oylo Startet 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Startet 19.Mars.2017 Har fått kloa i en gammal yamaha 40hk. Ut fra infoplaten på motoren ser den ut til å stamme fra -86. Forrige eier sier han har hatt den igang for en måneds tid siden, men jeg har ikke fått prøvekjørt den fordi han har tatt den på land og koblet fra kontrollboks. Det er startsnor i den, men er i utgangspunktet brukt med kontrollboks som følger med. Spørsmålet er: Kan jeg starte den direkte med startsnoren, eller må jeg koble til kontrollboks for å starte motoren? Og hvis jeg må - noen tips på hvordan jeg setter strøm på kontrollboksen? Har ikke gjort den koblingen før, satser på en bra læringskurve framover :) Prøver å legge ved bilder av hvilke farger ledningene fra kontrollboksen har. (Første innlegg her på forumet, får se om bildene blir synlig..) 1489959777.jpg 1489959762.jpg Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Å koble ledningene til kontrollboksen er da fort gjort. Det er vel en tenningsnøkkel på den? Men du trenger jo ikke strøm for å bruke startsnora. Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
oylo Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Kontrollboksen til motor er greit, det er jo bare å plugge ledning. Men må jeg koble på batteri for at det skal funke? ELler kan jeg bare kjøre direkte på tenning? Sitér dette innlegget Link to post
Lalima Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Husk nødstoppsnora på kontrollboksen. Sitér dette innlegget Båthistorikk fra 1980 til i dag:Selco 13 m 9,9 Suzuki. With 200 m 25 Yamaha. Rana 18 cabin m 135 Mercury.Skilsø 750 .m TMD 30. Silver Viking 15 sport m 65 Suzuki. Yamarin 490 m 75 Yamaha. NB 840 m.KAD 42.Pioner 13 m 9,9 Yamaha.Uttern D68 m CMD 150.Pioner 11 m.15 Mercury.15'trebåt m 15 Mercury. Ring 16 m 115 Mercury i6. Flipper 600sc m 150 Mercury. Link to post
oylo Svart 19.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 Har lest ymse på nett der noen mener man bør kjøre batteri på pga fare for å ødelegge likerettere, bla i tidligere tråder her.. Skal ikke ta opp igjen debatten på det, men ble ikke helt klok på hva som var greit og ikke. Men da forstår jeg hvertfall dere som at jeg bare kjører kabel m plugg fra kontrollboks direkte i koblingen på motor og vrir rundt tenningen (med dødmannsknoppen i ;) ) 15 år siden sist jeg plukket i en påhengsmotor. Altså en amatør som er lærelysten :) Men hvilke farger på kablene kobles mot batteri, og hva går de andre til? Kan man - for å teste - gå direkte mot batteri, eller er det viktig å gå via sikringer så lenge det er snakk om at motoren bare går i en tønne på land? (inntil videre..) Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 19.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 19.Mars.2017 (redigert) Pluss fra batteriet går jo til startmotor og minus til jordingspunktet på motorblokken. Redigert 19.Mars.2017 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Lars K Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 Jeg ville koblet til batteri¨som Teerex for å være sikker. Men jeg mener å huske at det er å koble fra batteri mens motor går,som knekker likeretteren. Sitér dette innlegget Link to post
Diddn Svart 20.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 20.Mars.2017 (redigert) Du kan starte den med startsnor men siden det er el-start også må du sette i kontakten til kontrollboks på motor og sett tenningsnøkkelen til on posisjon for at du skal få strøm til pluggene. Den tjukkeste kabelen som går ut av kontrollboksen med en blå stripe på og en stor kontakt er den du skal koble til motor. Jeg skal ikke si sikkert om du tar knekken på likeretteren eller ikke men det skal gå å starte den selv om batteriet er flatt eller uten batteri så lenge tenningsnøkkelen står i on posisjon eller og dødmannsknapp er koblet til. Du kan eventuelt koble til et batteri for å være på den sikre siden det er bare pluss og minus på starter og batteri, da strømmen går via motor og til tenningslås på kontrollboks gjennom den store sorte kontakten som kobles mellom motor og boks. Redigert 20.Mars.2017 av Diddn (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Helge Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Angående hva de ulike ledningene er til.... Slik er ledning fargekodene på min gamle 1980 Yamaha 40 DE (Electric): Hvit = tenningsblokkering (jording av tenning)Rød = +12 V (forsyning fra ladespole/likeretter og tilkoblet startbatteri)Brun = startsignal til startmotorrele (+12V når startmotor skal slå inn)Svart=jord/minusGrønn=turtallsignal til turtellerBlå= elektrisk choke (spenning/strøm til spolen på choke'nRosa= alarmsignal (overtemp) I tillegg er det to tykke kraftige kabler som skal lede startmotorstrømmen og går direkte mellom batteri og motor. Sitér dette innlegget Skibsplast 655 Selected m/Suzuki DF140, Skibsplast 450VS m/Yamaha90, Sunwin 14 m/Yamaha40, VEA 14 m/Mercury15, Suzumar 265 m/Tohatsu8, Pioner 8 m/Mercury5, Plastimar 8 m/Tohatsu5 Link to post
oylo Svart 22.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Takk for gode svar! I går fikk jeg start på den Det gav meg litt hodebry at forrige eier har koblet fra startkabler i selve motoren, og jeg har ikke koblet slike før. Måtte først bli trygg på hvor kablene skulle kobles. MEN tenningen fra kontrollboks fungerer ikke, måtte kjøre strøm direkte på kabel til startmotor for å få den igang. Lurer på om det kan ha sammenheng med en manglende kobling. Noen av dere som ut fra vedlagte bilder vet om det skal være kabel fra rele for strømtilførsel opp til den grønne koblingen? (Der to røde ledninger sendes videre fra koblingen?) Har en mistanke om at dette er årsaken til at tenningen i kontrollboks ikke gir liv fra seg.. Sitér dette innlegget Link to post
Lars K Svart 22.Mars.2017 Link til dette innlegget Svart 22.Mars.2017 Litt vanskelig å se på bildet,men den brune ledningen skal inn på ene siden av innslaget som sender strøm videre til selve starteren. Henger innslaget bare løst der? Sitér dette innlegget Link to post
oylo Svart 23.Mars.2017 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Mars.2017 For øyeblikket henger det løst, jeg har løsnet det fra gummien for å komme bedre til. Men se litt lenger opp i bildet. Der henger en grønn koblingsklemme med en tydelig rød ledning som går oppover, samt en rød ledning som ligger mer skjult. Er denne jeg lurer på om har betydning, og skal kobles mot innslag/rele.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.