tomsunds Startet 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 13.Mars.2017 Hei igjen folkens. Da nærmer det seg nytt kjøp. I den forbindelse har jeg leid inn knbf til å gå over båten før jeg reiser for å se på den. (ligger et stykke unna) De sjekker slik jeg har forstått det: Elektrisk, skroggjennomføringer, og generell sikkerhet. Hvis dette er ok, så reiser jeg opp for å se på den selv. Er ute etter en sjekkliste på ting man bør sjekke. Gjelder en Fairline Targa 37 1999 model med kad44 Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Se etter om det er gullende rent. Å om det er antydning til at båten nettopp er vasket. Jeg liker best om det ikke ser helt nyvasket ut. Da får du en god pekepinn på tilstand nedi kjelleren. Sjekk oljenivå, kjølevæskenivå og stramming på reimer. Det er første vedlikehold. Glipper det der hadde jeg vært skeptisk. Be han og om å ikke starte motorer før du kommer. En kaldstart er lurt å sjekke. Sjekk og om det er stort gjennomslag i motor. Åpne oljepåfylling mens motor går. Blåser det veldig fra hullet er det et dårlig tegn. Start en og en motor og hør på forskjell i lyd på dem. De bør lage like lyder. Sjekk forfilter. De bør ha glass som du kan se gjennom. Da får du en god indikasjon på tanktilstand. Kjør båten i sjø. Gjerne mye bølger en liten stumd. Da får du ofte opp det som måtte være av grums på tanken. Det vil du absolutt ikke ha. Dette er vel drevbåt. Det får du få andre til å hjelpe deg med, kan ikke nok om slike drev siden jeg stort sett bare har hatt aksler. Gå over alt elektrisk. Det skal virke. Se etter lekkasjer innvendig. Det kan være kjedelig å få reparert. Er det fukt indikasjon noen steder ? Kjenn om det lukter litt båtlukt inne. Ofte indikasjon på fukt. Du bør og få løftet båten opp. Sjekke tilstand på skrog og propeller. Og drev. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Takk. Mange gode råd :) Kanskje lurt å leie inn en mekaniker som kan være med, da jeg sliter med ti tommeltotter på det området :) Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Det er ikke dumt å ha med seg kyndige folk. Om det er langt å reise, er det jo dyrt å leie mekaniker. Kanskje du kjenner en som er noe mer kjent med motorer, som kan bli med. Er jo dem som er dyre. Hvor ligger båten, og hvor holder du til Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Alt må sjekkes, motor, ferskvannsdelen, komfyr gass, septik, vinsjer, lekkasjer vinduer rekke fester alt som er bolta i dekk og skrog jo mere du får kontroll på jo mindre trøbbel hvis noe skjer i etterkant. Trenger du hjelp så må du si i fra. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Roger jo Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 (redigert) Hei igjen folkens. Da nærmer det seg nytt kjøp. I den forbindelse har jeg leid inn knbf til å gå over båten før jeg reiser for å se på den. (ligger et stykke unna) De sjekker slik jeg har forstått det: Elektrisk, skroggjennomføringer, og generell sikkerhet. Den Sikkerhetskontrollen er på over 50 punkter. Og er bra, men ingen takstmann er lik. Og er et dokument, som "Norske sjø forsikring" forlanger. Sjekk prisen på forsikring mot flere selskap. Ting som bør sjekkes. Redigert 13.Mars.2017 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Båten ligger i Ålesund, og jeg bor i Holmestrand.Har en kammerat som er rimelig oppegående på motorer, skal høre om han har lyst å bli med opp :) Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Hvis du har ti tommeltotter, hva er din plan på vedlikehold? Tenker da på vanlig forefallende, samt årlig vedlikehold av motor, drev, elektrisk, vann, kloakk og annet. Mitt råd er å på et tidlig tidspunkt få en plan på dette. Enten sette deg inn i dette, å Gjøre det selv, eller få tak i folk/firma som kan utføre det for deg. Skal du sette deler av arbeidet bort, så ville jeg få vedkommende med på befaring. Så kan vedkommende få en god oversikt over båtens tilstand, fremtidig vedlikeholds-behov, samt forventa kostnad på årlig vedlikehold. Lykke til med fin båt. Sitér dette innlegget Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Båten ligger i Ålesund, og jeg bor i Holmestrand. Har en kammerat som er rimelig oppegående på motorer, skal høre om han har lyst å bli med opp :) Lurt. Da er dere to som kan diskutere forskjellige løsninger. Å problemer. Det kan jo hende du og kan leie inn noe folk i Ålesund, sånn på styrten. Dersom dere er usikre på noe. Det er jo også fullt mulig å spørre her i denne tråden. Når dere er der oppe. Ikke umulig at det er noen som svarer ganske fort. Skulle du trenge hjelp til å få båten raskt hjem så si gjerne ifra. Det finnes mange alternativ der Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Kan ikke finne den aktuelle båten på finn.no? Her i Ålesund ligger det et VP-verksted. Gulliksen. Du kan jo høre med dem hva de tar for tilstandsrapport på motor. Om selger har tatt verkstedservice, så er det sikkert de som har tatt jobben og kan sitte på servicehistorikk. Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Ja, og setter pris på all info man får i dette forumet. Går litt tilbake på det med 10 tommeltotter ;) , har 6 tommeltotter, dvs oljeskift, impeller, vedlikehold og konservering tar jeg selv. Men service til motorer og el-system bruker jeg firma til. Fordel å kunne dokumentere historikk ved et eventuelt videresalg. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Er det den som Sundal Yacht har så har han lagt på solgt plakat på annonsen en av de siste dagene. Hvis det er du som kom i mål må jeg få gratulere med ny båt hvis ikke lykke til med jakten på ny båt. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Sjeldenutpå Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Sørg for at det er ein båt du har lyst på. Ingen båt holder seg feilfri, så eg er meir opptatt av at ting er ryddig opplagt, merkede kurser, tilstrekkelig dimmensjoner osv som gjer at det er lettare å feilsøke og bytte utstyr, og vist det er riktig båt for deg så er det også lettare å svelge kostnader og arbeid. Maskiner og drivverk er kanskje litt etter kvart underordna, kanskje fordel med ein ulyd selgar ikkje hører, såvidt eg forstår så har du justis i ryggen for overhaling eller heve kjøp. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Er det den som Sundal Yacht har så har han lagt på solgt plakat på annonsen en av de siste dagene. Hvis det er du som kom i mål må jeg få gratulere med ny båt hvis ikke lykke til med jakten på ny båt. Er ikke den, men satser på at den jeg har i kikkerten er som selger sier den er. Da blir det en slik :) Sitér dette innlegget Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Sørg for at det er ein båt du har lyst på. Ingen båt holder seg feilfri, så eg er meir opptatt av at ting er ryddig opplagt, merkede kurser, tilstrekkelig dimmensjoner osv som gjer at det er lettare å feilsøke og bytte utstyr, og vist det er riktig båt for deg så er det også lettare å svelge kostnader og arbeid. Maskiner og drivverk er kanskje litt etter kvart underordna, kanskje fordel med ein ulyd selgar ikkje hører, såvidt eg forstår så har du justis i ryggen for overhaling eller heve kjøp. Ja, er enig med deg Så lenge det er bra historikk på servicer, og båten er tatt godt vare på så føler jeg meg mer positiv til et eventuelt kjøp. Har fått en mange bra innspill nå, så noterer meg de slik at de kan stilles til selger. :) Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Knall tøff båt med helt riktig stuk, også uten bestefarloft, nå blei jeg lysten til og se meg om etter neste båten jeg også. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 "Bestefarloft" er uaktuelt for meg ....... enda ... :)Men når man først er inne på kjøp av båter som ligger et stykke unna. Hvis man skal ha noen til å "seile" den ned, hva ligger prisen på? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Bjørn, som kommenterte over her, har god erfaring med slike henteturer for andre. Sist gang var i forrige uke. Blir du med sjøl, så får du med deg mye lærdom. Hentetur fra Ålesund begynner jo med at man skal treffe været på Stad. 2 timer syd for Ålesund. Deretter kusker man videre innaskjers helt til Jæren/ Stavanger. Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 "Bestefarloft" er uaktuelt for meg ....... enda ... :) Men når man først er inne på kjøp av båter som ligger et stykke unna. Hvis man skal ha noen til å "seile" den ned, hva ligger prisen på? Det koster helt sikkert ikke så mye mere en utgifter til reise og driftsutgifter for de som seiler den hjem for deg og kanskje en symbolsk sum i lønn for tiden , jeg er åpen for sånt og det er flere på forumet som gjør det som en hobby. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Jeg sendte deg en Im Når det gjelder kostnader så er det diesel som er dem store summen her. Du må finne ut hvor mye denne båten bruker på marsjfart. Så kan jeg gjerne hjelpe deg med å finne avstand og pris på hjemtransport. Enten på egen kjøl, eller fraktebåt . Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Bjørn jeg vil tro den marsjer ca. 22 knop og bruker da ca. 55-60 liter i timen jeg har samme motorer i min båt men noe lettere vil jeg tro at båten min er og jeg bruker ca. 50 liter i timen men så er det jo noen ukjente faktorer her som prop størrelse er det drev eller aksel. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
tomsunds Svart 13.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Bjørn jeg vil tro den marsjer ca. 22 knop og bruker da ca. 55-60 liter i timen jeg har samme motorer i min båt men noe lettere vil jeg tro at båten min er og jeg bruker ca. 50 liter i timen men så er det jo noen ukjente faktorer her som prop størrelse er det drev eller aksel. Dette er drev Sitér dette innlegget Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Da er vel forbruket rundt der jeg nevnte tror jeg det kan være noe +- men jeg regner ut fra min som veier ca 5300 og like motorer med 290 dp drev og c4 stålprop og da har jeg i snitt i fjor når jeg hentet min båt på Jersey et forbruk på 52 liter i timen i 22-24 knop. Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Har regnet litt på avstanden fra Ålesund til Holmestrand. Du havner på rett i overkant av 500 NM. Jeg regna på en tur fra Finnsnes til Haugesund. Ca 1000nm Da klarte vi ikke konkurrere med frakt på lasteskip. Det ble sånn ca hipp som happ. Men med mulighet for dårlig vær og økte drivstoffkostnader ble sjansen for å gå i minus for stor. Så da anbefalte jeg lastebåt. Slik ble det også. ? Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Vrod Svart 13.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 13.Mars.2017 Tomsunds er det en sånn?http://no.yachtworld.com/boats/1997/Fairline-Targa-37-2786736/Chichester/United-Kingdom#.WMawkpG5ShB Sitér dette innlegget Nå kommer sommeren? Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.