Jump to content

Varmeapparat i Skibsplast 655, Wallas 2400 eller Eberspächer D2?

Lady Lilly

Recommended Posts

Hei

Vi har en Skibsplast 655 m/Suzuki DF115 og vil montere båtvarmer 

Jeg har  fått tilbud på Wallas 2400 og Eber D2. Det jeg lurer på er om Wallas har kraftig nok vifte til å ta bort dugg fra vinduet. Et av kriteriene når vi kjøper varmer er at vi må få bort dugg siden det ofte er nedbør og kaldt her på vestlandet. Jeg har lest at Wallas er mer stillegående enn Eber, men er det pga viftehastigheten?

Lurer også på om noen har laget til dyse opp mot vinduet på førersiden, har dere eventuelt bilder som vi kan få se hvordan dette er gjort?

Det er ikke nødvendig med en kraftig vifte for å fjerne dugg fra vinduer, da er det nok med kaldluft og nok luftgjennomgang i kabinen. Men som svar på spørsmålet så har Wallas kraftig nok vifte til å fjerne dugg fra et vindu.

Wallas 2400 er helt klart mer stillegående enn Eber D2, og mye av støyen kommer fra selve brennkammeret og forbrenningen. 

Wallas 2400 har et langt lavere strømforbruk enn Eber D2. Wallas er oppgitt til 1,3 Ah, og Eber til 2,8 Ah. Wallas'en bruker også mindre strøm i glødeperioden.

Og Wallas 2400 har et lavere forbruk av drivstoff; 0,24 l/t (2300 W) mot Eber's 0,28 l/t (2200 W).

Tallene er hentet fra brosjyremateriell på nett.

Mulig jeg er en smuuule inhabil :saint:  

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Takker for svar. Jeg trodde ikke det skulle være så vanskelig å velge. Vi trenger varme og luft under kalesjen. Har lest at noen har hatt problemer med dugg på vindu - de mente at Wallas ikke hadde god nok vifte. Hvor holder du til? Ålesund?

Jeg holder til i Ålesund, nærmere bestemt Skutvikskaret. Har ikke utstillingslokale så du bør slå på tråden for en avtale. Går for det meste i delesalg og reparasjoner til kunder over hele landet. Selger også nye Wallas'er. Kjenner Wallas veldig godt siden jeg har holdt på med de siden 1983.

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service, har ikke Wallas trinnløs regulering også? Noe jeg satte veldig pris på når jeg hadde Wallas. Har Eber i dag men skulle jeg kjøpt ny ville jeg valgt Wallas

De første Wallas'ene hadde trinnløs regulering, noen byttet etterhvert navn til Thermo og enda senere til Thermic, men de er alle sammen gammel historielesning.

"Neste generasjon" 1800, 2400 og 3200 hadde 2 trinn, med mulighet for en ekstra "boost" når de stod på lav effekt. Dagens 1800t og 2400t har fremdeles 2 trinn og boost, og det nye er innebygd trinnløs termostat i bryterpanelet. Når innstilt temperatur er oppnådd, går varmeren ned til halv (lav) effekt, og tilkbake til høy effekt når termostaten sier fra.

Dette gjelder parafinvarmerne fra Wallas.

Så har de en serie med dieselvarmere; De har trinnløs regulering av effekten, og trinnløs termostat.

For sammenligningens skyld holder jeg meg til 2 kW+ :

Modell 22 Dt  har et strømforbruk på 0,9 Ah, drivstoff 0,22 l/t, ved 2200 W

Modell 22 GB  har et strømforbruk på 1,0 Ah, drivstoff 0,25 l/t, ved 2500 W

Wallas 22 GB er ny av året og kommer på det norske markedet april/mai. Om jeg får en konkret ordre kan det tenkes jeg kan skaffe de før den tid. Denne er spesielt konstruert for å takle morgendagens drivstoff, og brenner like godt biodiesel som vanlig diesel, og selvsagt parafin. Les mer på linkene.

Og det er ikke store forskjellen på prisene heller. Jeg tar utgangspunkt i "villedende" priser:

Wallas 2400t: kr 16.990,-

Wallas 22 Dt: kr 16.490,-

Wallas 22 GB: kr 16.995,-

Om det blir Wallas, er det da smartest å ta den nyeste? Jeg har kanskje vært i kontakt med deg før, Wallas Servise. Kan du se på tilbud du eventuelt sendte til Maybritt.magerholm@gmail.com. Om du ikke finner det, så send kontaktinfo på epost.

Noen som har montere dyse opp til vindu på skibsplast 655?

Har sendt deg tilbud på epost, og jeg er den samme personen ja...   :yesnod:

Jeg har en 2001 Skibsplast 655 med 2004 Suzuki DF140

Denne ble fra 2002 brukt på Sunnmøre i sommerferien, men etter 2011 har den fått fast tilhold der nede ved vårt feriehus. Så man kan trygt si bruks-sted er Sunnmøre.

I denne båten har vi hele tiden hatt en Wallas 1800 Sail. Den ble montert av forhandler med en dyse i cabinen og en nede ved gulv i cockpit (under kalesjen). Jeg etter-monterte selv ikke lenge etter en tredje dyse på dashbordet foran førerplass og byttet da samtidig til dreibare dyser med justerbar vinkel for utblåsningsluften på begge dyser i cockpit. Dette har fungert fint også til avdugging av glasset foran føreren. Selv vinduet til høyre for føreren kan man få av duggen på ved å vri på dysen etter at duggen er fjernet foran føreren. Men skal dette fungere på vinduene på babord side bør man ha en dyse der også. Jeg har dessverre ikke noen bilder av opplegget med dysene og båten ligger for øyeblikket 34 mil unna.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...