Crazym Startet 17.Mars.2017 Del på Facebook Startet 17.Mars.2017 (redigert) Skulle prøve å starte båtmotoren idag. Det kommer bare klikk hver gang jeg drar over nøkkel og startmotoren blir litt varm etter mange forsøk. Lest man kan teste startmotoren ved å kortslutte eller benytte startkabler. Men usikker på hvordan det er på min? Legger ved bilde her. Kan jeg bare kjøre pluss nederst og minus øverste for å sjekke om starteren går? Redigert 17.Mars.2017 av Crazym (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 At du bare høre "klikk" kan liksom bety så mye... Hører du at starteren "hogger" tydelig på plass i svinghjulet og alt er stille etter det, eller er det et stille enkelt "rele"-klikk du hører. Trolig slår starteren inn med tanke på at den blir varm. Det er isåfall et tegn på at svinghjulet sitter fast og at veiva ikke vil snurre. Har du mulighet til å forsøke å vri svinghjulet et par centimeter for hånd, eventuelt med et skrujern bare for å konstatere om det er låst eller ikke? Om svinghjulet ikke er låst så kan det godt være at starteren har satt seg. Dette ser du forøvrig rask når du benytter startkabler som du sier; kopler pluss på den nederste polen og minus til gods (øverste pol) på starteren. Sitér dette innlegget Link to post
Crazym Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Hei. Kjørte startkabler som nevnt på polene. Da gikk starteren. Etter dette fungerte det igjen. Var som om det satt fast eller noe, for etter dette skjedde ikke det samme igjen. Skal måle litt strøm for kan se ut som kablene er litt gamle og ikke leder nok. Sitér dette innlegget Link to post
X10an Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Da tenker jeg det er sannsynlig at starteren bare har satt seg litt etter å ha stått over vinteren. Trolig vil dette ikke hende igjen før til neste vår. Gamle kabler leder for øvrig vel så godt som nye, så lenge overgangene mellom kabler og kontakter er i tilfredsstillende forfatning. Sitér dette innlegget Link to post
GunR Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Har hatt en sånn en , og det er et relè til startmotoren, det er ikke innslagsrelè som på litt større motorer. På min hang dette seg opp. Først måtte jeg holde nøkkelen litt., før den kom, så senere hang det seg opp på.. Men det er lett å bytte. Jeg trodde det var dårlig ladet batteri, men det var det ikke. Hvis du får problem med starteren igjen, ville jeg byttet relèet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.