Jump to content

Bytte ut MD17 med ny motor, pris? Firma i Bergen som kan montere?


MegaTrondy

Recommended Posts

Du har Bildøy båt og motor som har Yanmar, Vetus får du på Alvøen kai og ikke på Håkonshella, I Sandviken får du Lombardini og der får du en pris som ikke hører hjemme noen steder, sure og jævlig er de der. Frydenbø på Damsgård har vel Sabb Iveco motorer. Uansett så blir det dyrt hvis du ikke kan eller kjenner noen som kan montere det for deg. Kom på at på Bildøy er det også et annet firma som heter Bildøy Marina som har rimelige motorer av kjent merke (som jeg ikke husker navnet på nå selvsagt), samme sted som den nevnte på bildøy

Link to post

Beklager hvis jeg ikke gir nok info. Henger kanskje sammen med at jeg er relativt fersk båteier og ikke vet alt. Motoren jeg har nå er en 36 hk Volvo Penta MD17. Får vel ikke så mye mer fart med en større motor enn det uansett? Kanskje jeg klarer meg med en litt mindre motor enn det jeg har nå? Båten er en Scand 25 Classic.

Redigert av MegaTrondy (see edit history)
Link to post

To Nidelv-eiere i havna har nylig byttet motor i sine snekker, men å antyde noen eksakt pris i fra båt til båt , er jo vanskelig. Som Knurrbart antyder kr. 100.000.-, og jeg vil vel si opp mot 150.000.-. Kommer helt an på motor-fabrikkant,  HK størrelse, tilpasning i motor-rom , evnt. tillegg som aksel,propell, fjernkontroll, innstrumenter, etc. , og ikke minst om man kan gjøre noe av jobben selv, eller at en forhandler/verksted tar hele jobben. Av de to Nidelv-eierne som nevnes her, valgte den ene en Yanmar 3YM30, og den andre en Vetus på 42 hk.

Link to post

Er det trygt å kjøpe en overhalt lik motor som jeg har?

 

Kor gamal er motoren din?

 

Svaret på spørsmålet ditt, sitert over, er mest truleg nei.

Dette forumet har mange trådar om "overhalte" motorar, som i røynda er "overmalte".

 

For det første er motoren din 30 år +, trur eg.

Då seier det seg sjølv at det er ein risiko å kjøpa ein motor av nokonlunde same alder.

I tillegg er det ein VP...

 

Folk flest skiftar ikkje motor fordi det er gøy, men fordi det er eitkvart dei ikkje likar med motoren sin.

 

Frå eit økonomisk standpunkt nok det klokaste å selja båten. Då kan du bruka pengane, og det du har tenkt å bruka på ny(-.are) motor, på ein ny båt.

 

Dersom du skal ha båten i mange år, er det ny motor som gjeld.

 

Det er mykje å spara på å kjøpa ein motor som er lett å installera, utan å skifta aksling og propell.

Beta Marine og Vetus har vel sett som er laga for å høva til VP-installasjonar.

 

Ask

Link to post

Vet ikke eksakt alder på båt og motor, men den gikk ut av produksjon i 1984. Den ble produsert i 9 år. Designet på båten stemmer med båter bygget på 80 tallet, så motoren er vel mellom 33 og 37 år gammel. Motoren fungerer greit ennå. Eneste problemet jeg har hatt med den er som nevnt i annen tråd at manifolden er ødelagt. Jeg forsøker å få tak i en brukt manifold slik at jeg kan bruke motoren. Realistisk sett begynner motoren å nevne seg slutten da den er saltvannkjølt, men den kan vel holde en stund til hvis jeg bytter manifolden? Det er vel også kanskje rett at det er billigere å bytte båt enn det er å bytte til helt ny motor. Man finner en overhalt motor til min for mellom 25 og 30 tusen på finn. Er en del penger det hvis den kanskje ikke holder så lenge. Her er en som selger overhalt motor til min. https://www.finn.no/69311348

Link to post

Du har Bildøy båt og motor som har Yanmar, Vetus får du på Alvøen kai og ikke på Håkonshella, I Sandviken får du Lombardini og der får du en pris som ikke hører hjemme noen steder, sure og jævlig er de der. Frydenbø på Damsgård har vel Sabb Iveco motorer. Uansett så blir det dyrt hvis du ikke kan eller kjenner noen som kan montere det for deg. Kom på at på Bildøy er det også et annet firma som heter Bildøy Marina som har rimelige motorer av kjent merke (som jeg ikke husker navnet på nå selvsagt), samme sted som den nevnte på bildøy

Det er sikkert Bildøy Marina du tenker på, de selger Craftsman. Dette er vel motorer som bygger på Mitsubishi, om jeg ikke tar feil. De har hatt gunstige priser tidligere, vet ikke om det gjelder fortsatt.

Link to post

Vet ikke hva totaltilstanden på motoren din er,men hvis det er kun manifolden du trenger, kan du prøve "Parts4engines.com" (England) Dei fører deler for Perkins og Volvo.Dei har kunne hjelpe mange og har hjelpt mange internasjonalt.

Koster ingenting å spørre før du legg ut stor penger. Hvis det kan hjelpe blir det uansett biiligere enn Norge, evt.Volvo.

Link to post

Byttet tilsvarende motor i speiderskøyta sist høst. Satte inn ny Volvo med 39 hk på propellen. De gamle ble målt på ren motor uten girkasse.

Mesteparten av arbeidet var renovering av motorrom. Selve festene, drivstofftilkobling og lignende er det ikke mye forskjell på. De nye tar stort sett mindre plass også, så det er stort sett enkelt hvis du bytter til samme type. Volvo har dessuten hatt en ordning der du får 8-10 000 kr for komplett gammel motor. Vet ikke om det gjelder enda.

Vi byttet aksel, hylse og propell også. Tror vi havnet på ca 90 000 for motor med propellanlegg når innbytte var trekt av.

Du kan nok gå ned en størrelse hvis du skal ha samme effekt på propellen og spare noen kroner der.

Arbeidet gjorde vi selv.

 

Mons

Mons

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...