Jump to content

VP MD41A, moment for manifold og turbo? "Gaffel" i sjøvannspumpe?


båtfyren

Recommended Posts

Hei, jeg er på vei til å ferdigstille overhaling av en 41a motor men har støtt på noen mindre utfordringer.

1: Hvilket moment skal jeg trekke muttere til med på eksos manifold ? jeg finner ingenting i manualer.
2: Moment på turbo skal være 45Nm men det er ikke så lett å komme til mutterne her. Hvor hardt er 45 Nm ?
3: Når jeg er ferdig med å montere alt ville jeg helst testet for vann lekkasje, kan jeg gi inn eks 2 bar vann trykk inn på kjølevann krets ? (uten impeller montert)
4: Holder for vann inn til sjøvannspumpe er det en holder. En slags ”gaffel”. Slik jeg forstår det på tegning og dette passer inn med skrue hull skal denne gaffel monteres på lokk til sjøvannspumpe ? Er dette riktig? Virker upraktisk å måtte fjerne holder når impeller skal byttes.

Har dere noen raske inn spill vil jeg satt pris på dette. Skal prøve å lage en liten oppsummering etter motor er tilbake i båt.

Moderator har endret emnetittelen. Var opprinnelig Bekreftelse på antakelse VP 41A hvilket ikke er iht reglene for "Båtforumet".
Alle må vennligst lese disse før man poster.

Kommentar fra moderator:

Til alle:
Vennligst Ikke lag kryptiske titler. Se tips i reglene, forkortet utgave står umiddelbart under tittelfeltet når man skriver innlegget.

Link to post
Share on other sites

Måske ikke præcist alle de ting du er i gang med ... men

 

1: Der er en standard for den dimension af bolte/møtrikker. Som jeg husker det, henviser VP til "standardmomentet" når andet ikke er angivet.

 

2: Jeg har været i samme situation. Jeg monterede en bolt/møtrik i det man kan kalde en testopstilling, spændte, med momentnøgle, til 5 nm under det moment jeg skulle "lære" at fornemme i hånden og brugte derefter den samme fastnøgle, som jeg ville bruge senere, og "spændte efter". Håber det giver mening. (I min verden er 45nm "ganske godt fast, men uden at overdrive").

 

3: ---

 

4: Det er helt korrekt forstået: Det er sådan det er konstrueret, og det er ganske upraktisk ... men VP har lavet mange underlige løsninger på den motor; f.eks søvandsfilteret _efter_ pumpen ... impelleren er hermed blevet til en kværn for søgræs.

Redigert av mthoms (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Antar at motoren heter TAMD41A?

 

3: Tenker du på å sjekke om det lekker vann ut i friluft i koblinger etc, eller også innvendig lekkasje i varmeveksler, oljekjøler og etterkjøler? Skal du trykksette systemet må du jo stenge av vannet i enden, hvor hadde du tenkt å gjøre dette?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...