Jump to content

Suzuki DF 50 power trim, opptært anode og avbrutt skrue

mico

Recommended Posts

Hei, holder på å skifte anoder på en Suzuki DF 50. Den som sitter nederst på power trim var rimelig opptært og jeg klarte å bryte av skruen. Har prøvd med grisepikk som jeg også klarte å bryte av, så det er vanskelig å få borret ut hullet med hardt stål inni.

Er det noen som har vært borti tilsvarende?

Jeg vurderer å sette en kopperwire fra skruen på powertrim motor til anoden under motorfestet og håper den kan lede tilsvarende siden skruen går ned i gods under PT motor. Vil dette fungere eller har noen andre gode råd?

bilde

Det kjører. Anoden kan du til og med plassere på skroget rett ved innfestingen slik at anoden alltid er neddykket når båten ligger stille. Sett inn gjengene med Biltema sinkpasta, da vil du ikke oppleve at skruene korroderer fast. Mer SINKpasta. Bruk leding minst 4mm2​ med fortinnet kopperledere og bruk terminaler med krympestrømpe med smeltelim. Det er liten spenning som skal fraktes, men mange elektroner.

Takk for kommentarer folkens, jeg gir et forsøk med dette. Eksisterende anode var nok plassert med hensikt lavt på Power trim så den skulle være under sjø hele tiden (som forventet), men vil tro at en ledningsstubb fra et høyere punkt tilknyttet godset på PT vil virke på samme måte til en neddykket/ekstern anode. Har sett andre motorer som også bruker denne varianten.

Dette er en 2010 modell. Jeg hadde håpet at PT skulle vare noen år til, men den har allerede fått en del "pitting" på godset, så håper at dette kan stoppe tæringen. Ganske kostbart å bytte PT om det skulle bli nødvendig.

• 1 måned senere...

Jeg har gjort det samme: Skulle skifte den lille anoden nederst på Power trim, og dro hodet av bolten. Leverandør har prøvd å få den ut uten å lykkes.

Fungerte din løsning?

Jeg har en 2011 Suzuki DF115 og det ser litt annerledes ut. Jeg vurderer å sette kabel som på bildet: Fra den store sinkanoden under innfestingen og opp til en av skruene som holder sammen øvre og nedre del av trykksylinderen. Det er sprengskiver på skruene. 

Noen synspunkter på å strekke ledningen slik? 

590a38637f8a9_tenktledning.png.c373759174c38a2c8218eed694da57b0.png

skrue.png.2ba68f92a294c5b31195245a15c006d9.png

Redigert av Sebastes
Lastet opp bilder (see edit history)

Det er aldri feil å øke forbindelsen mellom deler som alle er i vannet og som bør beskyttes med samme potensiale. På drev går det flere wire mellom alle delene for å sikre beskyttelse og samme potensiale. Mens på outboard så er det lite av dette. Noen har, men ikke alle og ikke mellom alle delene.

Bruk gjerne tynn rustfri wire. Slik at det holder over tid.

• 1 måned senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...