glalaks Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Hvilken motor har du, merke, år og hk? Og hvilken fart får du på maks gass og ved hvilket turtall? Den er vel litt tung i baugen med overbygget. Eller hvordan opplever du at den går i sjøen. Klarer du å trimme motoren slik at du får treffpunktet for vannet ca midt under båten omtrent ved førerplassen eller ligger den flatt og skyver litt mye vann ut til siden i motsjø? Beklager sen respons! Suzuki DF 140 2005 mod. Ca 33 knop og ca 6000-6100 rpm.. Den er litt framtung ja. Jeg tror ikke treffpunktet er så langt bak, den subber litt med "kjølen" foran. Får ikke trimmet den så mye ut.. skjer ikke så mye.. det er jo ingen fartsbåt, men muligens litt å gå på.. synd det er så dårlig utvalg. Ballistic passer da men det er kanskje bortkasta. Ser fin ut på brygga.. Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Nerdy Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Jeg har helt lik båt med samme motor.. husker ikke i farta hvordan propell jeg har, men tror det er ballistic en størrelse for stor.. med lift 5" setback klarer jeg på flatt vann og mye jobbing å tangere 50 knop. Men jeg får ikke mere enn 5200rpm.. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 (redigert) Beklager sen respons! Suzuki DF 140 2005 mod. Ca 33 knop og ca 6000-6100 rpm.. Den er litt framtung ja. Jeg tror ikke treffpunktet er så langt bak, den subber litt med "kjølen" foran. Får ikke trimmet den så mye ut.. skjer ikke så mye.. det er jo ingen fartsbåt, men muligens litt å gå på.. synd det er så dårlig utvalg. Ballistic passer da men det er kanskje bortkasta. Ser fin ut på brygga.. Husk jeg fant Turbo1 14 x 20 spesiallaget for Suzuki som er akkurat det du kan trenge. Gir deg mulighet for å trimme opp baugen og en diameter som passer turtallet/utveksling. Turbo1 og Laser II er de to beste propellene (oftest) for raske båter som vil ha opp baugen på 4,25 girkasse/dvs under 6 syl. Den ville jeg gått for! Redigert 23.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Den blir ikke for tung da? Går ikke rpm ned litt med stål? Har forsogvidt litt å gå på... Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
morgull Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Da har jeg gått testet 19" Enertia propellen på min Ibiza 19 Sport SE med 150 hk Mercury Optimax denne sesongen. Har fått mange gode tips av dere og spesielt av alfaalfa som førte til at jeg kjøpte Enertia 19". Har vært veldig godt fornøyd med propellen. Høyere toppfart, virker som den akselererer bedre / kommer hurtigere opp i plan med mange i båten. Mener også den går litt hurtigere på samme turtall som den gjorde med min gamle Ballistic 21" uten at jeg har testet det nøye. Maks turtall nå ligger på ca 5700 - 5800. Da oppnår jeg en toppfart på ca 46 - 47 knop. Jeg kan nok få den til å gå litt hurtigere ved å trimme den ytterligere ut, men ved 45 - 46 knop begynner båten og "woble" og jeg tør ikke "dra på" mere. jeg har også en hekksvinger som nok bremser hastigheten en knop eller to. Alt i alt er jeg godt fornøyd med propellen! Kjekt å ha eksperter her inne man kan få gode råd av?? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
alfaalfa Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Wobble (chine walk) minimerer du ved å kontrastyre som ved sladd med bil. Etterhvert vil du enkelt forutse dette slik at motstyrer før det oppstår. Trening og atter trening! Så hyggelig at det fungerte med foreslått propell! Den tåler trim godt så du kan både få opp baugen for fart og trykke akter litt ned som gir mindre wobble. Stå på og prøv ut ulike trim vinkler og eksperimenter med vektplassering forover og bak i båten. Vh alfa^2 Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 alfaalfa skrev On 23.3.2017 at 22.28: Husk jeg fant Turbo1 14 x 20 spesiallaget for Suzuki som er akkurat det du kan trenge. Gir deg mulighet for å trimme opp baugen og en diameter som passer turtallet/utveksling. Turbo1 og Laser II er de to beste propellene (oftest) for raske båter som vil ha opp baugen på 4,25 girkasse/dvs under 6 syl. Den ville jeg gått for! Om det er interesse så kjøpte jeg (litt impulsivt) en solas hr titan til båten min. Fornøyd med den også. Toppfart på 36 knop. Ikke testet så mye med folk osv da jeg kjører mest alene nå uten sommervarme. Hvilke fordeler ville en turbo1 gitt ifht solas? Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
matsemann Svart 30.August.2017 Del på Facebook Svart 30.August.2017 Er det en Enertia eller Enertia Eco? Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 30.August.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.August.2017 Ja, det er nok trening som skal til ifh til chine walk samt eksprementere med tilt/vekt. Problemet er at fruen (som vanligvis er med) ofte begynner å kjefte og smelle når farten nærmer seg 35 - 40 knop ? Trenger å lure meg unna og få mere "alene tid" i båten så jeg får prøvd meg litt ?? matsemann: Jeg har en vanlig Enertia, ikke Enertia Eco Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 glalaks skrev for 11 timer siden: Om det er interesse så kjøpte jeg (litt impulsivt) en solas hr titan til båten min. Fornøyd med den også. Toppfart på 36 knop. Ikke testet så mye med folk osv da jeg kjører mest alene nå uten sommervarme. Hvilke fordeler ville en turbo1 gitt ifht solas? Solas er OK, men generelt ikke best på noe. T har bedre grep om du hever motor, den har rake vinkel som er større så den løfter baugen mer. Og den Suzuki varianten er vel større diameter som gir økt marsjfart ved samme turtall. men igjen, Solas er helt OK, så det er ingen propell du kommer til å være misfornøyd med. Du må teste mot en annen for å legge merke til forskjeller. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 morgull skrev for 8 timer siden: Ja, det er nok trening som skal til ifh til chine walk samt eksprementere med tilt/vekt. Problemet er at fruen (som vanligvis er med) ofte begynner å kjefte og smelle når farten nærmer seg 35 - 40 knop ? Trenger å lure meg unna og få mere "alene tid" i båten så jeg får prøvd meg litt ?? Min kone mistrives under 40 knop... ikke rart man er lykkelig? Men trening gjør mester her for at pareringen skal sitte. Og som med bil: for sent eller for mye gir stor kontra sladd (i bil) eller vipp på skroget. Så litt ratting, små kontra utslag! Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Ikke for å kapre tråden men på min F23 har jeg litt slakk i styringa. Den kan bli litt uggen når jeg nærmer meg 60 og med flat ski på bakre del av kjølen skjer det ikke stort ved trimming. Motor sitter også ganske høyt. Mistenker at det er rattsnekka som slarker, kan denne strammes, fikses, eller er det bare å bytte? Har et vanlig Bravo one drev så det er litt slark i styrearmen også men meste er nok foran. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Stort sett bare å skifte rattsnekka. Men om du skal opp rundt 60 ville jeg byttet til hydraulisk. Og gjerne også styrearmen med foringer i bolten den sitter på- ellers lekker den ofte vann inn - om denne ligger lavt i sjøen. Skrog med pad/ski er uprobematisk å trimme høyt med baugen. Bare å ha rette propellen. Men den går vel best i relativt nøytral trim? Men det kan være kjekt å ha muligheten til å trimme baugen opp i høy hastighet i medsjø. Maximus/High Five, Rev4 og Tempest Plus klarer det enkelt. Bravo1 og Mirage derimot ligger nøytralt. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 DieselDahl skrev for 1 time siden: min F23 kan bli litt uggen når jeg nærmer meg 60 Hvilken propell har du i dag? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Jeg har kjøpt inn en hel drøss. Har vel en mirage plus 25" nå med 1,5:1 giring og har foreløpig en 350MPI men har en trimma 383 på gang. Har både high five og tempest liggende for test. Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 Siden tråden nå er kapret kan vi jo nevne at ballistic var mye brukt på hydrolift bl.a og er vel kjent for å gi toppfart på bekostning av andre egenskaper. Vet ikke hvor mye hester de tåler men en kjenning med Goldfish 22 med kompressormatet smallblock har kastet noen blader på ballistic propellere. Enertia er kanskje bedre på alt? Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 31.August.2017 Del på Facebook Svart 31.August.2017 DieselDahl skrev for 8 timer siden: Ikke for å kapre tråden men på min F23 har jeg litt slakk i styringa. Den kan bli litt uggen når jeg nærmer meg 60 og med flat ski på bakre del av kjølen skjer det ikke stort ved trimming. Noen som vet om denne flate skien går like langt bak på alle versjonene av F23 skroget ? Sitér dette innlegget Link to post
DieselDahl Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 I følge en kollega som jobbet på hydrolift den gangen ble skroget aldri endret før de begynte å sage i et skrog for å lage S24.... Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 .. var det da de havna på rygg..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Åge Grevlingen Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 DieselDahl skrev for 19 timer siden: har foreløpig en 350MPI men har en trimma 383 på gang. Har både high five og tempest liggende for test. Min erfaring er at tempest blir alt for mager for denne båten. Og det er overens med mercury som sier: Anbefalt for Utenbordsmotorer på 135 hk og over. High five er i følge mercury Anbefalt for Fritidsbåter med V-6 hekkaggregat, Utenbordsmotordrevne båter med dyp V-bunn. Altså for spedt for ditt utstyr. DieselDahl skrev On 31.08.2017 at 16.11: Motor sitter også ganske høyt.. At motoren sitter høyt, taler for 4-bladet for høyytelsesbåter drevet med V-8-hekkaggregat. Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 1.September.2017 Del på Facebook Svart 1.September.2017 (redigert) Hehe, jeg ble også litt fristet til å benytte meg av kompetansen og erfaringen som kommer til syne i tråden med tanke på propellvalg og optimalisering. Kort fortalt: Jeg kjøpte ny motor til min Ibiza 20 touring (-96mod): Valget falt på Suzuki DF150 da jeg fikk et godt tilbud. Videre er det en solid rugg med ~2,9 liter slagvolum. Generelt veldig godt fornøyd, men det mangler liksom noen knop (40-41) og noen hundre omdreininger. Kjører stort sett nokså "lett båt", så jeg ønsker egentlig å kunne ligge opp mot max rpm (6000) når jeg er alene ombord og ønsker vel en 50/50 balanse mellom aks og toppfart. Noen usikkerhetsmomenter er det fortsatt siden motoren ble montert foran denne sesongen og årets sommervær. Godt mulig at den er bittelitt for lavt montert. Har egentlig ikke sjekket nøye siden dette var første sesong. Samtidig føler jeg grepet slipper litt vel tidlig ved uttrimming. Jeg har foreløpig ikke mer å komme med enn at motoren er montert ett hull høyere enn den tidligere Yamahaen 115 - 2T med samme bolthull i akterskroget. Følte vel at jeg fikk trimmet Yamahaen nokså riktig ift. propell. Nesten så jeg mistenker at DF-150en er et hakk for høyt montert i forhold til grepet på propellen som ble levert med? (Noe som gir mening i forhold til å kunne tilte motoren mest mulig opp ved fortøying - et greit kompromiss på sitt vis av forhandler). Uansett: Jeg har Suzuki 3x14,75"x23" stålpropell. Girforhold er 2,50:1 og 4,75" aksling. Så det jeg lurer på da, er om jeg kanskje skulle investert i en propell med litt bedre grep og løft? F.eks. en Enertia med litt mindre diameter 14 1/4" og samme pitch (23")? For all del: det er marginer dette, men det føles ålreit å vite at man får det meste ut av ekvipasjen. Ny motor som bringer meg trygt og rask ut i skjærgården er jo hovedbonus, og skyvet er bedre enn med 115-2T. Redigert 1.September.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 Åge Grevlingen skrev for 17 timer siden: At motoren sitter høyt, taler for 4-bladet for høyytelsesbåter drevet med V-8-hekkaggregat. Minst 4-bladet skulle det vært. Maximus er vel 5-bladet. Min erfaring er at 3-bladet mister grepet om motor sitter høyt på denne båt-typen. Og har du ikke grep, hjelper det ikke med rake for løft. Om Bravo 1 propeller skriver mercury: Propellen som er førstevalget for raske hekkaggregater. Førstevalget. Sitér dette innlegget Link to post
Åge Grevlingen Svart 2.September.2017 Del på Facebook Svart 2.September.2017 morgull skrev On 30.08.2017 at 16.06: Maks turtall nå ligger på ca 5700 - 5800. Da oppnår jeg en toppfart på ca 46 - 47 knop. Jeg kan nok få den til å gå litt hurtigere ved å trimme den ytterligere ut, men ved 45 - 46 knop begynner båten og "woble" og jeg tør ikke "dra på" mere. jeg har også en hekksvinger som nok bremser hastigheten en knop eller to. Da bør du vel klare 50 knop etter hvert. Om den gjør 47 uten å dra på fullt, og med hekksvingeren som bremser et par knop. Båten må ha bra styring og trenet fører som klarer å holde WOT over lengre tid for å oppnå max fart. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Åge Grevlingen skrev On 9/2/2017 at 10.24: Da bør du vel klare 50 knop etter hvert. Om den gjør 47 uten å dra på fullt, og med hekksvingeren som bremser et par knop. Båten må ha bra styring og trenet fører som klarer å holde WOT over lengre tid for å oppnå max fart. At en hekksvinger skal bremse en båt et par knop som i to - er ikek sannsynlig. Den vil ikke være merkbar om du har den i eller ikke. Annet enn på sprut ved akterspeilet. Ellers sies det mange spennende påstander som er klippet fra Mercury sine hjemmesider. Jeg vil påstå at det sikkert ikke er dumt å bruke kunnskap for å skjønne hva som er mercurys innhold i det som blir sagt. Bare som et eksempel så tar man her å påstår at hvilken propell man skal velge er helt fritatt for å se på hva slags båt dette skal på. Det er kun motoren som bestemmer. Det er lett å skjønne at det er tull. En 150hk på en liten 18 fots lekebåt på noen få kilo vil sannsynligvis være lettdrevet, mens om man setter samme motor på en husbåt vil det sikkert være en relativt forskjellig propell som vil fungere godt. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 helt klart. Et eksempel er der naboen som hadde en Musling 14 med 60 yamaha. Men lite propeller tilgjengelig, så de lånte etpar hos meg. Deriblant en 13.25x19" Turbo quest. En propell best egnet til tyngre båter. På muslingen gav den ikke så bra kjøeegenskaper - rett og slett for mye bladareal / grep , så båten la seg på sida så snart den løfta seg litt fra vannet i en bølge. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.