Jump to content

Hvor tykk kabel, strøm til to kjøleskap.

Bisse

Recommended Posts

Har to kjøleskap ombord. Det ene er tilkoblet en sikring i styrehus (16amp), til det andre er det hentet strøm fra en annen kurs. Tenkte å koble dette på samme kurs slik at den ene sikringen i styrhuset går til begge skapene. Hvor tykk kabel må jeg bruke for å koble dette parralelt? Se bilder for spec.

bilde

bilde

Ole-Martin Nilsson, Halden.

Det er fordi strømmen skal gå fra batteriet i den ene kabelen, gjennom forbrukeren og tilbake til batteriet i den andre. Og da blir det jo dobbelt så stor motstand som i bare ledningen frem til forbrukeren. Motstanden i en kobberkabel er 0,0172 ohm pr. meter for en kabel på 1mm2. Med 10m pr. hver vei, øker dermed motstanden for strømmen til hele 0,344 ohm. Men øker en kvadratet til f.eks. 10mm2, reduseres motstanden til 0,0344 ohm. Dette er det kalkulatoren beregner.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Isotherm har denne anbefalingen til kompressor Danfoss BD35F, som vel er samme som din.

Det skal ikke lange strekket til før du må opp i 16 kvm eller et hakk til.

Har i løpet vinteren byttet ut ledningene på kjøleskap i båten, pga for liten kv. Der var det 1,5 kvm på ca 10m tur/retur,

Byttet til 16kvm, kjøleskapene gikk "hele" tiden. Instalerte også Waeco netadapter.

bilde

Sikriingsstørrelse kan jo være interessant å beregne når den skal sikre 2 kjøleskap.

15A er jo mye mere enn det kontinuerlige forbruket til både et og to kjøleskap.

Så går ut fra at det er pga. startstrømmen at den skal være såpass stor.

Begge kjøleskapene vil vel neppe starte samtidig så det er vel hverken nødvendig eller smart å doble sikringen til 30A hvis begge skal gå på samme kurs.

Et marginalt ledningstverrsnitt vil jo ikke ha problemer med 15-20A over et svært kort tidsrom, men som alltid jo tykkere jo bedre.

Kabellengden i illustrasjonen over er vel antagelig kun tur og ikke tur/retur.

6 kvadrat bør vel uansett være nok for to kjøleskap med inntil 4-5 meter tur avstand, om man ikke er avhengig av et helt minimalt spenningsfall.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Teerex:  Et marginalt ledningstverrsnitt vil jo ikke ha problemer med 15-20A over et svært kort tidsrom, men som alltid jo tykkere jo bedre.

Problemet med kompressorkylskåp ligger nog i att om det är för stort motstånd i kablaget så kommer den höga startströmmen till kompressorn - med ty följande spänningsfall - att medföra att kompressorn inte kommer igång utan blir 'hängande' i startströmmen med underspänning, vilket då snabbt förstör den.

Givetvis klarar sig två kylskåp med en 15A säkring förutsatt att man inte startar dom exakt samtidigt.

Men det kanske ändå är smartare att ha dom på två säkringar och med var sitt kablage?

10 kvmm kablar och däröver är väl ingen dröm att dra, och sen skall dom ju grenas och ledas ut till kylskåpen och få plats att kopplas in i där också...

:fishing:

Redigert av ebonita (see edit history)

Hei

Utfordringen med kjøleskap er startstrømmen, så "glem" kabelkalkulatoren. En hovedregel er at startstrømmen på en likestrømsmotor er typisk 5 ganger merkestrømmen for normal drift. Sammtidig har de fleste kjøleskap en innebygget funksjon for ikke å skade batteriet. De kobler gjerne ut ved 10,5 til 11,0 volt. Problemet som oppstår da er at kjøleskapet prøver å starte. Det blir stort spenningfall pga den store startstrømmen og kjøleskapet tror det er lite strøm og starter ikke opp. (Nå ser jeg at Ebonita allerede har skrevet omentrent det samme). Normalt er ikke sikringstørrelsen et problem for smeltesikringer da dette startforløpet går ganske kjapt.

Jeg ville ikke satt begge kjøleskapene på en kurs. da kan du risikiere at når batteriet er delvis utladet, så vil  startstrømmen på det ene kjøleskapet forårsake at det andre slår seg av så er baletten I gang.

Tykkelse på kabel: Om kabelen som følger med kjøleskapet rekker frem til batteriet så bruk den. Ellers 6mm2 opptil 5 meter mellom kjøleskap og batteri. 10mm2 om lengre Lykke til

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hvordan vet man hvor tykk kabelen er? Har masse liggende. Er det bare måle med skyvelære rundt kobberet?

Det blir en ganske unøyaktig måling, men gir en viss peiling. Det er jo mye luft mellom de enkelte trådene, avhengig hvor tynne og mange de er. Men med litt erfaring med forskjellige kabler, kan jeg antyde følgende for målt diameter kontra kvadrat (mm2), målt innenfor isolasjonen.

Målt diameter (mm)       kvadrat (mm2)

• 4           6
  • 5          10
  • 7          25
  • 9          35
  • 13        70
  • 15        95

Dette må tas med en stor klype med salt og er med en forutsetning av at flertrådet kabel har 30% større diameter enn solid kobber.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Er jeg usikker på dim på kabe,l avisoler litt på enden av kabelen, prøv den på en kabelsko.

Rød kabelsko - største diameter på uisolert kabel -1,5mm2, blå 2,5mm2 -gul 6,0mm2. Rørkabelsko 10-, 16-, 25-, osv.

Det er vel de vanligste dimensjonene som brukes. Kan ikke komme på at jeg har fått feilmålinger med denne metoden.

Det med kvadrat på kabel og tilsvarende kabelsko, forundret meg her om dagen. Jeg hadde noe 50mm2 kabel som jeg kjøpte press-kabelsko til. På kabelskoene sto det tydelig merket at de var for 50mm2 kabel. Men da jeg dyttet kabelen inn i skoen var det utrolig romslig, men for trangt med 35mm2 sko. Så jeg svippet innom butikken (Aktiv Marin Lillestrøm) for å sjekke om jeg hadde fått feil kabel/sko. Der kom innehaveren frem og bekreftet at dette var korrekt og fant frem både kabel og sko og klemte skoen på kabelen med en solid presstang. Og det satt som bare fa . . .n! Så her er det store toleranser ute og går.

Opplevde det samme for et par årsiden, dro tilbake til butikken. Fikk forklaringen at den typen som "virker" for stor er godkjent for høy strøm og det skal brukes presstang som klemmer seks- eller åttekantet. Husker ikke eksakt hvor mange pressflater det ble på skoen.

Vet ikke hva han mente med høy strøm, han demonstrerte den og kabelskoen satt som f.... .

Redigert: Mener han kalte det VW press.

Redigert av AlfArie (see edit history)

Ja det har jeg også opplevd.

Ofte er rørkabelsko romslige og det hender at man får plass til neste kabeldimensjon oppover. Noe som gjør at det sitter enda bedre og ser mere profft ut.

Kan kanskje ha noe med at amerikanerne bruker "det latterlige" omvendte tommesystemet AWG som ikke er det samme som vårt metriske.

Og at de skal passe til flere dimensjoner.

bilde

Redigert av Teerex (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...