Utterndame Startet 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Startet 23.Juni.2005 Jeg har en ganske ny skjærgårdsjeep med 125 hesters motor. Desverre lite "greie på" båt og motorer. Når båten kommer opp i fart legger den seg over på venstre side. Har noen erfaring med dette, og er det noe jeg kan gjøre? Sitér dette innlegget Link to post
Fjordrafting Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Det kan være flere årsaker til at dette skjer. Bla dreieretningen på proppelen er med på dette, plassering av batteri, bensintank og fører medvirker også til dette. Spesielt om det er snakk om en lett båt. Det man kan gjøre er å prøve å endre plassering på tunge enheter som batteri og bensintank hvis denne er "løs". Sitér dette innlegget Har nå to yamaha F350 i drift på samme båt Link to post
Baltic Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Du kan få montert trimflaps på båten,- da kan du rette den opp etter behov + at du får båten lettere i plan m/slike flaps. Jeg tror dem koster fra ca. kr. 3.000,- (Biltema) og oppover. Sitér dette innlegget Link to post
RIB Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Hei, Dersom båten kon legger seg over på siden i fart, skyldes dette i de fleste tilfeller at trimfinnen på motoren ikke er justert riktig ihht propellens dreieretning. Trimfinnen er montert bakerst på kavitasjonsplaten - rett over propellen. Dersom du ikke har anvisninger fra båt/motorprodusent på hvordan denne skal stilles, kan du starte med å vri denne ca 10 grader til side for båtens senterlinje i lengderetning. Dersom propellen er høyregående skal finnen dreies mot venstre og vice verca. Tror ikke jeg ville montert trimflaps på en så lettdreven båt - kan være direkte farlig hvis disse tar nedi / skærer i stor fart og ved sving. Sitér dette innlegget Link to post
evenR4u Svart 23.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 23.Juni.2005 Enig med RIB her. Vanlige hydrauliske/elektriske trimplan på en livlig skjærgårdsjeep kan bli en sikkerhetsrisiko. Og bruk av slike trimplan i en livlig båt er "arbeidskrevende" og kunnskapskrevende. Har hydr/elektr trimplan på min Fjord 21W - 6,5 meter, et par tonn inkl tanker, og relativt V-bunn. Må gjete båten kontinuerlig med justering av trimplan. På den annen side, med mitt relativt store vindfang etc ville det vært "tur på skrå" uten trimplan. Det finnes et produkt for mindre båter (ca 22 fot/200 hk og mindre) som heter Smarttabs. Justerer seg sjøl automatisk etter kjøring og bevegelser. Jeg var veldig skeptisk før jeg sjekka en rekke tester på nettet (også norsk og svensk test). Testene ga unison skryt av egenskapene og effekten av Smartabs - forutsatt riktig maks båtstørrelse. Prisen på Smarttabs ligger på 50-70% av vanlige hydrauliske og er piece of cake å montere sammenlignet med hydrauliske/elektr. Den dan mine trimplan - som har mange år på baken (hekken) tar kvelden skal jeg seriøst vurdere Smarttabs. Ellers har Volvo/QL kommet med et nytt system - QL Boat Trim System - som er vertikal "flaps" som monteres på hekken og kjøres ut el inn på samme måte og med samme type effekt som trimplan. Prismessig antakelig litt mer enn Smarttabs og litt mindre enn hydr/elktr. Se test på http://www.baat.aller.no/baatweb/bm.nsf/0/...1d?OpenDocument Sitér dette innlegget evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Poseidon Svart 24.Juni.2005 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2005 Hei Utterndame, og velkommen i dette utmerkede forum Det som du beskriver er nokså alminnelig i denslags båter og det har en enkel fysisk forklaring. Når båten ligger stille har den god bredde i vannflaten, dette gir god stabilitet og båten føles "stødig". Når du setter igang motoren og begynner å gå, først med moderat hastighet, så vil båten fortsatt ha god bredde i vannflaten og derfor fortsatt føles stødig. Men etterhvert som du gir på mer maskinkraft vil båten gå over til å plane - den løfter seg delvis ut av sjøen - og bredden i vannflaten reduseres ganske kraftig. Når du går full fart er båtens bredde i vannflaten kanskje redusert til det halve av hva den engang var, dermed klarer den ikke å holde "balansen" og faller over til en av sidene inntil den får nødvendig støtte mot vannflaten igjen. Strengt tatt er vel båten overmotorisert når den oppfører seg slik, og selv om trimplan kan hjelpe til å rette den opp i øyeblikket og i en gitt situasjon så vil du sikkert oppleve båten som mer stødig/behagelig når farten reduseres en del fra "full pinne". Også bensinregningen vil nok føles mer behagelig når du slakker ned noen knop Lykke til med båten - og som bruker av baatplassen! Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.