alfaalfa Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 Solseng skrev On 9/1/2017 at 19.47: Hehe, jeg ble også litt fristet til å benytte meg av kompetansen og erfaringen som kommer til syne i tråden med tanke på propellvalg og optimalisering. Kort fortalt: Jeg kjøpte ny motor til min Ibiza 20 touring (-96mod): Valget falt på Suzuki DF150 da jeg fikk et godt tilbud. Videre er det en solid rugg med ~2,9 liter slagvolum. Generelt veldig godt fornøyd, men det mangler liksom noen knop (40-41) og noen hundre omdreininger. Kjører stort sett nokså "lett båt", så jeg ønsker egentlig å kunne ligge opp mot max rpm (6000) når jeg er alene ombord og ønsker vel en 50/50 balanse mellom aks og toppfart. Noen usikkerhetsmomenter er det fortsatt siden motoren ble montert foran denne sesongen og årets sommervær. Godt mulig at den er bittelitt for lavt montert. Har egentlig ikke sjekket nøye siden dette var første sesong. Samtidig føler jeg grepet slipper litt vel tidlig ved uttrimming. Jeg har foreløpig ikke mer å komme med enn at motoren er montert ett hull høyere enn den tidligere Yamahaen 115 - 2T med samme bolthull i akterskroget. Følte vel at jeg fikk trimmet Yamahaen nokså riktig ift. propell. Nesten så jeg mistenker at DF-150en er et hakk for høyt montert i forhold til grepet på propellen som ble levert med? (Noe som gir mening i forhold til å kunne tilte motoren mest mulig opp ved fortøying - et greit kompromiss på sitt vis av forhandler). Uansett: Jeg har Suzuki 3x14,75"x23" stålpropell. Girforhold er 2,50:1 og 4,75" aksling. Så det jeg lurer på da, er om jeg kanskje skulle investert i en propell med litt bedre grep og løft? F.eks. en Enertia med litt mindre diameter 14 1/4" og samme pitch (23")? For all del: det er marginer dette, men det føles ålreit å vite at man får det meste ut av ekvipasjen. Ny motor som bringer meg trygt og rask ut i skjærgården er jo hovedbonus, og skyvet er bedre enn med 115-2T. Det enkle først - Ibiza påstår at denne går i 41 knop med 2 pers og lett båt. http://www.ibizaboats.no/om-ibiza/historiske-modeller/2005-ibiza-20-touring/ Om du fpr ca 41 knop med 150 hk - så bør det være andre grunner en manglende makshastighet som du bør se etter. MEN når det er sagt. Du har en artig motor som har godt moment i midtregisteret. Slik at du kan velge en propell som gir økt marsjfart og litt mer trimmulighet. Uten at jeg kan love deg økning på WOT. Da bør du enten få den en 3bl propell med mer skyv pga økt diameter eller en med mer bladareal. En Enertia Eco er 16" i dia og vil kunne gi deg økt skyv på marsjhastiget. Din propell går realt sakte rundt med 2400 på 6000rpm - pga 2,5 i gir. Da er det stpr dia og høy pitch som gjelder. Eller en kombinasjon. Som jeg skriver over har Turbo Props og en Suzuki propell som er laget for å være "saktegående" med noe større dia. Alternativt er å gå for en 4bl som også kan løfte mer av skroget ut av vannet som kan bidra med noe på marsfart. Men jeg er usikker på om Rev 4 er sårlig egnet med slike lave hastigheter. Så jeg er litt usikker på hva du kan bruke der. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 3.September.2017 Del på Facebook Svart 3.September.2017 DieselDahl skrev On 8/31/2017 at 22.23: Siden tråden nå er kapret kan vi jo nevne at ballistic var mye brukt på hydrolift bl.a og er vel kjent for å gi toppfart på bekostning av andre egenskaper. Vet ikke hvor mye hester de tåler men en kjenning med Goldfish 22 med kompressormatet smallblock har kastet noen blader på ballistic propellere. Enertia er kanskje bedre på alt? Jeg er ingen fan av Ballistic. Det er en rar propell med et design som er gammelt og som ikke fungerer med mindre den ligger godt nede i vannet (lavt montert) klarer ikke å løfte baugen på en båt og tåler lite trim før det slurer. Til gjengjeld kaster den propellblader. Urghhh. Grunnen til at den er utbredt er så enkelt som at den koster lite til å være en stålpropell. Og den har tynne blader som gir bedre hastighet enn alupropeller. En Hydrolift med en motor som gjør 5400 WOT og med 1.5 giring gir en lik karateristikk som en utenbords. Verado 350hk har 1.75 gir og max 6400 rpm WOT: 3660 rpm på propell, mens du ligger på 3600 rpm. Og hvilket moment dere gir er sikkert ulikt. Men en Verado er lettere enn din innebordsklump og drev. Noen hundre kilo forskjell er det. Men om du hadde kjøpt en 23 fots båt i dag er det meget sannsynlig at denne ville blitt tilbudt med en utenbords. Men må du opp i dia for å dytte noen hundre kilo (ift en utenbords)? Jeg forventer at dette skal kunne gå som fy med Tempest Plus (med rett pitch) og den tåler høy montering. Med mindre de har tatt helt av i x-dimensjon. Noe som er svært uvanlig for en båt som tross alt ikke går mer enn i 50 knop... Da er den reduserte motstanden i vannet vs manglende skyv fra høy montering et dårlig regnestykke. Men har du noe tall for hvilken x-dimensjon de har gått for? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 (redigert) alfaalfa skrev for 21 timer siden: Det enkle først - Ibiza påstår at denne går i 41 knop med 2 pers og lett båt. http://www.ibizaboats.no/om-ibiza/historiske-modeller/2005-ibiza-20-touring/ Om du fpr ca 41 knop med 150 hk - så bør det være andre grunner en manglende makshastighet som du bør se etter. MEN når det er sagt. Du har en artig motor som har godt moment i midtregisteret. Slik at du kan velge en propell som gir økt marsjfart og litt mer trimmulighet. Uten at jeg kan love deg økning på WOT. Da bør du enten få den en 3bl propell med mer skyv pga økt diameter eller en med mer bladareal. En Enertia Eco er 16" i dia og vil kunne gi deg økt skyv på marsjhastiget. Din propell går realt sakte rundt med 2400 på 6000rpm - pga 2,5 i gir. Da er det stpr dia og høy pitch som gjelder. Eller en kombinasjon. Som jeg skriver over har Turbo Props og en Suzuki propell som er laget for å være "saktegående" med noe større dia. Alternativt er å gå for en 4bl som også kan løfte mer av skroget ut av vannet som kan bidra med noe på marsfart. Men jeg er usikker på om Rev 4 er sårlig egnet med slike lave hastigheter. Så jeg er litt usikker på hva du kan bruke der. Takker for innspill. Ja, det er flere ting å gruble over når det gjelder å finne riktig/optimal/beste kompromiss med propell. Jeg ser på Ibiza-siden du linket til at 2005-modellen av 20-Touring skal gjøre 41 knop med 150 som du sier. Første versjonen som jeg har er oppgitt til 43 knop/150hk. Mulig Ibiza gjorde litt forandringer på skrog? Eller om det er vekt i kombinasjon med forskjell på 2-t og 4-t motorisering? Jeg er litt usikker. Det virker iallefall ut som om propell med litt diameter og pitch på 23" er omtrent der jeg skal ligge. Er fristende å engang forsøke Enertia Eco. Ellers fant jeg en Turning Point Express Mach3OS med diam. på 15,6" som ble foreslått av "kalkulatoren". Hos Turbo ser det ut til at det er Offshore II med 16" som er beregnet til Suzukis utveksling. Ser at Lightning er 14 3/4", men den passer kanskje ikke spesielt godt til båt/motorkombo. Men når jeg tenker meg om, er ikke nødvendigvis jakten på toppfarten viktigst. Selv om Suzuki er veldig stillegående på sakte fart, så er støyen i marsjfart og oppover ikke spesielt behagelig. Der tror jeg f.eks. Enertia Eco som du foreslår ville fungert veldig bra med bra fart i forhold til turtall. Hadde vært gøy å prøvd, og det er kanskje ikke dumt å ha to fungerende propeller tilgjengelig. Jeg får kjøre og teste litt mer før båten dras opp på land om noen uker, og da kan jeg se litt nærmere på monteringshøyde o.l. Redigert 4.September.2017 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Turning point er ikke noe jeg ville anbefale. Finn gjerne relle tester som sier noe annet, men ellers, la være... Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 4.September.2017 Del på Facebook Svart 4.September.2017 Takker. Kanskje best å holde seg til de mer kjente produsentene ja. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 5.September.2017 Del på Facebook Svart 5.September.2017 (redigert) Alfaalfa, kan du si noe om hva som er "galt" med turning point da? Mitt inntrykk er kanskje at det de er "helt grei" , men ikke noe mer og skal man først bruke penger på ny stålpropell så bør man heller kjøpe noe bedre..? Redigert 5.September.2017 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.