Jump to content

Turteller til Yanmar 4-JHE 44hk virker ikke


Hygga

Recommended Posts

Plutselig streiket turtelleren, hva gjør jeg da? Jeg har sjekket ledningene mellom instrumentet og giver (sitter akter på motoren) og det ser bra ut. Er det da giver eller instrumentet som er ødelagt, og hvordan finner jeg dette ut? Både giver og instrument er dyrt, er det bedre å kjøpe et uoriginalt instrument med giver på dynamo?

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har samme motor selv, og hadde tilsvarende problem. Hos meg var det løs kabel på selve giveren. Men husk at det er fler steder det kan være dårlig kontakt. Kablingen går blant annet gjennom en multikontakt.

 

Har du tilgang til oscilloscope kan du koble det på giveren og sjekke om du får pulser der. Og du kan også ohme giveren.

 

Ellers finner du fullstendig servicemanual for denne motoren på sagaforum.norge.cc Der finner du den under "Teknisk stoff". Beskrivelse av turtelleren og hvordan feilsøke finner du i kapittel 9, Electrical System på side 9-41 og utover.

 

Lars H.

Webmaster for

Sagaforumet

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har du et universal instrument, kan du måle VEKSEL spenning fra giveren. Det err mellom 0,8 til 1,9 volt..litt variabelt, men spenningen følger turtallet. Har du spenning ved giver, så mål på instrumentet. Har du spenning der er giver og ledninger OK. Da er det turtelleren igjen.

 

Har gjordt det samme på min båt nylig...kaputte turtellere.:discuss:

 

Faxen

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

  • 12 år senere...

Turteller til Yanmar 4hje virker ikke.

Denne overskriften benyttet jeg i 2005 da turtelleren sluttet å virke. Etter å ha fulgt råd fra forumet om å sjekke dårlige kontakter begynte igjen turtelleren å virke og det har den gjort frem til i mai iår. Nå ser det imidlertid ut til å være slutt selv om turtelleren en gang ibland våkner til liv. Tyder dette på at det er giveren som må skiftes? I så fall er dette vanskelig fordi den jo sitter under eksosbendet. Noen som har noen gode råd?

Kommentar fra moderator: Har slått sammen nytt emne med det opprinnelige.
Link to post
Share on other sites

Det er rimelig håpløst å komme til turtallsgiveren på disse motorene (Jeg har en 4JH2-HTE som er ganske lik). Jeg har ikke liv i turtelleren min nå, men i stedet for å demontere halve motoren for å komme til giveren så kommer jeg til å bytte til en turteller som kobles til dynamoen. Sjekk om din dynamo har utgang for turteller. Har den det så tror jeg det definitivt er den enkleste måten å få løst problemet på.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...