Jump to content

Groe på propell, remedier, metoder og erfaringer (igjen)

Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Guest Avmønstret#

Ja, da nærmer tiden seg. Noen som har faktiske erfaringer med metoder som fungerer. Og gjerne også erfaringer med hva som ikke fungerer?

--

Lurer på å stoffe propellen (saktegående båt, seilbåt 5-6 knop og 50 hester), hvis det faktisk fungerer godt.

Men blankpolert fungerte forsåvidt ok, men med nesten 2.5 år på sjøen var den bra grodd ved opptak i høst. 

Grease prøvde jeg ett år, fungerte ikke i det hele tatt. 

--

Leste et par tråder og noen hevder at de "bare" smurte inn proppen med babyolje, endog soyaolje, og var uten rur etter ett år. 

Noen sverger til skiklister. 

Så hvem har prøvd hva og hva er erfaringen?

Redigert av Avmønstret# (see edit history)

Jeg har to propeller på båten min, og har derfor med jevne mellomrom forsøkt diverse kjerringråd på den ene propellen

og ingen ting på den andre, ingen av kjerringrådene har virket bedre så langt..

Polerer den så blank jeg kan, bruker båten mye, og dykker ned med jevne mellomrom og skrubber den med gryte skrubb, (ser ut som metallspon), men er plast..

Å bunnsmøre propellen har jeg aldri gjort, det vil nok sikkert virke, men vil gi en mindre glatt overflate en en polert propel,

og dermed kanskje også mindre effekt på å skyve vann..

Guest Avmønstret#

Trur du skal slita med dei fleste tiltak og kjerringråd viss frekvensen for vedlikehald er 2 1/2 år..

Planen er å ligge ute neste vinter. Er opp annenhver pr. nå. Dykker under og tar vannstripe/propell noen ganger i løpet av sommer 2. Men i høst grodde det som besatt. Men propellen var kanskje det som var minst grodd, blankpolerte før jeg satt ut. Men lurer på om noen har "den optimale" metoden, eller kanskje jeg skal være fornøyd..

I takt med klimaendringene vurderer jeg evt. å gå over til en uke på land i året for stoffing, og en vinter på land nå og da. Men to år på sjøen går da greit mtp groing, såvidt... shipfix skal i bunnstoffet i år så får vi se om det gjør noen forskjell. En uke på land annenhvert år vil jo også være et godt alternativ. :-)

Min propell blir blankpolert hvert år og smurt inn med kobberfett.

Det holder nokså ren, skraper litt rur utover i august.

Så dette trikset er nok ikke godt nok for din intervall.

Om blankpussigen og kobberfettet har noen effekt overhodet? Jeg vet ikke, men placebo effekt er bedre enn ingen effekt.??

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Guest Avmønstret#

Ok, siden blankpolert forsåvidt holdt bra, pluss litt skraping sommer 2, så kliner jeg til med kobberfett i tillegg i år, så får vi se. 

Hadde ikke mye groe å snakke om høst 1 og sommer 2, men sensommer 2 og høsten tok det helt av. Var nesten grodd fast til bunnen når jeg skulle bort til krana, rur og blåskjell i kilosvis. Men da var båten lite brukt i høst og det var gjort hastverksarbeid med puss og stoffing før den ble satt ut for 2,5 år siden (av meg selv). 

Å bunnsmøre propellen har jeg aldri gjort, det vil nok sikkert virke, men vil gi en mindre glatt overflate en en polert propel,

og dermed kanskje også mindre effekt på å skyve vann..

Vurderte stoffe propellen sist jeg hadde båten oppe, men så sa han ene som jobber i havna (med opptak og service) at han hadde fått tilbakemelding fra flere som hadde stoffet propellene sine at toppfarten hadde gått ned. Nå var dette mer hurtiggående båter enn min seilbåt, men likevel.

For min del har polering og voksing med feit rød Swix (smeltet) før enda en polering fungert greit. Rur kommer uansett, men med voks under skal det ikke mye til for en dykkende kamerat å fjerne disse, med hendene.

En propell som går rundt i sjøen har jo en vannvittig fart mot vannet i forhold til et skrog, så avvaskingen fra event bunnstoff vil gå

rasende fort, av den grunn virker nok ikke verken kobberfett eller SLEGGEFETT...

Men placebo effekten er jo alltid til stede, bortsett fra vist du har to propeller som jeg har, og bare tester kjerring råd på den ene...

Hos meg er ikke groing noe tema(ligger i Ælva), men når jeg hentet båten lå den i Stavanger og hadde overvintret på vannet.

De hadde stoffet propellen og det er fremdeles stoff på mesteparten av den(3 år etter).

Med saktegående båt hadde jeg ikke vært i tvil. Stoff den med samme stoff som du bruker på båten så reduserer du groingen....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...