Ballard Startet 17.Mars.2017 Del på Facebook Startet 17.Mars.2017 Jeg har inntak-sentral med sikr. og jordfeilbryter. Alle stikk om bord er jordet (til land-jord) Batt lader er koblet direkte på batt polene. Er dette brukbart , har fungert utmerket for meg i mange år. Jordet støpsel på batt lader men ingen forbindelse mellom jord i støpsel og minus på lader. Synspunkter på dette ? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Slik du beskriver anlegget ditt så skal landjord skal også kobles til motorgods og drivlinje. Hvis du har en-polet elektrisk likestrømsopplegg på motor (batteriminus til Motorgods), så sammenfaller denne med landjordtilkoblingen. Således kan man si at landjord er tilkoblet batteriets minuspol. Har du derimot et to-polet likestrømsopplegg på motoren så skal fortsatt motorgods og drivlinje tilkobles landjord, men da vil batteriminus være adskilt fra landjord. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.Mars.2017 Del på Facebook Svart 17.Mars.2017 Slik eg oppfatter annlegget ditt så er det enkelt annlegg utan aggragat. Heilt lukket. Tilsvarande å trekke skjøteledning ombord. Slik har begge mine båter vert. Ingen kontakt mellom landstrøm / jord og skrog/minus. Heilt greit å ha det slik. Kva lovverk seier kjenner eg ikkje til. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Kjellg Svart 18.Mars.2017 Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Hadde samme spørsmål ute sist uke. Forstod det slik etter å ha lest forskriften at løs skjøteledning er 'lov' å bruke uten å jorde motor etc. For fast innstallasjon skal det jordes. https://baatplassen.no/i/topic/132151-jording-i-båt/ Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 18.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2017 Mateco, hvorfor skal landjord kobles til motorgods og drivlinje ? Er litt uvitende om dette. Men aldri for sent å lære. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøbliss Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Jeg lurer på hva et topolet likestrømsopplegg er. Hva er forskjellen mellom en og topolet? Sitér dette innlegget Hjemmeside: https://www.sbarmen.no/ "Sofia" Nor Star 350 HT, 2008 modell med D6-370 "Sobasa" Nidelv 300 Sport, 2007 modell med D6-350: Historisk Finn annonse Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Enkelt forklart er topolt annlegg når alle elektriske komponenter har kablet både positiv og negativ spenning i lukket krets, slik at man (i teorien) ikkje har motor tilkobet minus. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Ballard Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 For noen år siden låg vi i en stor marina , og der var det en feil i strøm anlegget. Slik at det var full spenning til jord 230V. Hva hadde skjedd om jeg hadde koblet sammen landstrøm-jord og båtens minus kreds ?? Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Mateco, hvorfor skal landjord kobles til motorgods og drivlinje ?. Det har med personsikkerhet å gjøre. For at en jordfeilbryter skal fungere så er strømnettet avhengig av jordingsforbindelse slik at evt. Lekkasjestrøm kan bli ført tilbake til strømkilden. Når man drar ombord en landstrømskabel så vet man egentlig ikke tilstanden på landstrømsanleggets jordingsforbindelse. Motor og drivlinje har forbindelse til landjord når båten flyter i sjøvann. Hvis båtens strømanlegg er jordet til motorgods og drivlinje så vil en slik erstatte evt. brudd i landstrømsanleggets landjordforbindelse slik at jordfeilbryter vil bli utløst ved evt. Jordfeil i båtens anlegg. Det finnes mange suspekte strømanlegg på gjestehavner rundt omkring. Et eksempel: Du ligger i en en gjestehavn ute ved kysten, du flyter i sjøvann, og har nettopp koblet til landsstrøm. Uvitende om at det er brudd i landjordforbindelsen, du har lekkasjestrøm (jordfeil) i en panelovn, motor og drivlinje IKKE har jordingsforbindelse med båtens anlegg. Jordfeilbryter vil ikke bli utløst fordi lekkasjestrømmen ikke har jordforbindelse og dermed evakueringsmulighet. Din ene hånd kommer borti panelovnen mens den andre hånden kommer borti motoren. Kroppen din vil da fungere som en strømleder til jord, og forhåpentligvis vil jordfeilbryteren bli utløst kjapt når den registrer potensialforskjellen på ca. 30 ma. Hadde motor og drivlinje vært forskriftsmessig jordet til båtens strømanlegg så hadde jordfeilen blitt registrert umiddelbart og skaden således blitt avverget. Lekkasjestrømmen ville ha blitt ført gjennom jordingsforbindelsen istedet for gjennom kroppen din. Litt klønete forklart, men håper essensen kommer fram. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
mateco Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 For noen år siden låg vi i en stor marina , og der var det en feil i strøm anlegget. Slik at det var full spenning til jord 230V. Hva hadde skjedd om jeg hadde koblet sammen landstrøm-jord og båtens minus kreds ?? Jeg tror ikke der var noen feil på strømanlegget. Havna du lå ved hadde nok et TNCS (Terra Neutral Common Separated) nett. Dvs 400v trefase nett hvor man bruker felles jording og N mot en av fasene for å skape 230vac. Da vil du måle 230vac mellom en av kontaktene og jord (PE), samt 0vac mellom den andre (N) og jord (PE). Vanligvis er IT nett mest utbredt her i landet, men TN nett blir mere utbredt etterhvert. Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
Kyrholmen Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Et galvanisk skille og jord mot motor, eventuelt jordingsplate i skrog er det som skal til. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 19.Mars.2017 Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Hva gjør den jordingsplaten? Sitér dette innlegget Link to post
Ballard Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2017 Tror nok det var feil på anlegget i land. Sort oppstyr med elektrikere, som lette, dagen etter var spenningen mot jord det som er vanlig; 138 v.Varierer jo litt, Har vert der flere ganger siden. men aldri sett slikt mer. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.