morgull Startet 16.Mars.2017 Del på Facebook Startet 16.Mars.2017 Hei, Har en Ibiza 19 Sport SE med en 150 hk Mercury Optimax. Det står en Ballistic 21" 3-bladet propell på den i dag. Vurderer å kjøpe en 14,5" x 22" 3-bladet Chopper propell til den og lurer på om det er noen der ute som vet om det er en propelltype som kunne passet til den båttypen jeg har. Båten veier ca 550 kg og motoren ca 195kg. Med 21" Ballistic propellen får jeg ca 44 GPS knop ved 5400 omdreininger. Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Mort1 Svart 16.Mars.2017 Del på Facebook Svart 16.Mars.2017 Har ikke selv erfaring med chopper, men har inntrykk av at det er en propeller for toppfart 50+, med reduserte allround egenskaper ( akselerasjon og midlere lav marsjfart, ikke godt egnet til vannski). Det er muligens fare for at chopperen er for tung... Men høres ut som en spennende test å utføre.... Hør om du får deponere for propellen og teste den..... Antar at motor må heves en del for at chopper skal komme til sin rett.... Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Jeg oppfatter at Ballistic ikke er optimalt på din båt. Men det er nok neppe en chopper heller. Som det står over må en chopper monteres så høyt at du bør ha motorheis og vanntrykksmåler for å få effekten som denne trenger. Det postitive er at en chopper er en baugløftende propell mens en cleaver er akterløftende. Men begge er overflatepropeller - altså som er ment å monteres slik at kun halve propellen er nede i vannet i høy hastighet. Hvorfor heis er nyttig er at det å få en båt opp i plan med en høut montert overflatepropell som er tung kan bli vanskelig til umulig- og dette er ingen liten lett racer. Med en heis kan du ha motoren lavt for å få den i plan for så å heve motoren ved høy hastighet. Men monterer du motoren "lavt" får du ikke ut egenskapene til chopper´'n. Ballistic er en propell som trenger å monteres med mye vann rundt seg for å fungere godt. Motoren må være slik montert ay ani-ventilasjonsplaten på motoren ligger jevnt med skrogbunnen. Mens chopper skal være så høyt som mulig uten at du mister kjølevannet. En chopper vil nok gi deg noe økt hastighet i forhold til Ballistic. Men se gjerne under. Til den løsningen du har: Du ligger noe lavt i fart med din Ballistic Du burde havnet i 46-48kn med rett propell. Til din motor med stor girkasse har du heldigvis mange gode alternativer. Om du er ute etter toppfart - og kun det - ville nok en RakerII gi deg høyeste toppfart. Med knapp margin ned til en Tempest Plus. Da slipper du å montere heis og det holder å kanskej heve motoren innenfor det du klarer med å løfte motoren et par hull på de boltene som sitter på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Takker for informative svar. Da er nok ikke chopper propellen det rette for båttypen min. Er ikke kun ute etter litt høyere toppfart, men gode allround egenskaper (litt vannski, noen ganger 4-6 personer i båten, men oftest 1-2 personer). Å montere heis er uaktuelt. Ballistic'en jeg har på idag fungerer greit til det behovet jeg har, men kunne tenkt meg litt høyere toppfart. Jeg får heller ikke maks turtall på motoren. Etter det jeg har lest så har motoren min maks turtall på 5600 o/min. Jeg oppnår 5400. Er det en ide å gå ned til 19" istedenfor 21" for å få opp turtallet, eventuelt hvilken propell type bør jeg se etter? Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
alfaalfa Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Til din motor på ditt skrog bør du se etter Enertia -eller muligens Tempest Plus propeller. Tempest kommer bare ned i 19' og er litt større dia. Så kikk etter Enertia. Det vil gi deg god toppfart (bedre enn nå) og greie allround egenskaper. En 19' Enertia vil gi deg ca 5650 rpm på max. Det er veldig riktig turtall for tom båt og gir gode muligheter for å oppnå god oppførsel med litt folk og vekt i båten. Denne propellen liker også litt høye turtall for å gi deg maks fart. Så se etter denne propellen og muligens løft motoren ett eller to hull til på akterspeilet. Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Jeg har dessverre ingenting å tilføre, men må bare si at jeg er ekstremt imponert over kunnskapene dine alfaalfa! Jeg tror jeg vet hvem som får en IM om ikke turtall og fart på Dracoen blir som forventet Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
morgull Svart 20.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Takk for nyttig info "alfaalfa"! Da skal jeg prøve å finne meg en 19" Enertia og løfte motoren noen hakk. Helt enig med "Komodo" - er også meget imponert over kunnskapene dine! Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
alfaalfa Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 takk takk! Håper det blir suksess! Sitér dette innlegget Link to post
Karl Norge Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 (redigert) Har en Ibiza 19 Sport SE med en 150 hk Mercury Optimax. Med 21" Ballistic propellen får jeg ca 44 GPS knop ved 5400 omdreininger. Med en 150 hk på denne båten, bør du jakte 50 tallet, he-he. Fra test i båtmagasinet: Vår båt var utstyrt med en 115 hk Yamaha firetakt, noe som med en person ombord ga 47 knop målt med GPS. http://www.batmagasinet.no/bladarkivet/minitest-ibiza-19-sport Med 19" kan du maks oppnå 46 med 0% slipp og 5650. Med 21" når du 50 med 4% slipp og 5650. Enertia er for Workboats. Tempest er for performance, har høy rake og løfter båten ut av vannet for høy fart ved rett turtall. Redigert 20.Mars.2017 av Karl Norge (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Napoli Svart 20.Mars.2017 Del på Facebook Svart 20.Mars.2017 Fra artikkelen du linker til Karl: Den kan kjøres trygt og sedat med moderat trim, eller ekstremt hissig med "arendalstilt" og svært lite båt i berøring med vannet. "arendalstilt" Sorry, kan heller ikke bidra med noe mer her - virker som om vi har et virkelig orakel i Alfaalfa! Sitér dette innlegget Ibiza 19 Sport Selva F100 // Musling 430 Yamaha 60//GH 11 Deluxe Mercury Viking EFI 10(20)//Boston Whaler Supert Sport Limited 15 Yamaha F60 Link to post
alfaalfa Svart 21.Mars.2017 Del på Facebook Svart 21.Mars.2017 (redigert) Enertia har i noen tilfeller høyere toppfart enn Tempest Plus. Når man tester. Det er et nyere design enn Tempest Plus, men den har, som det ikke skrives over, et noe anderledes bladesign. Der Tempest Plus satster på aggresiv singel cup og noe høyere rake, har Enertia dobbelcupping og noe lavere rake i bladene. Men effekten av dette er at begge klarer fint å heve baugen. Men der Temepst Plus ikke løfter akter og kun løfter baugen (fint på båter som blir nærvøse i skroget i stor fart fordi det er lite skrog i vannet) kan Enertia også bidra litt til å løfte akter - dvs den gir økt hastighet på en del skrog der en bred hekk eller lignende kan være en fordel. Det neste man oppnår er en langt høyere marsfart. Ved 3-4500rpm gir Enertia marsjfart som ligner en 4 blad grunnet det bedrete grepet med dobbeltcupping og noe større bladareal nære senter av propellen og mindre diameter. Med lettdrevet skrog kan farten ligge 40% over med en Enertia enn med en Tempest Plus på samme turtall. Det er verdt å ta med seg det også. Samtidig som den evnen til skrogløft kan gi noe økt toppfart enn med Tempest Plus, men det er sjelden stor forskjell mellom de to, rundt 1,5-3% på topp. Enertia på feks en Boston Whaler 180 Dauntless slå ut alle andre propeller nettop ved at hekken også kommer litt opp av vannet. Dette er et tung og bredt stutt skrog så det gjorde underverker. Tempest Plus fikk ikke skroget til å slippe helt i vannet og man merket at det lugget mer i sjøen. Det var langt større våt flate. Trimmet man opp ble det vipping med baugen uten å slippe helt. M Mens dette skroget med Enertia gikk det å ligge flatere med baugen og slippe at det begynner å vippe, og båten går langt lettere og fortere i alle turtall ettersom mer av skroget var ute av vannet og det skyter fart. Herlig å oppleve! Karl Norge - jeg har også en båt der Tempest Plus slo Enertia på toppfart. Men Tempest designet begynner å bli gammelt nå. På mitt skrog med doble steg og kun ute etter maksfart var Tempest Plus helt flott. Ble slått av RakerII selvsagt, men det vet du sikkert at den burde. Og en Bravo1 holdt samme fart, men klarer jo aldri å løfte baugen... til gjengjeld har Bravo utrolig mye bedre fart på alle andre turtall enn maks. Som en Enertia klarer med 3bl! Så Tempest Plus kan gi gode resultater, men våkn opp og få med deg hva nytt som skjer på bladdesign- Enertia slår den på toppfart og i tillegg 40% økt hastighet på lavere turtall som du kan gjøre om til redusert bensinforbruk om du vil. Og noen vil det. Eller ønsker å bruke det konvertert til aksellerasjonsevne grunnet bedre grep i lavere turtall. Der faller Tempest Plus dessverre igjennnom. Se gjerne god test utført mellom Tempest Plus, Rev4 og Enertia. OBS husk alltid hvilket skrog det brukes fordi en test mellom disse propellene blir anderledes på andre skrog. Så det vil ikke være samme resultat av en test av disse propellene for de som tester på eget skrog! Jeg liker å ta utgangspunkt i hvor fort båten går. Den aktuelle faktiske båten. Ikke båten til en venn eller en man har lest om i et blad. Denne går i 44 knop ved 5400rpm med 21 Ballistic. Det gir 12% slip-men Ballitstic er ikke helt gode på angivelse av stigning. Så det er ikke mulig å ta det rett over på Enertia og si noe om hvor stor forskjellen er bare ut fra oppgitt stigningstall. Her så antar jeg at slip med utregning på en 19" Enertia vil ligge rundt 0% - som er tull, men hør meg ut. Det har med at hvordan man oppgir stigningstall på Enertia. Så ikke tro på det som Mercury skriver på propellen. For 0% er tull. Om stigninstallet hadde stemt... Deretter har jeg erfaring med forskjellen på hva som er faktisk turtall på maks med 19" på Ballistic (den stemmer ikke den heller) mot hva en 17" Enertia skal ligge på. Der har jeg fått 250 rpm forkskjell mellom de to stigningene på de to aktuelle propellene. Om man kan anta, som jeg gjør, at vi får noe lignende forskjell mellom 21 og 19 stigning av samme type propeller vil det bli en fart på rundt 50 knop og 5750rpm (lettdrevet skrog i forhold til min erfaring). Muligens vill en 20" Enertia være bedre? Det ville jeg valgt om jeg nesten alltid kjørte alene med tom båt på flatt vann og ville løfte motoren så mye som mulig for å få toppfart. Ekstrem motorheving liker ikke Enertia annet enn om båten er tom... Enertia trives med høye turtall så å gå for 19" og kjøre turtallet helt i bunnen når man er alene tror jeg noe mer på. Det er etter egen erfaring kun noen få øyeblikk man tyner maks. Men det er avveiing trådstarter må gjøre Jeg kan selvsagt og ofte ta feil. For det å gjette på hvordan en propell oppfører seg på et gitt skrog er aldri riktig med mindre man har testet... fryktelig frustrerende... men litt erfaring hjelper... Redigert 21.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
morgull Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Da har jeg handlet meg en Enertia 14 x 19 på eBay. Gleder meg til den kommer i posten og får prøvd den på båten! Blir nok topp til mitt behov. Takk igjen for gode råd og nyttig info! Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
glalaks Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Stjeler m/låner tråden jeg! Vil enertia fungere på skibsplast 655. Den er litt vanskelig å få ut av vannet og stopper på et vis rundt 33 knop uansett. Har både 19" og 21" alu og største forskjell er turtall og Aks. Kanskje en knop mere med 21".. Vurderer stål! Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
alfaalfa Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Hvilken motor har du, merke, år og hk? Og hvilken fart får du på maks gass og ved hvilket turtall? Den er vel litt tung i baugen med overbygget. Eller hvordan opplever du at den går i sjøen. Klarer du å trimme motoren slik at du får treffpunktet for vannet ca midt under båten omtrent ved førerplassen eller ligger den flatt og skyver litt mye vann ut til siden i motsjø? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 Suzuki DF140 , 1.generasjon om jeg ikke husker feil..? Ser for meg dette som et typisk skibsplast skrog med mye bæring i hekken, og som dermed får mye våt flate og ikke klarer å løfte seg ut av vannet etterhvert som farta øker....? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
ibizafan Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 balistic på ibiza 19 sport passer bra hadde en med 115 hk yamaha gikk med alu 38 balistic 41-42 knop. Sitér dette innlegget BÅT SKAL VÆRE NORSK BYGD,BÅT MED STIL IBIZASLANKE OG ELEGANTEGÅ MYKT FINT SJØEN.obs obs ibizaen min går ca 40 knop med ny suzuki df 140 learn burn stål propell må jeg ha Link to post
alfaalfa Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 (redigert) balistic på ibiza 19 sport passer bra hadde en med 115 hk yamaha gikk med alu 38 balistic 41-42 knop. Og hva fikk du da du prøvde andre propeller? Ballistic får en båt til å gå forover. Men du klarer ikke å løfte baugen. Du får ikke nødvendigvis så mye fart som andre propeller kunne gitt deg. Men de færreste tester mer enn en propell. Og da gjerne Ballistic kanskje fordi det er vel den billigste stålpropellen du får. Og det er flott om du vil ha den billigste stålpropell du kan få. Men ikke sikkert du får mest for pengene allikevel om du er ute etter marsjfart, lavt drivstoffforbruk eller maks fart... Beklager... Redigert 22.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 (redigert) Stjeler m/låner tråden jeg! Vil enertia fungere på skibsplast 655. Den er litt vanskelig å få ut av vannet og stopper på et vis rundt 33 knop uansett. Har både 19" og 21" alu og største forskjell er turtall og Aks. Kanskje en knop mere med 21".. Vurderer stål! Enertia er en god propell på dette skroget også, men dessverre får du den kun til 4,75" girkassen som står på V6. Suzuki har 2,59 i utvkesling så propellene går sakte rundt. Da kan du bruke større dia og større overflate fordi du får ikke tapet i effektivitet som du får med raskere rotasjon. Du har også den lille 4,25" girkassen(?) Med den lille girkassen er det lite utvalg dessverre. Suzuki selv har 14" dia propell i stål og så stor dia har ikke andre som leverer til 4,25 gir. - joda jeg kom på: MEN den eneste alternative er en Suzuki spesial propell som Turbo-Props lager. Den heter Turbo1 som også andre gjør, men de har en egen 14' dia versjon som kun fåes i partall stigning (den vanlige med mindre dia har oddetall...). Det er vel den beste blant få alternativer! Den løfter baugen bra og kan gi deg ok lite våt flate og god fart. Redigert 22.Mars.2017 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 22.Mars.2017 Del på Facebook Svart 22.Mars.2017 (redigert) Da drister jeg meg til å spørre om mitt propellvalg også Båten er en 20 fot Draco som vil bli påmontert en 100hk Mercury 4t 2014 modell. Altså den siste modellen av den gamle typen. Mer om båten er å lese i linken i signaturen min. Vekt er så langt ukjent, og motoren blir montert på en 75-80 cm lang kasse bak på båten. Propellen er denne Ps: Propellen ble plukket ut "fra hofta" hos Ravns Garage uten å vite mer enn at den skal på en ombygd Draco som jeg ikke vet vekt eller fart på... Morgull: Beklager kupping av tråd. Kom med en oppdatering når du har fått testet ut den nye propellen. Ps: Hva kostet den forresten? (link til ebay forhandler?) Redigert 22.Mars.2017 av Komodo (see edit history) Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Hei Komodo, flott prosjekt du har på ombygging. Tålmodighet er en dyd! Black Max er Mercury sin standard alu propell som er en meget god allround propell. I forhold til standard propeller fra andre motorprodusenter er denne testet til å gi meget gode resultater på fart i ulike turtallsområder. Du skal montere motoren bak akterspeilet på konsoll og kommer til å slite med balansen i skroget i lengdeaksen med så mye vekt utenfor skrogets bæring. Selv med tank og annet lengre frem i skroget vil du ha nytte av en 4bl propell for å få grep til å få båten opp i plan og for å hjelpe til med balansen i båten under fart. Din motor har også en utveksling som gjør at litt større dia på propell kan gi deg litt nytte. Derfor forslaget om Vensura under. Den er litt større i dia enn Spifire. Den billigste og beste måten å få det til på er å spørre Ravns om de vil bytte BlackMax til en Mercury Spitfire alu 4bl eller til en Vensura stål 4bl. Det blir nok et lite mellomlegg . Med 17" stigning ligger du an til å få 35-36 knop. Med en vekt på rundt 5-600kg+motor så er vel det kanskje ikke så dårlig anslag på kommende fart. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 .. jeg tipper at båtvekta på Komodos draco kommer til å ende opp på noe mer enn 600, og farta ender på rundt 33-34 Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
alfaalfa Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Hei Ivar, takk for innsikt! ...jeg tok utgangspunkt i max turtall og så om det kunne treffe nogenlunde. 33-34kn er innenfor turtallsområdet der propellen passer med 17" stigning. Det er ikke en ferdig båt, så mye kan gjøres med vekt og balanse som kan straffe seg på farten. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 jeg tenker ut fra erfaringer med typiske jeeper i denne størrelsen , som gjerne havner et sted på 700 tallet mtp vekt , og denne dracoen ser ut til å bli en solid sak og dermed neppe noe lettere. Skroget er også Aqualift varianten, med mer løft i hekken enn den varianten med dyp v hele veien. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
morgull Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 (redigert) Ikke noe problem om noen "kupper" tråden min "Komodo" Jeg kjøpte denne: http://www.ebay.com/itm/14-x-19-RH-Mercury-V6-Outboard-Mercruiser-ENERTIA-Stainless-Propeller-48-898998-/192135037132?hash=item2cbc2400cc:g:n0EAAOSwuxFYz~vz&vxp=mtr Den er brukt, men ser fin ut. Inkludert frakt og mva kommer den på rett i underkant av kr 3400,-. Det fulgte imidlertid ikke med hub. Den ser jeg koster ca 550,- hos Ravn´s Garage. Dvs at jeg havner på litt under kr 4000,-. Helt ny propell ligger på ca 7000,- her hjemme. Jeg kommer med en oppdatering etter hvert når jeg får testet båten med den nye propellen Redigert 23.Mars.2017 av morgull (see edit history) Sitér dette innlegget <p>Båter: Glastron CVX 20 Sprint, Glastron CVX 16, Uttern S55 Link to post
Komodo Svart 23.Mars.2017 Del på Facebook Svart 23.Mars.2017 Hei alfaalfa og Ivar, og takker så mye for innsiktsfulle råd Black Max er Mercury sin standard alu propell som er en meget god allround propell. I forhold til standard propeller fra andre motorprodusenter er denne testet til å gi meget gode resultater på fart i ulike turtallsområder. Du skal montere motoren bak akterspeilet på konsoll og kommer til å slite med balansen i skroget i lengdeaksen med så mye vekt utenfor skrogets bæring. Selv med tank og annet lengre frem i skroget vil du ha nytte av en 4bl propell for å få grep til å få båten opp i plan og for å hjelpe til med balansen i båten under fart. Din motor har også en utveksling som gjør at litt større dia på propell kan gi deg litt nytte. Derfor forslaget om Vensura under. Den er litt større i dia enn Spifire. Den billigste og beste måten å få det til på er å spørre Ravns om de vil bytte BlackMax til en Mercury Spitfire alu 4bl eller til en Vensura stål 4bl. Det blir nok et lite mellomlegg . Med 17" stigning ligger du an til å få 35-36 knop. Med en vekt på rundt 5-600kg+motor så er vel det kanskje ikke så dårlig anslag på kommende fart. Ut fra ditt første avsnitt høres det jo egentlig ut som om propellen jeg har er et helt greit valg? Men som du skriver tidligere er det jo vanskelig å vite uten å ha prøvd flere. Ravn var klar på at det ikke skulle være noe problem å bytte propell, bare å komme tilbake. Jeg skal ha en propell som fungerer, ferdig med det! (hans ord). Han ville jeg skulle teste med denne først da. Det du skriver i andre avsnitt får meg til å tenke på utformingen av motorkassa. Den vil jo få litt å si for kjøreegenskapene. Det hadde vært utrolig fint om du tok en titt i Dracotråden og ment litt om det. Jeg har akkurat lagt inn et innlegg med skisser om dette nå. Til det siste så tror jeg ikke det blir noe problem å bytte inn propellen hos Ravn mot et tillegg, ref hva han sa over. Det er jo også et alternativ å kjøpe en til. Ikke dumt å ha en reserve om bord. jeg tenker ut fra erfaringer med typiske jeeper i denne størrelsen , som gjerne havner et sted på 700 tallet mtp vekt , og denne dracoen ser ut til å bli en solid sak og dermed neppe noe lettere. Skroget er også Aqualift varianten, med mer løft i hekken enn den varianten med dyp v hele veien. Sikkert ikke feil tippet det Ivar. Du har jo fulgt med på prosjektet, så du vet jo. Det er heller ingen tvil om at båten blir tyngre enn jeg først håpet. En av årsakene er jo at jeg gønner på med rause avstivninger, en annen er at konsoll og tank veier en del i seg selv. Ps: Du er også velkommen til å mene litt om utformingen av motorkassa som jeg nevnte over, mistenker om at du har litt å komme med du også Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.