Jump to content

Trenger spesialverktøy til Ford 2704 (Bilde)


Roger og Olina

Recommended Posts

Må ha av veiva for å få bytte bla pakning og lager. >Drevet-tannhjulet som sitter i forkant, må av. Dette sitter som i svarte nisseland. Så håpet mitt er om det er en her som kan ha en slik jeg kan leie. Bor i Telemark, men jeg betaler selvfølgelig frakt og kostnader...

Jeg forsøkte å lage til noe, men ble misslykket...

bilde

 

bilde

Link to post

Dersom ikke noen mirakuløst sitter med et gammelt Ford verktøy, så må du nok få laget til noe med litt mer hold enn et par skrutrekkere.

 

Slike tannhjul sitter som regel svært godt, særlig når de er låst med tapp slik som denne, inntil man først får løsnet det de første millimeterne.

Ofte kan litt varme hjelpe, men pass på dersom det pakninger eller andre deler som ikke er metall, som du ikke uansett skal skifte.

Du må få skikkelig tak bak tannhjulet med noe, for eksempel en metallplate med to bolter du kan feste i avtrekkeren din eller lignende.

Det ser også ut som om avtrekkeren din sklir litt til siden, noe som er vanlig og gjør ting vanskeligere, og ofte kan en skive lagt på enden av veiva, med et lite spor i midten til spissen på avtrekkeren gjøre at den går rettere.

Redigert av adeneo (see edit history)
Link to post

Som roger-jo skriver. Du må fjerne huset som omkranser tannhjulene, og det største tannhjulet må ut først. Det prosjektet du forsøker på bildet kan du umulig lykkes med. Tannhjulet du sliter med, sitter det på en kon eller er akslingen parallell hele veien ut?

 

Slik jeg har forstått det, så er det parallell hele veien. roger-jo har ett poeng. Men da må jeg ta av dieselpumpa og er redd for at ting kan komme i "utakt"

Link to post

Kikket litt her regner med du har lastet ned manualene.

 

http://www.kdtrading.no/ford

 

TIMING HOUSING AND COVER
A cast iron timing gear housing is bolted to the cylinder block front face and is located by a sleeve
around the cam'shaft bore. The three bolts retaining the camshaft thrust plate also pass through the
housing and it should be noted that the two socket head screws at the bottom screw into the front
main bearing cap. When replacing the housing it is important that all the bolts, including those
retaining the camshaft thrust plate are tightened in the correct sequence. (Fig. 20), The timing scale is
retained by the two lower external bolts on the left-hand side.
The il1.iection pump and exhauster or compressor are mounted on the rear face of the timing gear
housing on the right-hand side of the engine. These components are driven individually by gears
meshing directly with the camshaft gear.
A pressed steel cover if fitted to the front of the timing gear housing. When a forward mounted timing
gear P.T.O. is required on the engine, a cast iron timing cover is fitted. Both timing covers incorporate
the crankshaft front oil seal. When fitting a cover, it is important that the oil seal is centralised with
centraliser Tool No. C.6l33 (fig. 21).

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...