæske, dynamoen lader med 16 volt


MR Swe

Recommended Posts

kjørde en tur i dag og ikke noen lekasje hva jeg kan se.. blir spennade og se om den lekker når båten bare står stille.

Har snakket men noen som mener det kan vart en tørr pakkning som væska kommet ut igjenom men som nå er " bløtt" opp og derfor det er tett nå.

Låter rart men.......

Link to post
Share on other sites

MR Swe skrev On 8. april 2017 at 10.58:

Skal det ikke vare noen slange eller lokk under kjølveklsaren her.se høgst opp i bildet

20170408_105104.jpg

 

Har ingen slange ende på min avtappings stuss men det er det vel bare å ordne ved avtapping. 

Lekkasjen burde du finne, kan bli et plutselig problem senere...

Furuholmen & Scheen 1962 , Tornado 540 rib 2002

Skipsvrak i norge på google.     Furuholmen28.com

Link to post
Share on other sites

Er du sikker på at kjølevesken ikke var nede i kjølen før sesongstart? F.eks. at det er søl fra vinterkonserveringen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hmm nei den sitter i eget rom og er vel ikke kjølevæske i den?hadde vart supert om jeg fant noe sted de droppade ifra men har stykket ned hovet overalt og brukt mitt borescope men...blir spennendes og se når jeg kommer ned til uken igjen om den har lekt noe.det siste jeg gjorde var tørke hele motorrummet for ikke bli lurt av noe .

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har du vv bereder så går motorens kjølevæske gjennom den. Det er jo den varme kjølevæsken som varmer opp vannet. Hvis ikke så har du bare varmt vann når du ligger med landstrøm ? Stemmer det ?           Men om det er lekkasje der er en annen ting, men slangene som går til og fra kan jo være verdt å sjekke hvis du har disse da.           Flott det ordnet seg med ladingen ?

Link to post
Share on other sites

Den vamtvannsberederen som sitter der nå er den Brita 30L med kolbe.. Hadde brita uten koble i den gamle og den var jeg ikke førnøyd med. 
Tror berederen er ca 17 år gammel og hvor lang levetid kan man regne med? kansje like bra pg få byttet den når jeg vel driver der

Link to post
Share on other sites

Et tips, du får vurdere om dette er relevant for din motor:

 

Det er forholdsvis liten ekspansjonstank på disse motorene. Med ekstern sløyfe til defroster og vv-tank kan kjølevesken utvides så mye i volum at den blåses ut av ekspansjonstanken når motoren blir varm. På en VP41 som jeg hadde tidligere satte jeg slangen fra overløper på ekspansjonstanken ned i en brusflaske og samlet opp kjølevesken som ble kastet ut. Etter dette var kjøleveskenivået stabilt, men forholdsvis lavt nede i ekspansjonstanken ved kald motor. Om jeg forsøkte å fylle på mere kjøleveske ble det bare kastet ut igjen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Om du tørker opp og gjør rent under motoren, og deretter setter en stor brusflaske under overløpsslangen får du en indikasjon på hvor vannet kommer fra. Er det kjøleveske i flaska men tørt ellers har du funnet ut av problemet. Er det tørt i flaska men vått under motoren må du fortsette feilsøkingen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

På 41-ern jeg hadde var dette en blank plastslange ca 12 mm tykk som var koblet på rett ved påfyllingslokket for kjølevesken. Slangen hang rett ned og enden var litt over bunnen av båten.   

 

Post gjerne et bilde av varmeveksleren/kjøleveskepåfyllingen slik at vi ser hvordsn det ser ut hos deg. 

 

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...