Jump to content

Daycruiser, bowrider, skjærgården hva velge?


An1975

Recommended Posts

Hei,

 

Etter en del diskusjon hjemme fikk jeg go for å kjøpe båt. Er helt fersk i det området, ikke noe erfaring annet enn en innføring seilkurs​. Synnes at det var helt fantastisk og litt skremmende. Men overhodet ikke klar for en seilbåt. Har to barn på 6 og 9 år. Lyst til å oppleve båtliv alene og med familien.

 

Budgetet er på maks 350 000. Har i utgangspunktet lyst på en daycruiser,sett på en ny 2016 utttern d57 på 19 fot,motor mercury 150. Føler meg tryggere å kjøpe fra en forhandler, spesielt fordi jeg ikke har noe erfaring og vil gjerne ha et sted å gå til ved spørsmål, problemer osv.

 

Men lurte på om vi ikke heller burde ha en bowrider eller skjærgårsjeep.ikke helt klart på hvor mye vi skal bruke båten, hva vi skal gjøre. Dagsturer kanskje overnatting, sosialt,må kunne styre båten. Alene.

 

Takk for innspill

Link to post

Vil du gjerne ha et krypinn i båten av en eller annen grunn så er jo Daycruiser tingen, selv om D57 ikke er noen stor båt. 

Derimot helt rett motorisering med Mercury F150.

Uttern er veldig solide båter, men noe tyngre og derfor ikke så raske (eller rimelige i forbruk) som en del konkurrenter fra f.eks. Finnmaster, Yamarin, Ryds, Flipper, Bella, Nordkapp, Sting osv.

 

En bowrider tilbyr mere tumpeplass og fleksibilitet for livet ombord.

En skjærgårdsjeep er sportsbilen i båtverdenen, men er jo ikke så enkel å få tett kalesje på vanligvis, hvis det er ønskelig.

Det blir et kompromiss. Men man sitter midt i eller nesten midt i båten og styrer, så det føles som man har bedre kontroll og oversikt rett og slett.

 

40,6 knop toppfart i testen her av Uttern D57. Mens f.eks. en Flipper 600 SC skjærgårdsjeep greier bortimot 43 knop med samme motor.

 

http://www.batmagasinet.no/artikkel/humørsprederen-uttern-d57

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

For at barn (og frue) skal få ly for vær og vind ved behov, anbefaler jeg dc. Gjerne noe større enn d57, vertfall hvis du vil ha overnatting.

 

Hva med type Skipsplast 665DC? Utrolig flotte båter, med utenbords.

Edit; 665 er kanskje utenfor budsjett..

Edit 2: Velkommen til forumet - og god første båtsesong :-)

Redigert av Kenneth82 (see edit history)
Link to post

Husk også Jeanneau Cap Camarat 6.5. Ganske prisgunstige, og finnes i flere versjoner, både DC, CC, BR og en WA hybridvariant som er både skjærgårdsjeep og daycruiser på en gang liksom.

 

Ny BR 2016-modell med Yamaha F130 hk https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=77281482

 

2017 BR med kraftig Yamaha F175 https://m.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=84023341

 

Test av WA-utgaven

 

http://www.klikk.no/motor/baat/battester/test-jeanneau-cap-camarat-65-wa-med-yamaha-f150-1685301.ece

 

DC-utgaven

 

bilde

 

WA-utgaven med kabin under solsenga

 

bilde

 

CC-utgaven

 

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Du må tenke litt på under hvilke forhold dere kommer til å bruke båten. Det er ikke mye gråvær som skal til før det blir surt i en åpen båt, særlig med unger og kone ombord.

 

Ellers synes jeg det er litt drøyt, og i hvert fall helt unødvendig, med toppfart 40+ knop for en uten båterfaring.

Link to post

Tussen takk for alle svar. ? 19 fot føles overkommelig ut, men ser jobatcden kan fort bli kanskje liten. Har sett 20-21 dyrere og må vel begynne et sted.

 

Når det gjelder motor, innbilder meg at det er greit å ha 150, ikke for å gå opp til 40 knop, har overhodet ikke ambisjoner for å kjøre så fort, spesielt når man ikke har noe erfaring. Tenker om man har 6 voksne om bord, kanskje greit å ha 150. Men skjer kanskje ikke så ofte.

 

Her i huset er det kona som vil ha båt, så blir nok barna og gubben inni lugaren! ?

 

Er det noen båt som er mer "ekonomisk" å bruke,bør vurdere lettere versjon? Hva må man tenke.

 

Føler at det er kanskje overdrevet å bruke 350 000 på en båt når man er ny begynner, men samtidig det er like greit å gjøre det for å føle seg trygg og nyte?

Link to post

Når det gjelder Cap Camarat 6.5-utgavene så er skroglengden 20 fot, men bredden er hele 2,48 meter. 

Noe som betyr gode plassforhold ombord.

En 20 foter trenger heller ikke koste mere enn en 19 foter. Det er det andre ting som avgjør.

Bensinforbruket blir ikke høyere med 150 hk i forhold til f.eks. 115 hk såfremt man holder samme marsjfart.

Men man har de ekstra kreftene samt lavere støynivå og glede seg over.

Om toppfarten er 40 knop eller over syns jeg har liten negativ betydning selv om man er "fersk". Man kjører jo aldri i toppfart allikevel.

 

Tyngre båter med dyp V-bunn går bedre i bølger, men bruker som regel litt mere bensin.

Så kommer jo litt an på hvilke farvann man skal ferdes i, og om man begrenser bruken til fint vær.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Jeg støtter trådstarter. Løp og kjøp, gi deg selv og familien gode opplevelser. Dette er en båttype som funker til mye. Fin størrelse. Grei å operere for deg, og resten av kamilien.

 

Kanskje du om tre år ønsker noe annet, så kan den selges med resterende garant, eller du kan ha den i lengre tid, og ha glede av enkelt båthold.

 

God sommer til deg, og din familie.

Link to post

Jeg hadde en D62 i en sesong, før jeg oppgraderte til D77.

 

D62 er mer eller mindre samme båt som D57, bare litt større i alle retninger, og litt flere sitteplasser.

 

Du får båter som går fortere, og ser frekkere ut, enn Uttern til samme pris.

Min D62 tålte ganske mye sjø (størrelse tatt i betraktning) før det ble ubehagelig. Vi savnet aldri krefter med Mercury 150 på hekken. Det er uansett marsjfarten som betyr noe, og at man har litt å gå på rundt den.

 

Vi opplevde båten som skapt for å være sosial, enten som familie, eller også med venner ombord.

 

DC i denne størrelsen gir litt fleksibilitet i forhold til vær som måtte oppstå underveis. Det er også en glimrende plattform å starte sitt båtliv med. Blir dere bitt av basillen (som oss andre her inne) så oppgraderer dere når "behovet" melder seg.

 

Lykke til, uansett hva dere velger.

Link to post

takk Takk igjen,

 

lurer litt på hvor mye arbeid det er egentlig med å gjøre klar båten for sesongen, vedlikehold osv.

 

Vi i utgangspunkt ikke har henger, må ha vinnteropplagg siden vi ikke har mulighet til det, regner med at det er mulig å betale for å få båten ut ti service og vinteropplag, uten å måtte frakte den selv med bil og henger? stemmer det? 

Link to post

Er du heldig så kan forhandler du kjøper fra levere både service og vinteropplag. Du leverer inn på høsten og tar den ut, fiks ferdig og klar, på våren.

 

Gjerne ikke billigste måte, men veldig sytaløst.

 

Her på vestlandet kan man sågar klare seg uten vinteropplag. Jeg fikk min båt i månedsskiftet september/oktober og passerte i går 45 timer på motoren.

Link to post

Jeg kjøpte en daycruiser da jeg fikk barn. Hadde skjærgårdsjeep før.

 

Enten det regner eller er stekende sol, eller surt og regn, er det fint for unga å ha en kabin å gjemme seg i. Angrer ikke! Selv om skjærgårdsjeepen kanskje var gøyere å kjøre alene;)

 

For å dra den lenger, er det også kjekt med en do. Unga må ofte på do, og ikke minst damene.

 

Om du tenker en båt å sove i også så må du vurdere størrelsen mere. Daycruisere på 18-19 fot blir fort litt trange og lave under taket.

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

Kalesjebåt har det best på land om vinteren mtp snø og fukt.

Kan du ta båten på henger og ta den med hjem, så har du fortsatt muligheten til å sjøsette for en periode om vinteren du har lyst til å bruke den.

 

Du vil lære mye første året du har båten, og første høsten, og påfølgende vårpuss.

Det er ikke noe hokus pokus og om du har en nevenyttig kone som har lyst til å delta i båtstellet, så er det veldig bra. Det er hyggelig å være to om pollering etc.

 

Skal du kjøpe nytt så er det veldig greit å kjøpe lokalt hos en velrenommert forhandler. Det gjør ting lettere.

Ellers så er det ikke noe iveien for å kjøpe en brukt båt, som gjerne har garantitid igjen og stempel i boka. Sparer fort noen titusener på det.

Når det er sagt, så er det da også greit å kjøpe en modell som har vært produsert noen år. Barnesykdommer og feildesign finnes, og rettes over tid.

Daycruiser på 17-19 fot har overnattingsmuligheter, med godvilje. Det kan være kjekt med toalett eller plass i er stuverom til portapotti.

Hadde en uttern D55 fra 2006 til 2009. Med dieselmotor. Overnattingsmuligheter ja... ble aldri brukt til det. Men det er et kostbart og kjekt skap fremmi der :)

Link to post

Hvis du er helt fersk og ikke helt vet hva du vil ha, så kan det nok være lurt å starte med en billig brukt båt. Gjør unna alle nybegynnerfeilene med en eldre sak og gjør deg opp en mening om hva du egentlig har lyst på uten å svi av altfor mye penger.

 

Så slår du på stortromma neste sesong ;)

Link to post

Hvis du er helt fersk og ikke helt vet hva du vil ha, så kan det nok være lurt å starte med en billig brukt båt. Gjør unna alle nybegynnerfeilene med en eldre sak og gjør deg opp en mening om hva du egentlig har lyst på uten å svi av altfor mye penger.

 

Så slår du på stortromma neste sesong ;)

 

Så sant som det er sagt, he-he. :thumbsup:

 

Kan bare tillegge følgende råd:

Det blir fort kaldt og vått på sjøen. Været snur fort.

I en jeep sitter ingen i le. I en bowrider eller dc sitter alle i le.

 

Som første båt vil jeg anbefale bowrider. Kan nok overnattes i også med liggeunderlag og kalesje.

En jeep ser tøffest ut, men er hele familien bløt og frossen, hjelper ikke det. :thumbsup:

Redigert av Karl Norge (see edit history)
Link to post

Ly for vær og vind er viktig. Vi hadde en åpen 17" i to sesonger, byttet til en 22" DC. Etter 2 sesonger med åpen båt hadde vi følgende ønsker: krypin til slitene barn, mulighet for overnatting, kunne lage enkel mat og spise ombord, alle måtte kunne sitte bak vindskjerm. Vi har barn på 7 og 10, de elsker å sove i båten... 19-20" DC er relativt trangt til 4stk, med ditt budsjett får du velholdte båter på 21-23 fot...

Link to post

Det er helt klart noe som vil gi barna mange minner, jeg er helt sikker på hva jeg ville valgt det må bli en dc eller en cc eller hvis hastigheten ikke er så viktig en halvplanende snekke av et eller annet merke for og få en kabin og en toalett mulighet vil jeg sett på som uvurdelig. Men ser på de fleste som svarer på tråden har jo vært ute i båt før så da finner man jo fort ut hva minimumsbehovet er. Lykke til med båtvalg.

Nå kommer sommeren?

Link to post

Hvorfor begynne med en liten rimelig båt? Da skapes muligheten for å ikke trives skikkelig, og kanske droppe båtlivet. Om budsjettet er der ville jeg gått for en komfortabel båt først som sist. ville kjøpt størst og nyest båt innenfor de kravene du har;)

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post

en annen ting å tenke på er om det skal trekkes på henger og hvor mye vekt bilen / sertifikatet ditt har lov å trekke.   Men det fins det flere tråder om her som du finner feks ved å søke på tilhengervekt

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post

Før jeg gikk fra åpen 17" til 22" DC leide jeg en 20" DC via nabobåt.no en helg. Veldig nyttig, fant ut hva jeg måtte ha på min neste båt, og ikke minst løsninger jeg ikke ville ha..  

 

Kjøp brukt kurant merke som du får byttet når 3" syken melder seg, eller dersom du finner ut at du ønsker en annen type båt. Med barn på din alder er krypinn viktig. Mor og far kan få det vesentlig hyggeligere på sjøen dersom barna av og til kan krype ned med en Ipad eller bok...

Link to post

Vi har brukt denne i 2 år og jeg vil anbefale daycruiser spesielt hvis du har med mindre barn. Denne er 23.5 fot og er da stødig og bra noe som gjør at barn og voksne føler seg trygge.  Med soveplass under dekk har de minste et bra sted også. Mine barnebarn elsker turer i båten og å ligge ute med den da de også har en "hule" under dekk som de leker i. Denne båten på henger krever riktig bil og førerkort men er ikke noe problem å sjøsette/ta opp alene. Fordi overnatting i denne ga så mye mersmak har vi kjøpt en 36 foter i stedet og selger denne til våren. bilde

Redigert av TerjeFjern (see edit history)
Link to post

Vil anbefale brukt DC eller WA som første båt. Gå for en 22 foter, adskillig større og stødigere i sjøen. Kjekt med en første båt som har fått noen striper. Alltid litt å lære om manøvrering. Kan evt vurdere å investere i ny motor. Vi har selv en Finnmaster 6600 WA som er glimrende som kombibåt till både fisking, turer og korte overnattinger.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...