M/S AIOLOS Svart 5.April.2017 Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 minime990 skrev On 18.03.2017 at 11.31: Har sett på denne på maritim selv, men syns den var i stiveste laget og virker "vanskelig" å jobbe med og få kriker og kroker fine? Var skeptisk jeg også når jeg skulle starte monteringen, men fikk det råd å bruke en liten rulle og en pensel der det for eksempel er "bord" i skottet. Skal jo ikke monteres før de vanlige minuttene med venting (ca15min). Selvsagt gjorde jeg mine feil underveis men har jo blitt roligere med årene (ifølge meg selv) og ble ferdig Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 5.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.April.2017 (redigert) Leste litt på isolasjon og closed cell foam er tingen. Man finner ingenting omtrent når man søker etter "boat insulation" eller "maritime insulation". Luftboblene er lukket som navnet tilsier og hele saken er vanntett selvfølgelig. Passe på skjøtene så blir det nok bra. Jeg tenkte jeg skulle teste isolasjonen litt hardt før jeg monterer den. http://www.ebay.co.uk/itm/302254087004 Enormt mye billigere enn andre greier jeg har funnet. Det de selger på Maritim tror jeg er skikkelig overpriset, tenkte jeg skulle handle en derfra og sjekke i forhold til billigsaken fra Ebay. Man blir brått ekspert på alt mulig rart når man holder på med båt Det er litt forskjellig beskrivelse av isolasjonen hos de forskjellige selgerne og det virker som om det reklameres mest som lydisolasjon til bil. Wikiinfo https://en.wikipedia.org/wiki/Foam#Solid_foams Redigert 5.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 7.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7.April.2017 Da har jeg glemt kameraet i båten, får håpe det ikke blir stjålet.... På førersiden; Bestemte meg for å teste med OSB-plater. De bøyer seg ikke når bitene ikke er for store og skal være limet med vannfast lim. Det er minimalt med lommer inni så platene holder god kvalitet. Det skal jo ikke være noe som skal tåle enorme belastninger heller. Skal selvfølgelig stive opp med litt lekter/plank og bruke skruer. Alt av treverk skal mettes med olje og få et lag utemaling. Tenkte også å smøre endeveden med Sikaflex eller noe annet (tips?) for ekstra trygghet i forhold til fuktskader. Muligens jeg bør bruke gummilister der det elektriske er? Vil også prøve å gjøre det litt enklere å å få fra hverandre enn i dag for fremtidlige inspeksjoner og mulige oppgraderinger. Vil også bruke strekkerør til ledninger så det blir enkelt å legge fler hvis det trengs og det gir bedre sikkerhet. Det er et par ting jeg gjerne vil ha litt hjelp til så det går kjappere, kommer med litt bilder og spørsmål senere i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 9.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.April.2017 (redigert) Heisann da var det tid for litt bilder igjen :) Fjernet litt vegg. Førersiden ble revet da jeg ikke likte vasken og platene var ikke spesiellt fine. Jeg lurer fælt på hvor jeg skal sette ny vask. Liker ikke å ha den under førersetet da det er kjedelig å vippe det frem og tilbake, hva hvis noen trenger å vaske litt og jeg sitter der? Kapteinen skal ikke være nødt til å flytte på stumpen. Vil være mye bedre med litt lagringsplass under der. Veggen er vekk og jeg fjernet en bit av plata ser dere. Litt balast der og jeg liker å ha tilgang til hele skroget. Det er også greit å inspisere overalt. Tenker at jeg legger en plate der og legger litt ekstra glassfiber da det ikke var helt skikkelig gjort. Heldigvis var de platene av god kvalitet finèr og har ingen vannskader. Er usikker på om jeg i det hele tatt skal ha passasjerstol der, men det er kanskje greit. Bruker slike "tissematter" for å dekke til og slenge diverse søppel og støv på, hadde 3 pakker hjemme som jeg fikk og de må jo brukes til noe. Bruker dem også til å tørke litt her og der. Blir bare mer og mer kaos. Her er noen plater jeg saget ut og oljet som skal erstatte den som er tapet på bildet over og en som skal være på motsatt side for å forsterke litt. Fant ut at OSB-plater er helt greit å bruke, de er solide og blir helt vanntette og fine hvis jeg oljer og maler med oljebasert utemaling. Skal selvfølgelig bruke litt finèr også, men det er ikke overalt det trengs. Så det går jevnt og trutt dette prosjektet, men en båt blir vel aldri ferdig Neste steg mens malingen tørker er å få "vasket" og tømt dieseltanken og bytte olje og filter i motor og girkasse. Redigert 9.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Lurer på hvor det er bra å kjøpe kabler, fortinnede(?) og billig. De har på Maritim.no, men usikker på om det er best å kjøpe der. Lurer også på hvorfor det brukes andre farger enn rød/svart, har det noe for seg eller er det bare for å få ting "tydeligere"? Jeg skal uansett laminere lapper og stripse på så det er godt merket. Så lurer jeg på størrelse, bruker en kalkulator og finner ut at jeg stort sett bør ha 1.5 eller 2.5mm. Det er visst ikke noe problem å bruke overdimensjonerte kabler etter hva jeg finner ut. Men hvis jeg har 3% tap, 12V, 5A og 5 meter strekk så blir det 4mm kabel, det er jo ikke spesiellt mye med 5A så trengs det egentlig 4mm der? Blir vel heller dårlig med 5 meter strekk også :D På båten nå så er det brukt tynne ledninger og faktisk lampettledninger en del steder. Jeg har semipeiling på svakstrøm, men det er dog å lage diverse småting på PCB som ikke akkurat er 12volt så kablene der har anoreksia. Vil ikke at kablene skal smelte og starte brann som jo er grunnen til at tverrsnittet skal være Xmm. Er rimelig sikker på at 2.5mm er mer enn bra nok og etter hva kalkulatorer kommer frem til så er 1.5mm bra nok de fleste steder, men det skader ikke å spørre. Sitér dette innlegget Link to post
shipahoy Svart 10.April.2017 Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Det er to ting å tenke på. - Spenningstap i kabelen (som det ser it som du har kontroll på) - Brannfare. For at kabelen ikke skal kunne bli for varm så må sikringen dimensjoneres rett. 1.5 mm2 maks 10 A 2.5 mm2 maks 16 A Les i båtpärmen til SXK: http://www.sxk.se/btn/batparm Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 10.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2017 Da var det som jeg tenkte, bra bra :) Det er brannfaren jeg er mest redd for og 12volt betyr ikke at det er mindre farlig enn 220volt, alltid greit å få bekreftet det man i utgangspunktet vet når man aldri har gjort det før. Tusen takk for linken, de manualene var lettforståelige og med bra tegninger. Manualmappen min og favorittene i browseren fyller seg opp litt etter litt. Takker til deg og alle andre som hjelper til her inne, veldig bra gjeng Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 13.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.April.2017 (redigert) Da er det noen bilder igjen. Regner med at dere skjønner hvor disse skal. Malt med oljemaling, regnet her om dagen når de lå ute og regnet prellet av. Ble bare noen ansamlinger her og der og alt rant fint av når jeg løftet dem. Er fargen fin? :D Det hvite er ikke der så jeg vet ikke hva i all huleste verden kameraet har drevet med. Edit; Det er selvfølgelig gjenskinn fra sola eller blitz Så trenger jeg litt hjelp, greit å spørre selv om jeg helt sikkert kunne funnet ut av det og ødelagt i prosessen... Jeg må få koblet av gassen før jeg får byttet plata selvfølgelig, men jeg ser ikke hvor jeg skal koble den av. Det er veldig trangt inni der så jeg får ikke sett skikkelig uten å ta av platene som ikke er lurt da hele skiten er en smule ustabil. Jeg vil ikke begyne å skru der uten å være en smule mer komfortabel med hva jeg gjør. Noe dårlige bilder, men det er ikke lett å få kameraet inn der heller :) Så skulle jeg suge ut olje fra motoren og pumpa som lå i båten var ødelagt, sikkert en pakning. Fikk sjekket oljenivå og det var riktig. Olja som var på pinnen var svart og fin, ikke noe rusk eller noe og konsistensen virket bra i forhold til andre oljer jeg har sett når motor har blitt tømt eller når jeg har sjekket nivå. Skal selvfølgelig bytte, men jeg tror at den kunne gått litt med den gamle olja. Har startet litt lett puss av glassfiberrester der veggen sto, tror ikke det tar altfor lang tid å pusse alt som trengs. Det som var veldig lurt var at jeg ikke hadde på maske, merket det etter ca. 5-10 minutter. Er det lurt å slenge på noe maling der bare for å beskytte? Det er store deler av skroget innvendig som ikke har blitt behandlet med noe. Har også gått berserk med duct tape rundt vinduene utvendig. Det er en liten lekkasje, men jeg har ikke tid til å gå over og legge nye fuger nå. Redigert 13.April.2017 av Båtmann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 30.April.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 (redigert) Tok ut septiken. Det var selvfølgelig litt innhold i den selv om den var tømt, det rant utover... Vasket meg i rødsprit :D Vegg fjernet, var morken den også. Bakveggen hadde bittelitt fuktskader oppe til høyre, men det var så minimalt at det ikke trengs å fjernes noe. Tok Sikaflex rundt hele skiten oppe så det ikke skal komme inn mer fukt. Skal også slenge på litt epoxy der det var skadet. Jeg ble veldig glad når det ikke var skader der, det hadde vært et rent mareritt å måtte tulle med den veggen også. Toalettet er vekk. Setter inn en porta potti isteden. Setter inn en ny gjennomføring der utløpet var i tilfelle noen vil ha inn pumpedass når jeg skal selge den. Muligens at jeg kan finne på noe lurt så det blir bedre lagringsplass med porta potti, kanskje ha et "skap" til den så jeg kan ta den inn og ut og lagring resten av plassen. Her er veggen, laget den med dodøra :) Slik er det inni for øyeblikket. Jeg tok opp gulvet for å inspisere under + at støpen var litt dårlig. Platene var noe dårlige på undersiden, men jeg tror det går an å redde dem med litt pussing da de er tykke, får se hvor langt vannet har trekkt seg inn. Fikset også litt med motoren. Løsnet oljefilteret og tok ut holderen til dieselfilteret. Det var veldig møkkete og mye dritt i holderen, men det verste var at det ikke var noe dieselfilter der Jeg kan ikke fatte hvorfor noen ikke kjøper et viktig filter som koster rundt hundrelappen, merksnodig og idiotisk. Jeg fant heller ikke impelleren, det var satt opp noe nytt der. Skal ta bilde så dere får se, glemte å gjøre det. Var laget en "boks" av noen tykke syrefaste(tror jeg) plater med et lite lokk over der jeg antar at impelleren sitter. Er det noen som vet om det går an å lage en "permanent" impeller? Det er jo en slitedel som skal byttes hvert år. Ellers så er det litt glassfiber som har blitt en smule dårlige, veggfestene. Skal gå over med en smule ny glassfiber og slenge et lag epoxy på utsiden så det blir skikkelig vanntett, tenker jeg. Det er faktisk ikke lange stunden før båten kan legges på vannet. Kan gjøre mye selv om den ikke står på land og jeg vil fiske i fjorden!! Redigert 30.April.2017 av Sjømann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alphaman Svart 30.April.2017 Link til dette innlegget Svart 30.April.2017 Har du virkelig teipet vinduene utvendig? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Midlertidig fiks som antagelig tok lengre tid enn å slenge på litt sika. La på sika på frontruta her om dagen og det tok ikke mange minuttene. Det som alltid er flott er at etterpåklokskap kommer etterpå, jeg glemte selvfølgelig å maskere så det ble litt ikke pent for å si det mildt. Så satt selvfølgelig limet fra tapen igjen når jeg dro den av. Å tape vinduene som midlertidig fiks er antagelig det dummeste jeg har gjort i år Skal ta resten av vinduene snart så jeg får dummskapen gnidd inn nok da God underholdning å se hva en amatør finner på vel Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Permanent impeller? Hva mener du? Impeller er en slitedel ja, men trenger ikke skiftes hver år om den er OK. Min er nok en 7-8 år nå... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sjømann Siri Svart 1.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Det er det jeg ikke forstår heller. Huset var byttet ut, altså ikke originalt. Jeg vet da selvfølgelig ikke hva som er inni der og om original impeller passer. Ble litt forvirret. Skal se litt mer på det og ta et bilde eller tre. Det finnes jo pumper som er vedlikeholdsfrie så det var derfor jeg tenkte på "permanent impeller". Motor er så langt fra min sterke side som det går an så jeg må lære meg fortløpende. Ikke det at det er et problem da jeg har bra instruksjonsbøker og forstår meg passe bra på mekaniske ting. Har fikset mye annet rart heldigvis :) Sitér dette innlegget Link to post
Chrix Svart 1.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2017 Spennende prosjekt du er i gang med! Gleder meg til å se hvordan det går :-) Er i gang med en smiling fra 1977, og jeg kjenner meg litt igjen i tråden din. Stå på, det er verdt alt slitet ⛵️?? Sitér dette innlegget Link to post
Sjømann Siri Svart 6.Mai.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 (redigert) Da har jeg fiksa veggen. Ble solide saker og litt vel hjemmemekk. Tenkte jeg skulle bruke opp det jeg har før jeg kjøper nytt så den ene siden ble 2 deler og andre siden ble vel 6 deler. Passet på å sette den største delen der de to platene var delt (selvfølgelig), limet med en grei mengde TEK7 og brukte en del skruer for å være sikker på at det holder. Så et fint lag med epoxy. Dørkplata inne kunne jeg bruke på nytt. Ble slipt ned før jeg la på et fint lag epoxy. Det blir faktisk ikke så mye dyrere enn å bruke oljemaling og i forhold til resultatet så er det verdt det. Epoxy er kongen :) Har også slipt og vasket litt inni båten der plata skal være + et lag epoxy. Har selvfølgelig ikke gjort klar den lille biten der veggen skal stå, men slik er det når man er flink til å surre litt. Veggen til høyre for rattet, gassen og de greiene er også ferdig så nå blir det å lirke den på plass og feste den skikkelig. Da kan jeg endelig begyne å fikse kapteinplassen så jeg får båten ut snart. Går greit fremover dette her, men det var forferdelig mye mer jobb enn jeg håpet på. Kjipt at det ikke har blitt tettet og gjort skikkelig vanntett, det er ikke så vanskelig å forhindre platene å delaminere. Det enkle er ikke alltid det beste og det ville tatt minimalt med ekstra tid og penger å gjøre det 100% istedenfor ca. 80% som det var. Edit; Det som er veldig trist er at finèrplatene som var brukt er meget bra og solide. Hadde kostet meg mangfoldige tusen å kjøpe inn tilsvarende. Heldigvis fikk jeg reddet litt småbiter her og der. Edit; Lurer litt på det med bunnstoff. Vet at det forhindrer groing og teknisk sett gjør at man sparer på drivstoffet pga. motstand når man kjører. Vil epoxy ta skade av saltvann over lengre tid og groing? Ikke det at jeg ikke kommer til å bruke bunnstoff :D Redigert 6.Mai.2017 av Sjømann Siri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
alf-inge Svart 6.Mai.2017 Link til dette innlegget Svart 6.Mai.2017 Sjømann Siri skrev for 12 timer siden: Lurer litt på det med bunnstoff. Vet at det forhindrer groing og teknisk sett gjør at man sparer på drivstoffet pga. motstand når man kjører. Vil epoxy ta skade av saltvann over lengre tid og groing? Ikke det at jeg ikke kommer til å bruke bunnstoff :D Bunnstoff har bare én funksjon, der er å hindre groing. Det er ikke vanntett, så vannet trenger gjennom. Det er derfor mange bruker epoxyprimer, denne er vanntett og forhindrer at vann trenger inn i glassfiberlaminatet. Epoxy tar ikke skade av saltvann eller groing, så langt jeg vet, men uten bunnstoff gror det veldig fort, noe som merkes først og fremst på fart og drivstofforbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Netr00m Svart 27.Mai.2020 Link til dette innlegget Svart 27.Mai.2020 Lurer litt på å hive meg i gang med et prosjekt, og leser litt på gamle poster her. Ble litt nyskjerrig på hva som skjedde med båten her? Ble du ferdig, eller døde prosjektet? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.