Jump to content

Korrosjon ved blanding av aluminium/kobber i vannbåren varme.


"LISE"

Recommended Posts

Hei!

 

Min gamle Ardic Volvo flygemotor har gjort sin plikt ombord, og vil bli skiftet ut med en ny Eber vannvarmer. Opplegget er tenkt som følger i denne rekkefølge:

 

1. Platevarmeveksler som knytter inn motorens kjølevann med vannvarmen. Type noe slikt som denne: https://www.hjertmans.se/produkter/motor-tillbehor/motorkylning/sotvattenkylning/varmevaxlare-16-22-alde

2. Eberspächer D3W vannvarmer

3. Varmtvannstank

4. Eber defroster, 4kw med slanger til vindu, kun til bruk ved gange: https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-4-2-kw#.WMclGfnhCUk

5. Eber defroster, 2kw til oppvarming av salong: https://www.maritim.no/eberspacher-defroster-12-vdc-2-kw#.WMclVvnhCUk

6. Radiator på toalett, med treveisventil for varmejustering: https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/konvektorer/konvektor-utanpaliggande-350mm

7. Eber defroster, 2kw til oppvarming av kabin.

8. Eber defroster, 2kw til oppvarming av stikkabin.

9. Radiator for oppvarming av salong. https://www.hjertmans.se/produkter/varme-kyla/varmare/konvektorer/konvektor-inbyggnad-805mm

10. Ekspansjonskar.

+ ekstra sirkulasjonspumpe

 

Så til spørsmålet:

 

Vil man har få problemer med korrosjon / tæring med bruk av ulike metaller i varmesløyfen?

Platevarmeveksler, defrostere og VVT tror jeg er av ulike kobberlegeringer og skulle ikke være store problemet med hverandre. Radiatorene er av aluminium, og aluminium og kobber er ingen god miks. Vil dette utgjøre noe problem? Radiatorene vil kun ha kontakt med gummislangene og kjølevannet, og ingen elektrisk tilkobling eller jording med resten.

 

Vil sette pris på om noen med kompetanse på området kan svare! 

 

 

Link to post

Gidder ikke å utforske alle linkene. Poenget er at de forskjellige metallene må være isolert fra hverandre enten elektolyttisk eller elektrisk eller begge deler. Elektorlytten (vannet) er nødt til å være det samme i et slikt system. Jeg regner med at du ikke kjører saltvann, men ferskvann tilsatt inhibitor beregnet for motorer med støpejernsblokk og aluminium topplokk. Jeg regner med at slangene du akter å bruke er statiske, kjøper du antistatiske slanger (elektrisk ledende) er løpet kjørt. Poenget er at du må ha elektrisk sett 'åpen kontakt' mellom de forskjellige metallene. Det er bare å spørre Maritim, de har sikkert inngående kjennskap til varene de selger.

Link to post

Utan fagleg innsikt, men eg tenker "tut og kjør". Før eller siden vil forurensinger fra motor gjere kjølevatnet ledande ?

Kanskje ein reodor felgen patent med zink ved aluminiumsradiatorane kan forlengja levetida på dei. Har du aluminiumsfri motor, feks er ofte slangestussar og lokk til thermostat aluminium ?

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
  • 4 år senere...

Henger meg på en gammel tråd. Skal sette inn varmeveksler mellom motorens kjølesløyfe og ekstern sløyde for vannbåren varme.

 

Leste ovenfor, men ble ikke helt klok på risikoen ved å koble inn en kobberloddet plateveksler i motorens kjølesystem. Risikerer jeg tæring av toppen, eller er det usannsynlig i et ferskvannssystem?

 

Det vil være gummislanger mellom plateveksler og motor.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...