Jump to content

Ok å ikke koble sammen landstrøm-jord og båtens minus kreds?

Ballard

Recommended Posts

Jeg har inntak-sentral med sikr. og jordfeilbryter. Alle stikk om bord er jordet (til land-jord) Batt lader er koblet direkte på batt polene. Er dette brukbart , har fungert utmerket for meg i mange år.  Jordet støpsel på batt lader men ingen forbindelse mellom jord i støpsel  og minus på lader.  Synspunkter på dette ?

Slik du beskriver anlegget ditt så skal landjord skal også kobles til motorgods og drivlinje.

Hvis du har en-polet elektrisk likestrømsopplegg på motor (batteriminus til Motorgods), så sammenfaller denne med landjordtilkoblingen. Således kan man si at landjord er tilkoblet batteriets minuspol.

Har du derimot et to-polet likestrømsopplegg på motoren så skal fortsatt motorgods og drivlinje tilkobles landjord, men da vil batteriminus være adskilt fra landjord.

Bjørn

Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !!

Slik eg oppfatter annlegget ditt så er det enkelt annlegg utan aggragat. Heilt lukket. Tilsvarande å trekke skjøteledning ombord. Slik har begge mine båter vert. Ingen kontakt mellom landstrøm / jord og skrog/minus. Heilt greit å ha det slik.

Kva lovverk seier kjenner eg ikkje til.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Mateco, hvorfor skal landjord kobles til motorgods og drivlinje ?.

Det har med personsikkerhet å gjøre.

For at en jordfeilbryter skal fungere så er strømnettet avhengig av jordingsforbindelse slik at evt. Lekkasjestrøm kan bli ført tilbake til strømkilden.

Når man drar ombord en landstrømskabel så vet man egentlig ikke tilstanden på landstrømsanleggets jordingsforbindelse.

Motor og drivlinje har forbindelse til landjord når båten flyter i sjøvann.

Hvis båtens strømanlegg er jordet til motorgods og drivlinje så vil en slik erstatte evt. brudd i landstrømsanleggets landjordforbindelse slik at jordfeilbryter vil bli utløst ved evt. Jordfeil i båtens anlegg.

Det finnes mange suspekte strømanlegg på gjestehavner rundt omkring.

Et eksempel:

Du ligger i en en gjestehavn ute ved kysten, du flyter i sjøvann, og har nettopp koblet til landsstrøm.

Uvitende om at det er brudd i landjordforbindelsen, du har lekkasjestrøm (jordfeil) i en panelovn, motor og drivlinje IKKE har jordingsforbindelse med båtens anlegg.

Jordfeilbryter vil ikke bli utløst fordi lekkasjestrømmen ikke har jordforbindelse og dermed evakueringsmulighet.

Din ene hånd kommer borti panelovnen mens den andre hånden kommer borti motoren. Kroppen din vil da fungere som en strømleder til jord, og forhåpentligvis vil jordfeilbryteren bli utløst kjapt når den registrer potensialforskjellen på ca. 30 ma.

Hadde motor og drivlinje vært forskriftsmessig jordet til båtens strømanlegg så hadde jordfeilen blitt registrert umiddelbart og skaden således blitt avverget. Lekkasjestrømmen ville ha blitt ført gjennom jordingsforbindelsen istedet for gjennom kroppen din.

Litt klønete forklart, men håper essensen kommer fram.

Bjørn

For noen år siden låg vi i en stor marina , og der var det en feil i strøm anlegget.  Slik at det var full spenning til jord 230V.  Hva hadde skjedd om jeg hadde koblet sammen landstrøm-jord og båtens minus kreds ??

Jeg tror ikke der var noen feil på strømanlegget.

Havna du lå ved hadde nok et TNCS (Terra Neutral Common Separated) nett. Dvs 400v trefase nett hvor man bruker felles jording og N mot en av fasene for å skape 230vac. Da vil du måle 230vac mellom en av kontaktene og jord (PE), samt 0vac mellom den andre (N) og jord (PE).

Vanligvis er IT nett mest utbredt her i landet, men TN nett blir mere utbredt etterhvert.

Bjørn

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...