"LISE" Startet 13.Mars.2017 Del på Facebook Startet 13.Mars.2017 Hei! Min gamle Ardic Volvo flygemotor har gjort sin plikt ombord, og vil bli skiftet ut med en ny Eber vannvarmer. Opplegget er tenkt som følger i denne rekkefølge: 1. Platevarmeveksler som knytter inn motorens kjølevann med vannvarmen. Type noe slikt som denne: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/varmevaxlare-16-22-alde 2. Eberspächer D3W vannvarmer 3. Varmtvannstank 4. Eber defroster, 4kw med slanger til vindu, kun til bruk ved gange: https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-4-2-kw#.WMclGfnhCUk 5. Eber defroster, 2kw til oppvarming av salong: https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-2-kw#.WMclVvnhCUk 6. Radiator på toalett, med treveisventil for varmejustering: https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/konvektorer/konvektor-utanpaliggande-350mm 7. Eber defroster, 2kw til oppvarming av kabin. 8. Eber defroster, 2kw til oppvarming av stikkabin. 9. Radiator for oppvarming av salong. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/konvektorer/konvektor-inbyggnad-805mm 10. Ekspansjonskar. + ekstra sirkulasjonspumpe Så til spørsmålet: Vil man har få problemer med korrosjon / tæring med bruk av ulike metaller i varmesløyfen? Platevarmeveksler, defrostere og VVT tror jeg er av ulike kobberlegeringer og skulle ikke være store problemet med hverandre. Radiatorene er av aluminium, og aluminium og kobber er ingen god miks. Vil dette utgjøre noe problem? Radiatorene vil kun ha kontakt med gummislangene og kjølevannet, og ingen elektrisk tilkobling eller jording med resten. Vil sette pris på om noen med kompetanse på området kan svare! Sitér dette innlegget Guttedrømmen - Sandvik 945. Prosjekttråd åpen for innspill! Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945 Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Gidder ikke å utforske alle linkene. Poenget er at de forskjellige metallene må være isolert fra hverandre enten elektolyttisk eller elektrisk eller begge deler. Elektorlytten (vannet) er nødt til å være det samme i et slikt system. Jeg regner med at du ikke kjører saltvann, men ferskvann tilsatt inhibitor beregnet for motorer med støpejernsblokk og aluminium topplokk. Jeg regner med at slangene du akter å bruke er statiske, kjøper du antistatiske slanger (elektrisk ledende) er løpet kjørt. Poenget er at du må ha elektrisk sett 'åpen kontakt' mellom de forskjellige metallene. Det er bare å spørre Maritim, de har sikkert inngående kjennskap til varene de selger. Sitér dette innlegget Link to post
tuffff Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Jeg vurderer noe lignende og har et spørsmål til ditt opplegg. Du har 3 kW tilført varme, men teoretisk kapasitet på 10,8 kW pluss vv-tanken på "ut"-siden. Er det pga av tilgjengelige defrostere/radiatorer, eller ligger det en tanke om virkningsgrad eller noe sånt bak? Sitér dette innlegget Link to post
JSM Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Har du vurdert å bruke PEX-rør fremfor gummislanger? Sorte gummislanger (med karbon i seg) leder strøm og da er løpet som Hulda skriver kjørt. Jeg tror (og håper) at PEX-rør ikke leder strøm, men her kan kanskje noen bekrefte? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 (redigert) Bare pass på at de er garantert for 100 grader vann. Legger til vedr gummislanger, bare å ta et multimeter og sjekke innergummien. Ikke noe pes i og for seg. Redigert 14.Mars.2017 av Hulda (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 14.Mars.2017 Del på Facebook Svart 14.Mars.2017 Utan fagleg innsikt, men eg tenker "tut og kjør". Før eller siden vil forurensinger fra motor gjere kjølevatnet ledande ? Kanskje ein reodor felgen patent med zink ved aluminiumsradiatorane kan forlengja levetida på dei. Har du aluminiumsfri motor, feks er ofte slangestussar og lokk til thermostat aluminium ? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Frivakt Svart 29.Mars.2021 Del på Facebook Svart 29.Mars.2021 Henger meg på en gammel tråd. Skal sette inn varmeveksler mellom motorens kjølesløyfe og ekstern sløyde for vannbåren varme. Leste ovenfor, men ble ikke helt klok på risikoen ved å koble inn en kobberloddet plateveksler i motorens kjølesystem. Risikerer jeg tæring av toppen, eller er det usannsynlig i et ferskvannssystem? Det vil være gummislanger mellom plateveksler og motor. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.