Jump to content

Guttedrømmen – Shetland 2018 – Sandvik 945


"LISE"

Recommended Posts

 

Da er det tid for å oppfylle nok en guttedrøm. Denne gangen er det snakk om tur til Shetland i 2018. 


For 29 år siden, på min 1-årsdag, dro min familie fra Kristiansund til Shetland i vår nye Sandvik 945. Neste år er det «30-års jubileum», og på tide å dra på en ny tur tilbake til øya i havet. Båten er den samme som den gangen, men siden fruen ikke er lysten på langtur, blir nok dette en guttetur.


Tenkte denne tråden skulle handle om planleggingen, innspill fra andre som har tatt turen tidligere, og til slutt selvsagt oppdateringer fra selve turen.
Første innlegg vil handle om båten. Historien bak båten er i kortform slik: Min far bygde en Sandvik 945 fra halvfabrikat som ble ferdigstilt i 1987. Jeg vokste opp med denne båten til den ble solgt i 2001. September 2014 kom båten i mitt eie, etter å litt tilfeldig ha funnet den til salgs på finn. 
Jeg har tidligere vært optimistisk og startet en prosjektråd her inne, som handler om anskaffelsen og oppgradering av båten. Mye arbeid er blitt gjort, med har dessverre ikke vært flink nok til å oppdatere tråden. Men det kan man gjøre noe med i framtiden. For de som ønsker å lese mer om båten finner du tråden her:


Båten i kortform.
Sandvik 945, 31fot, 1986/87 mod. 6syl Ford 155hk av samme årstall.
600L diesel, 200L ferskvann, 100L Septik. 

Motor har fått ny slanger/pakninger på diesel og kjølesystem, nye eksosslanger, nytt startrele, ny dynamo, nye motorlabber. Nye batterier, sikringer og fordelingsanlegg. 
Av navigasjonsutstyr er det 12» kartplotter, autopilot, radar, AIS og VHF. Alt er Garmin og fullintegrert med hverandre.  I tillegg vil jeg ha med håndholdt GPS og VHF, samt papirkart til planlegging og backup.
Så tross for båten og motorens alder, har den fått mye kjærlighet se siste årene, og jeg regner den som i god stand. Regner med rekkevidde er ca. 300nm i marsjfart på 12kn, og 450+ i 6kn.

 

Sikkerhetsutstyr i kortform.
Gummibåt, flåte for 4 personer, overlevingsdrakter, drivanker, bluss/nødrakett, førstehjelpsutstyr, «grab-bag».

 


Er det noen her inne som har tatt turen over? Regner med det er mange seilere som har gjort det, men noen mer erfaring fra motorbåt i denne størrelsen?
Hva bør man tenke på før man drar og under seilas? Hva bør man oppleve når man er der borte? Hva bør man tenke på i valg av rute?  

 

35_618325458_xl.jpg.d5176ea2f34a7d2103343681b1739970.jpg

Link to post
Share on other sites

Sikkert artig med tur i motorbåt til Shetland. Eg har kun seilt over. Litt fleksibel avreisedato i forhold til vind, for å få ein mest mulig behagelig tur er vel å anbefale. Ved valg av rute er det vel ikkje så mange valg...? :giggle: Når du er der borte vil eg råda deg til å leige bil for å få sett mest mulig. Anbefalar hvertfall Sumburgh fyr, Jarlshof, Scalloway, St Ninians Isle, Shetlandsmuseumet i Lerwick og sjølvsagt publivet. :cheers:

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Med 12 knop marsj og finvær så går du vel over på en litt lang dag. 

--

Skal over i 2019 med seilbåten, men har også Færøyene++ på lista. Eneste jeg ser skiller på sikkerhetsutstyret (ok, vi har noe mer da, er jo seilbåt tross alt), er at vi har Eprib, nødpeilesender. Har også håndholdt VHF, men mer som en backup for den fastmonerte, eller til cockpitbruk når en er nær nok de en skal snakke med. 

--

Og så kommer vi til ha navigasjonsbackup som er elektronisk. Dvs nettbrett og batteripakke i vanntett pose. Pluss at vi skal føre bestikk og så vi kan komme oss trygt i land selv om vi ender opp strømløse. 

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at du har det meste på stell når det gjeld båten. Sjekk gjennomføringar og slangeklemmer slik du veit at desse er i orden.

Har kun vore til Shetland med seilbåt. Som sagt tidlegare, så er det greitt å ha litt tid. Dumt å måtte gå til havs når veret ikkje er noko særleg... Ville vurdert å gått eit stykke sørover, td til Verlandet/ Bulandet. Greitt å fylle opp tanken der. Då har du omlag 180 Nm over, noko som du skulle gå på ein tank. Ville uansett hatt med litt ekstra diesel.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Vi planlegger kun for avhopping. Dvs vi har avtalt startdato, er to stykker som har tid nok og blir med hele veien, de andre får evt. hoppe av underveis dersom de kommer i tidsklemma. En kommer seg uansett hjem i løpet av et døgn eller to. 

 

Eneste ulempa er den restauranten i Thorshavn med fermentert mat, tror vi kommer til å slite med å få bord...

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev On 9.12.2017 at 22.06:

 

Da er det tid for å oppfylle nok en guttedrøm. Denne gangen er det snakk om tur til Shetland i 2018. 


For 29 år siden, på min 1-årsdag, dro min familie fra Kristiansund til Shetland i vår nye Sandvik 945. Neste år er det «30-års jubileum», og på tide å dra på en ny tur tilbake til øya i havet. Båten er den samme som den gangen, men siden fruen ikke er lysten på langtur, blir nok dette en guttetur.

 

Marstein - Lercick er ca, 190 nm ++

Kan fort bli et døgn, planlegge vakter..

En skal lytte til Fruen.

Har du skremt hun?.

Pc med Kart GPS mus..

 

Mener å erindre at noen har fått slått inn vinduer på den strekningen?

Hva da?

En bør ha rikelig med lensekapasitet.

E 220V aggregat og en 220V lensepumpe.

Vente på rett bør, helst båter i følge.

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Uten å gjøre noe negativt utav det. Hva er "uværstaktikk" i en motorbåt? I seilkretser så er det noe som ofte drøftes, riktig seilføring om det blåser og er så og så mye sjø, legge bi, bruk av drivanker og gå med vinden osv, osv. 

 

Hvilke faktisk valg har man i motorbåt? Kommer man på tvers så er det vel fort over og ut, som betyr at man ikke kan gå med sjøen? Må man evt. gå i mot sjøen og satse på at det gir seg på ett eller annet tidspunkt?

Link to post
Share on other sites

Jeg har vært over noen turer med seilbåt. Har også tatt turen over med en 35 fots motorbåt. Har også hentet en motorbåt og seilt fra Great Yarmouth på Englands østkyst og til Trøndelag via Shetland. Værmeldingene er i dag meget sikre og om en går over på god værmelding er det ikke noe problem.

 

Av utstyr bør du ha AIS, nødpeilefyr og VHF, i tillegg til det du selv har nevnt. Om du går ut ved Runde kan du gå til Baltasound, nord på Shetland. Deretter kystseilas til Lerwick. Du får da en kortere overfart.

 

Jeg har i flere år pratet om hvor få norske motorbåter, som tar turen over. Når en tenker på tidsforbruket på overfarten, bruker en motorbåt mye mindre tid enn en seilbåt. Vi brukte 18 timer fra Måløy til Lerwick, da vi besøkte Shetland med motorbåt.

 

Vi er en del som drar over med seilbåter til 17. mai. Vi drar fra Trøndelag rundt den 11.mai. Vi vil være tre pensjonister ombord i min båt. Pensjonister har tid til å vente på gunstig værmelding for overfartene. Har mange ganger måtte dra over i dårlig vær, da jeg skulle hjem på jobb. Det slipper jeg heldigvis å gjøre som pensjonist.

Redigert av arkmarin (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for mange gode innspill!

 

Når det gjelder avreisedato blir nok dette tidlig sommer 2018. Tror overfart for feiring av 17.mai blir i tidligste laget for oss. Regner med å bruke ca 7 dager på turen. Vi tenker å sette av 2 uker i kalenderen og reise en uke i den tidsperioden, avhengig av værforhold. Hvem mannskapet blir er fortsatt ikke helt spikret, men et krav er at man er fleksibel på reisetid og ikke har noen dato man "må" være hjemme. 

 

Når det gjelder rute så tenker vi kanskje å "seilie" Kristiansund - (Ca.)Måløy første dag, så sette kursen over havet på dag to. Om vi da går inn på Unst i nord, eller lengre sør på Out Skerries vet vi ikke. Det er langt å gå langt fra nordenden av øyene og ned til Lerwick, samtidig er det også nok tid i åpent hav, så mer givende å seile langs land?

 

Alle gjennomføringer, ventiler og slanger for motor, toalett, septik osv. er skiftet de siste årene, så føler meg trygg på disse. Glemte forøvrig å nevne at motoren får overhaling av dyser og turbo i vinter, så skulle sånn sett være klar for noen nye tusen timer i tjeneste. Vi vil også som nevnt ha elektroniske kart som backup på nettbrett, itillegg til på papir. 

 

Sitat

En skal lytte til Fruen.

Har du skremt hun?.

Pc med Kart GPS mus..

 

Mener å erindre at noen har fått slått inn vinduer på den strekningen?

Hva da?

 

Har ikke skremt fruen, men hun syntes rett og slett turer med mer enn 2 timers seiling er kjedelig.

 

Har lest historier om innslåtte vinduer ja, men forstår det dit hen at dette har vært vinduer innsatt i "gummi"-pakninger. Mine vinduer er festet med alu-profiler. Båtens store vindu er også relativt høyt opp sammenlignet med de mindre snekkene som gikk over i stor skala på 80-tallet.

Kanskje er det en ide å skjære til en finerplate som passer utenpå vinduene og som man kan "låse" av på innsiden, om en rute skulle gå.

 

Når det gjelder uværstakktikk er jo dette et godt spørsmål. Man må kjenne til båtens smertegrense når det gjelder å gå medsjø. Blir det for ille må man ligge å stampe i mot. Sleping av drivanker er også en mulighet, for å hindre at båten vrir seg og havner på siden med kraftig medsjø.

 

 

Link to post
Share on other sites

sigdy skrev for 7 timer siden:

Jeg ville tatt en prat med forsikringsselskapet. Båten er neppe kategori A klassifisert, dvs at den er ikke ment brukt til kryssinger over åpent hav. I en gitt situasjon kan du derfor risikere manglende/ redusert  forsikringsdekning.

 

Og krysse til Danmark gjør de fleste, åpent hav der også..

Mener å huske det var en begrensing på max enten 100nm eller 200nm fra land når vi var på vei nedover Europa...

Uansett er en kryssing til Shetland innfor begge deler... ca 180nm fra Marstein ...

Link to post
Share on other sites

Sjekk av forsikring var godt tips. Har hatt dette i bakhodet tidligere, men ikke sjekket før nå. Sakset fra forsikring:

 

Hvor forsikringen gjelder
Europa inntil 200 nautiske mil fra fastlandet - inkl. overfart til Island, Svalbard, Storbritannia, Azorerne, Madeira og
Kanariøyene.

Rettshjelpforsikringen gjelder i Norden.

Redningsdekningen gjelder i Norden.

 

Tolker det dit hen at forsikring gjelder overfart til Shetland. Båten er fra 80tallet og derfor ikke CE sertifisert med klasse. Finner ingen steder i vilkårene krav til klassing eller "ferdsel i egnet farvann" for at forsikringen skal gjelde.

 

Når det gjelder redning og rettshjelp er jo ikke Shetland i Norden, men innenfor 200nm fra norsk fastland. Hva som da her gjelder er noe uklart. 

 

En telefon til forsikringsselskapet kan lønne seg før avreise!

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev 7 minutter siden:

 

Hvor forsikringen gjelder
.... Båten er fra 80tallet og derfor ikke CE sertifisert med klasse......

En telefon til forsikringsselskapet kan lønne seg før avreise!

 

Jeg kjøpte et Halco 26 selvbyggersett i 1977 som jeg bygde opp. Den ble klassifisert som selvbygd av forsikringsselskapet. Dermed fikk jeg ikke forsikret båten. Så en telefon til forsikringsselskapet er absolutt å anbefalle. Få gjerne på papiret at de godtar båten som selvbygd.

 

Lykke til med spennende tur til Shetland! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

navid skrev for 2 timer siden:

 

Jeg kjøpte et Halco 26 selvbyggersett i 1977 som jeg bygde opp. Den ble klassifisert som selvbygd av forsikringsselskapet. Dermed fikk jeg ikke forsikret båten.  

Det var da rart.. Jeg kjøpte selvbyggersett av Halco 870 i 1996 eller 1997 og hadde ingen problem med å få den forsikret

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder forsikring står det ikke noe om verken at den er hel eller halvfabrikat fra fabrikk. Vil også tro at mange båter fra 1980 er pusset opp og ombygd innvendig etter at de var nye. Mange har nok også byttet motorer uten å ha noe form for dokumentasjon på dette. Er ikke bekymret for forsikringen på dette punktet. Men må selvsagt sjekke ut om det finnes spesifikke krav til klassifisering for å kunne krysse hav.

 

Men vil egentlig tro forsikringen gjelder også her. Det går tydelig fram hvilken båt forsikringen gjelder, og i vilkårene står det jo at den gjelder for ovennevnte områder. 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Da er man kommet et stykke videre i planleggingen av turen. 

 

Dato er satt, vi planlegger avreise 19.06.18, og tenker å bruke ca. en uke på turen. Avreise er selvsagt væravhengig og kan utsettes litt, men vi bør være hjemme før 03.07.18. Om noen andre vil bli med på reisen så rop ut, vi drar gjerne flere båter sammen!

 

Ellers har vi fått tak i kart for turen. Elektriske sjøkart for garmin og papirkart i backup!

Vi planlegger å gå første etappe fra Kristiansund til Måløy første dag, ca. 115nm. 

 

Link to post
Share on other sites

"LISE" skrev for 1 time siden:

, Da er man kommet et stykke videre i planleggingen av turen. 

 

Dato er satt, vi planlegger avreise 19.06.18, og tenker å bruke ca. en uke på turen. Avreise er selvsagt væravhengig og kan utsettes litt, men vi bør være hjemme før 03.07.18. Om noen andre vil bli med på reisen så rop ut, vi drar gjerne flere båter sammen!

 

Ellers har vi fått tak i kart for turen. Elektriske sjøkart for garmin og papirkart i backup!

Vi planlegger å gå første etappe fra Kristiansund til Måløy første dag, ca. 115nm. 

 

 

Går dere fra Måløy og over, eller går du lengre sør på kysten før du krysser ?

Redigert av Ida Marie III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...