mico Startet 17.Mars.2017 Del på Facebook Startet 17.Mars.2017 Hei, holder på å skifte anoder på en Suzuki DF 50. Den som sitter nederst på power trim var rimelig opptært og jeg klarte å bryte av skruen. Har prøvd med grisepikk som jeg også klarte å bryte av, så det er vanskelig å få borret ut hullet med hardt stål inni. Er det noen som har vært borti tilsvarende? Jeg vurderer å sette en kopperwire fra skruen på powertrim motor til anoden under motorfestet og håper den kan lede tilsvarende siden skruen går ned i gods under PT motor. Vil dette fungere eller har noen andre gode råd? Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Det kjører. Anoden kan du til og med plassere på skroget rett ved innfestingen slik at anoden alltid er neddykket når båten ligger stille. Sett inn gjengene med Biltema sinkpasta, da vil du ikke oppleve at skruene korroderer fast. Mer SINKpasta. Bruk leding minst 4mm2 med fortinnet kopperledere og bruk terminaler med krympestrømpe med smeltelim. Det er liten spenning som skal fraktes, men mange elektroner. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Helt - her er det bare å følge oppskriften. Helt unødig kommmentar selvsagt, men man er så raske til å si seg uenige på forum. Mens man glemmer å applaudere og bekrefte de råd som er riktige og rett på løsning. Som denne! Sitér dette innlegget Link to post
mico Svart 17.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Takk for kommentarer folkens, jeg gir et forsøk med dette. Eksisterende anode var nok plassert med hensikt lavt på Power trim så den skulle være under sjø hele tiden (som forventet), men vil tro at en ledningsstubb fra et høyere punkt tilknyttet godset på PT vil virke på samme måte til en neddykket/ekstern anode. Har sett andre motorer som også bruker denne varianten. Dette er en 2010 modell. Jeg hadde håpet at PT skulle vare noen år til, men den har allerede fått en del "pitting" på godset, så håper at dette kan stoppe tæringen. Ganske kostbart å bytte PT om det skulle bli nødvendig. Sitér dette innlegget Link to post
Sebastes Svart 3.Mai.2017 Del på Facebook Svart 3.Mai.2017 (redigert) Jeg har gjort det samme: Skulle skifte den lille anoden nederst på Power trim, og dro hodet av bolten. Leverandør har prøvd å få den ut uten å lykkes. Fungerte din løsning? Jeg har en 2011 Suzuki DF115 og det ser litt annerledes ut. Jeg vurderer å sette kabel som på bildet: Fra den store sinkanoden under innfestingen og opp til en av skruene som holder sammen øvre og nedre del av trykksylinderen. Det er sprengskiver på skruene. Noen synspunkter på å strekke ledningen slik? Redigert 3.Mai.2017 av Sebastes Lastet opp bilder (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 4.Mai.2017 Del på Facebook Svart 4.Mai.2017 Det er aldri feil å øke forbindelsen mellom deler som alle er i vannet og som bør beskyttes med samme potensiale. På drev går det flere wire mellom alle delene for å sikre beskyttelse og samme potensiale. Mens på outboard så er det lite av dette. Noen har, men ikke alle og ikke mellom alle delene. Bruk gjerne tynn rustfri wire. Slik at det holder over tid. Sitér dette innlegget Link to post
Sebastes Svart 6.Mai.2017 Del på Facebook Svart 6.Mai.2017 Da fikk jeg koplet, takk for svar! Dessverre fikk jeg ikke tak i rustfri wire, så det ble 2,5mm2 kopper og kabelsko fra Biltema i år. Noen som vet hvor jeg kan få kjøpt tynn, rustfri wire slik at jeg er klar til neste vårpuss. Sitér dette innlegget Link to post
alfaalfa Svart 7.Mai.2017 Del på Facebook Svart 7.Mai.2017 https://www.flak.no/produkter/jernvare/wire-og-terminaler/wire--1x19--spole--syrefast-pH2680602 2 mm syrefast wire - fåes hos båtutstyrforhandlere http://www.clasohlson.com/no/Stålvaier-2-mm/Pr310865001 Webshop som sender, men dette er nok 304 stål ikke 316, men godt nok... Sitér dette innlegget Link to post
mico Svart 11.Juni.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Juni.2017 Hei "Sebastes", dette ser veldig likt ut det som jeg også gjorde. Har ikke sjøsatt båten før nå nylig, men dette skal fungere greit etter min mening. Jeg brukte også kopperwire. Vi får ta en evaluering etter noe tid:) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.