Jump to content

Befaring av båt. Hva bør man sjekke?


tomsunds

Recommended Posts

Hei igjen folkens.

Da nærmer det seg nytt kjøp.

I den forbindelse har jeg leid inn knbf til å gå over båten før jeg reiser for å se på den. (ligger et stykke unna)

De sjekker slik jeg har forstått det: Elektrisk, skroggjennomføringer, og generell sikkerhet.

 

Hvis dette er ok, så reiser jeg opp for å se på den selv.

Er ute etter en sjekkliste på ting man bør sjekke.

 

Gjelder en Fairline Targa 37 1999 model med kad44

 

 

Link to post

Se etter om det er gullende rent. Å om det er antydning til at båten nettopp er vasket. Jeg liker best om det ikke ser helt nyvasket ut. Da får du en god pekepinn på tilstand nedi kjelleren. Sjekk oljenivå, kjølevæskenivå og stramming på reimer. Det er første vedlikehold. Glipper det der hadde jeg vært skeptisk.

Be han og om å ikke starte motorer før du kommer. En kaldstart er lurt å sjekke. Sjekk og om det er stort gjennomslag i motor. Åpne oljepåfylling mens motor går. Blåser det veldig fra hullet er det et dårlig tegn.

Start en og en motor og hør på forskjell i lyd på dem. De bør lage like lyder.

Sjekk forfilter. De bør ha glass som du kan se gjennom. Da får du en god indikasjon på tanktilstand. Kjør båten i sjø. Gjerne mye bølger en liten stumd. Da får du ofte opp det som måtte være av grums på tanken. Det vil du absolutt ikke ha.

 

Dette er vel drevbåt. Det får du få andre til å hjelpe deg med, kan ikke nok om slike drev siden jeg stort sett bare har hatt aksler.

Gå over alt elektrisk. Det skal virke.

 

Se etter lekkasjer innvendig. Det kan være kjedelig å få reparert. Er det fukt indikasjon noen steder ?

Kjenn om det lukter litt båtlukt inne. Ofte indikasjon på fukt.

 

Du bør og få løftet båten opp. Sjekke tilstand på skrog og propeller. Og drev.

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Hei igjen folkens.

Da nærmer det seg nytt kjøp.

I den forbindelse har jeg leid inn knbf til å gå over båten før jeg reiser for å se på den. (ligger et stykke unna)

De sjekker slik jeg har forstått det: Elektrisk, skroggjennomføringer, og generell sikkerhet.

 

 

Den Sikkerhetskontrollen er på over 50 punkter.

Og er bra, men ingen takstmann er lik. 

Og er et dokument, som "Norske sjø  forsikring" forlanger.

Sjekk prisen på forsikring mot flere selskap.   

Ting som bør sjekkes.

bilde

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvis du har ti tommeltotter, hva er din plan på vedlikehold?

Tenker da på vanlig forefallende, samt årlig vedlikehold av motor, drev, elektrisk, vann, kloakk og annet. Mitt råd er å på et tidlig tidspunkt få en plan på dette. Enten sette deg inn i dette, å Gjøre det selv, eller få tak i folk/firma som kan utføre det for deg. Skal du sette deler av arbeidet bort, så ville jeg få vedkommende med på befaring. Så kan vedkommende få en god oversikt over båtens tilstand, fremtidig vedlikeholds-behov, samt forventa kostnad på årlig vedlikehold.

Lykke til med fin båt.

Link to post

Båten ligger i Ålesund, og jeg bor i Holmestrand.

Har en kammerat som er rimelig oppegående på motorer, skal høre om han har lyst å bli med opp :)

 

Lurt. Da er dere to som kan diskutere forskjellige løsninger. Å problemer.

 

Det kan jo hende du og kan leie inn noe folk i Ålesund, sånn på styrten. Dersom dere er usikre på noe.

 

Det er jo også fullt mulig å spørre her i denne tråden. Når dere er der oppe. Ikke umulig at det er noen som svarer ganske fort.

 

Skulle du trenge hjelp til å få båten raskt hjem så si gjerne ifra.

Det finnes mange alternativ der

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Ja, og setter pris på all info man får i dette forumet.

 

Går litt tilbake på det med 10 tommeltotter ;) , har 6 tommeltotter, dvs oljeskift, impeller, vedlikehold og konservering tar jeg selv. Men service til motorer og el-system bruker jeg firma til. Fordel å kunne dokumentere historikk ved et eventuelt videresalg.

Link to post

Sørg for at det er ein båt du har lyst på. Ingen båt holder seg feilfri, så eg er meir opptatt av at ting er ryddig opplagt, merkede kurser, tilstrekkelig dimmensjoner osv som gjer at det er lettare å feilsøke og bytte utstyr, og vist det er riktig båt for deg så er det også lettare å svelge kostnader og arbeid.

Maskiner og drivverk er kanskje litt etter kvart underordna, kanskje fordel med ein ulyd selgar ikkje hører, såvidt eg forstår så har du justis i ryggen for overhaling eller heve kjøp.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Er det den som Sundal Yacht har så har han lagt på solgt plakat på annonsen en av de siste dagene. Hvis det er du som kom i mål må jeg få gratulere med ny båt hvis ikke lykke til med jakten på ny båt.

Er ikke den, men satser på at den jeg har i kikkerten er som selger sier den er. Da blir det en slik :)

Link to post

Sørg for at det er ein båt du har lyst på. Ingen båt holder seg feilfri, så eg er meir opptatt av at ting er ryddig opplagt, merkede kurser, tilstrekkelig dimmensjoner osv som gjer at det er lettare å feilsøke og bytte utstyr, og vist det er riktig båt for deg så er det også lettare å svelge kostnader og arbeid.

Maskiner og drivverk er kanskje litt etter kvart underordna, kanskje fordel med ein ulyd selgar ikkje hører, såvidt eg forstår så har du justis i ryggen for overhaling eller heve kjøp.

Ja, er enig med deg

Så lenge det er bra historikk på servicer, og båten er tatt godt vare på så føler jeg meg mer positiv til et eventuelt kjøp.

 

Har fått en mange bra innspill nå, så noterer meg de slik at de kan stilles til selger. :)

Link to post

"Bestefarloft" er uaktuelt for meg ....... enda ... :)

Men når man først er inne på kjøp av båter som ligger et stykke unna.

Hvis man skal ha noen til å "seile" den ned, hva ligger prisen på?

Det koster helt sikkert ikke så mye mere en utgifter til reise og driftsutgifter for de som seiler den hjem for deg og kanskje en symbolsk sum i lønn for tiden , jeg er åpen for sånt og det er flere på forumet som gjør det som en hobby.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Har regnet litt på avstanden fra Ålesund til Holmestrand. Du havner på rett i overkant av 500 NM.

Jeg regna på en tur fra Finnsnes til Haugesund. Ca 1000nm Da klarte vi ikke konkurrere med frakt på lasteskip. Det ble sånn ca hipp som happ. Men med mulighet for dårlig vær og økte drivstoffkostnader ble sjansen for å gå i minus for stor. Så da anbefalte jeg lastebåt. Slik ble det også. ?

Endelig ble det Bobåt

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...