Jump to content

Diameter vs. kvm på kabel


Flem340

Recommended Posts

Hvordan finne kvm på kalbel? Kan man måle diameteren og regne seg til den?

Kan man da bruke formelen for areal : 3,14 x r x r.

 

Er det forskjell på areal med managetrådet leder, kontra få trdet?

 

Bare lurer, da det ikke er alle kabler som er merket med kvm.

heisan

skjønner spørsmålet, men regner med det er kv.mm du mener.

(ikke kverulant, bare supplerer)

med vennlig

firefighter

Link to post
Share on other sites

For massiv kobber er nok arealet likt med PI*r^2, men for mangetrådet leder må du regne med en viss fyllfaktor. På jobben har jeg en tabell som viser hvor tykk enkelte ledere er avhrngig av type og areal. Skal ikke gå god for akurat hva som står i den, da det er flere år siden sist jeg brukte den.

Link to post
Share on other sites

Hvordan finne kvm på kalbel? Kan man måle diameteren og regne seg til den?

Kan man da bruke formelen for areal : 3,14 x r x r.

 

Er det forskjell på areal med managetrådet leder, kontra få trdet?

 

Bare lurer, da det ikke er alle kabler som er merket med kvm.

 

I medlemsider finner du "Beregn kabeltverrsnitt"

kan det være noe for deg ??

 Ha en flott dag på sjøen med gode venner

Laluna II på Marinetraffic via I-AIS

Link to post
Share on other sites

  • 9 år senere...

Løfter denne igjen,siden jeg lurer litt på det samme.

 

Jeg har en del meter med mangetrådet sveisekalbel liggende,som jeg håper å kunne bruke til trusterprosjektet mitt.

 

Når jeg måler diameteren på kabelen måler jeg 10 mm diameter d.v.s 78 kvmm,litt "svinn" er det jo,kan jeg da regne med at det er en 70 kvmm

kabel jeg har?

 

For ordensskyld 10 mm i diameter,er ikke med isolasjonen,kun kobberet.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Nå er jo kabler og ledninger standariserte i tverrsnitt, så å måle diameteren (dobbelte radius) og bruke arealformelen for en sirkel treffer veldig nært standard tverrsnitt. Kalkulatorer for tversnitt finnes flere av på nettet, eksempelvis http://www.basic-mathematics.com/area-of-a-circle-calculator.html .

 

I innlegg nr. 9 burde det gi 70 mm2 som antydet der.

Link to post
Share on other sites

Eg har av og til vert i samme dillemma. Då finner eg kabelsko på feks 35 eller 70mm2 og tester på kabelen. Men det er ikkje alltid det stemmer. Om ikkje eg huskert feil så passa biltema sin startkabel med oppgitt 16mm2 ganske såvidt i kabelsko på 10mm2.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Nå er jo kabler og ledninger standariserte i tverrsnitt, så å måle diameteren (dobbelte radius) og bruke arealformelen for en sirkel treffer veldig nært standard tverrsnitt. Kalkulatorer for tversnitt finnes flere av på nettet, eksempelvis http://www.basic-mathematics.com/area-of-a-circle-calculator.html .

 

I innlegg nr. 9 burde det gi 70 mm2 som antydet der.

 

Du glemmer at kabelen består av mye luft. Med tversnittet på en kabel menes netto (effektivt) areal av lederen (den delen som leder strømmen) dvs kobberet. og det regner du ikke ut selv.

Ditt svar gjelder bare for massiv kobberstang.

Intet problem er så stort og komplisert at man ikke kan løpe fra det......

Link to post
Share on other sites

Er man ute etter ett passe nøyaktig svar, så får man bare måle diameteren (d) i mm, på hver enkelt leder, deretter bruker man formelen Pi/4 * d^2 som man igjen multiplisere med antall ledere... Da finner en totalarealet mm^2

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Da er det nok en 70kvmm kabel jeg har,kommer til å koble det opp uten batteri i front,og hente strøm fra startbatt.

 

Vil gjøre ting enklest mulig,da er det mindre som kan gå galt

 

Er ikke værre enn å kjøre en test når båten kommer på vannet,og måle spenningsfallet på kablene.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

1 meter 95mm2 veier 988 gram med isolasjon. Dette gjelder flertrådet kabel brukt hos windy. Det er kanskje litt sært å vite dette, men var noe vi tok med i betraktning når vi skulle finne balansen hvis båtene lå litt skjevt i vannet.

Da begynte vi å trekke kablene på andre siden.

Detaljer koster..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Den målte diameteren vil være avhengig av type kabel og hvor mangetrådet den er.

Eksempler kan kanskje gjøre det noe enklere å avgjøre?

 

Texiline (mye brukt på båt pga fortinnede tråder):

35mm2 - 8,2/10 mm (Inner/ytterdiameter, dvs uten/med isolasjon)

50mm2 - 9,7/11,7

70mm2 - 11,4/13,6

95mm2 - 12,9/15,1

 

Tilsvarende for RK/RQ:

35mm2 - 8,0/10,3 mm

50mm2 - 9,4/12,2

70mm2 - 11,1/13,9

"Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil."
Bertrand Russel

Link to post
Share on other sites

Berre for å gjør dette enda meir komplisert. Diameteren på en kobberleder kan variere med ledningsevnen. Viss en leder er produsert i kobber med meget lav ledningsevne kan den være oppgitt til 50mm2 men den i verkeligheta berre er ca 46mm2. For små tverrsnitt har dette liten betydning, men det er feks ikke uvanleg at en 240mm kabelsko kan brukes på en 300mm2. Fortinna kobberledere (som bør brukes i båt) er gjerne litt tykkere en det oppgitte tversnittet. Normalt har dette liten betydning for kobberleder men på aluminium er variasjonene gjerne større. Uansett er det viktig at ledningen er trang i kabelskoen. Romslige kabelsko gir lett dårleg kontakt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...