Jump to content

Skjærgårdsjeep legger seg over på siden


Utterndame

Recommended Posts

Det kan være flere årsaker til at dette skjer. Bla dreieretningen på proppelen er med på dette, plassering av batteri, bensintank og fører medvirker også til dette. Spesielt om det er snakk om en lett båt. Det man kan gjøre er å prøve å endre plassering på tunge enheter som batteri og bensintank hvis denne er "løs".

Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dersom båten kon legger seg over på siden i fart, skyldes dette i de fleste tilfeller at trimfinnen på motoren ikke er justert riktig ihht propellens dreieretning. Trimfinnen er montert bakerst på kavitasjonsplaten - rett over propellen.

Dersom du ikke har anvisninger fra båt/motorprodusent på hvordan denne skal stilles, kan du starte med å vri denne ca 10 grader til side for båtens senterlinje i lengderetning. Dersom propellen er høyregående skal finnen dreies mot venstre og vice verca.

Tror ikke jeg ville montert trimflaps på en så lettdreven båt - kan være direkte farlig hvis disse tar nedi / skærer i stor fart og ved sving.

Link to post
Share on other sites

Enig med RIB her.

 

Vanlige hydrauliske/elektriske trimplan på en livlig skjærgårdsjeep kan bli en sikkerhetsrisiko. Og bruk av slike trimplan i en livlig båt er "arbeidskrevende" og kunnskapskrevende.

 

Har hydr/elektr trimplan på min Fjord 21W - 6,5 meter, et par tonn inkl tanker, og relativt V-bunn. Må gjete båten kontinuerlig med justering av trimplan. På den annen side, med mitt relativt store vindfang etc ville det vært "tur på skrå" uten trimplan.

 

Det finnes et produkt for mindre båter (ca 22 fot/200 hk og mindre) som heter Smarttabs. Justerer seg sjøl automatisk etter kjøring og bevegelser. Jeg var veldig skeptisk før jeg sjekka en rekke tester på nettet (også norsk og svensk test). Testene ga unison skryt av egenskapene og effekten av Smartabs - forutsatt riktig maks båtstørrelse. Prisen på Smarttabs ligger på 50-70% av vanlige hydrauliske og er piece of cake å montere sammenlignet med hydrauliske/elektr.

 

Den dan mine trimplan - som har mange år på baken (hekken) tar kvelden skal jeg seriøst vurdere Smarttabs.

 

Ellers har Volvo/QL kommet med et nytt system - QL Boat Trim System - som er vertikal "flaps" som monteres på hekken og kjøres ut el inn på samme måte og med samme type effekt som trimplan. Prismessig antakelig litt mer enn Smarttabs og litt mindre enn hydr/elktr. Se test på http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...1d?OpenDocument

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hei Utterndame,

 

og velkommen i dette utmerkede forum :wink:

 

Det som du beskriver er nokså alminnelig i denslags båter og det har en enkel fysisk forklaring. Når båten ligger stille har den god bredde i vannflaten, dette gir god stabilitet og båten føles "stødig".

 

Når du setter igang motoren og begynner å gå, først med moderat hastighet, så vil båten fortsatt ha god bredde i vannflaten og derfor fortsatt føles stødig. Men etterhvert som du gir på mer maskinkraft vil båten gå over til å plane - den løfter seg delvis ut av sjøen - og bredden i vannflaten reduseres ganske kraftig.

 

Når du går full fart er båtens bredde i vannflaten kanskje redusert til det halve av hva den engang var, dermed klarer den ikke å holde "balansen" og faller over til en av sidene inntil den får nødvendig støtte mot vannflaten igjen.

 

Strengt tatt er vel båten overmotorisert når den oppfører seg slik, og selv om trimplan kan hjelpe til å rette den opp i øyeblikket og i en gitt situasjon så vil du sikkert oppleve båten som mer stødig/behagelig når farten reduseres en del fra "full pinne". Også bensinregningen vil nok føles mer behagelig når du slakker ned noen knop :wink::wink:

 

Lykke til med båten - og som bruker av baatplassen!

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...