Andy Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Hjelp Jeg har fått montert innfelt flaggstangholder, Skibsplast sin originale. Det viser seg at denne er 32 mm i diameter. Min flaggstang i stål er 25 mm i diameter... Er det noen som kjenner til en lur patent, overgang e.l. for å få disse til å passe sammen? Quote Link to post
MT. Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 (edited) Drei en foring som har sugepasning både mot feste og stang. Eventuelt få noen med tilgang på dreibenk til å gjøre det for deg. Eller surr 2 lag med gammel sykkelslange nederst på flaggstanga, etterfulgt av noen omdreininger isolasjons- eller fiberteip. Ellers kan du jo også kjøpe originalt Skibsplast-flagg, eller annet flagg med 32mm stang. Men siden du spør, går jeg ut fra at det var det du ville slippe? Edited June 23, 2005 by SkipperMorse (see edit history) Quote baatplassen.no Din kommunistiske hjemmehavn på nettet! Link to post
Bitteliten Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Borr et hull i flaggstangholderen - sett inn en skrue som klemmer fast flaggstangen. Alternativt - teip eller noe annet. Enkleste er etter min mening å kjøpe nye flaggstang Quote Link to post
barx Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 hva med å bruke litt pvc-slange som foring? barx Quote Link to post
Poseidon Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 "Man tager hvad man haver" sier et gammelt ord, og det viser også i forslagene som kommer frem. Hvis det å skifte ut flaggstangen ikke er noe alternativ så ville jeg nok ha gått i kjelleren og funnet et par stykker med "krympestrømpe" av den solide sorten som brukes ved skjøting av kabler. Trer du en slik inn på det nederste stykket av flaggstangen og varmer den med varmluftpistolen så bygger den fort et par millimeter. Tar du et lag til, så burde det være nok. Fordelen med en slik løsning er at den henger fast på flaggstangen, at den er fast og solid - og at den lett kan fjernes med en kniv hvis det senere skulle bli nødvendig. Quote Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Andy Posted June 23, 2005 Author Share Posted June 23, 2005 Borr et hull i flaggstangholderen - sett inn en skrue som klemmer fast flaggstangen. Alternativt - teip eller noe annet. Enkleste er etter min mening å kjøpe nye flaggstang <{POST_SNAPBACK}> Takk til alle for gode forslag! Jeg ønsker i utgangspunktet en mest mulig 'usynlig løsning' uten for mye mikk som 'henger utenpå'. Valgte i utgangspunktet innfelt holder (stål) og stål flaggstang for at det skulle se pent ut... Jeg kan ikke bore hull, holderen er innfelt... Hvor finner jeg evt. 32mm flaggstang som passer i lengde til min 22 fots båt? Quote Link to post
barx Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Hvis det å skifte ut flaggstangen ikke er noe alternativ så ville jeg nok ha gått i kjelleren og funnet et par stykker med "krympestrømpe" av den solide sorten som brukes ved skjøting av kabler. Trer du en slik inn på det nederste stykket av flaggstangen og varmer den med varmluftpistolen så bygger den fort et par millimeter. Tar du et lag til, så burde det være nok. Fordelen med en slik løsning er at den henger fast på flaggstangen, at den er fast og solid - og at den lett kan fjernes med en kniv hvis det senere skulle bli nødvendig. glimrande løsning! barx Quote Link to post
Sigurd Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Hvor finner jeg evt. 32mm flaggstang som passer i lengde til min 22 fots båt? Teak stang fra Maritim for eksempel. Kapp fortynninga til 25mm i bunnen av stanga og drei ny ende pent ned til under 32mm ......eller som SkipperMorse sier; Finn en syrefast rørstump og tilpass, høyglanspoler og foor ut enten stanga eller festet. Det har jeg gjort ombord. Quote Link to post
Gunga Din Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Längd 45 cm 25-0004 59,00 kr Längd 60 cm 25-0005 79,00 kr Längd 76 cm 25-0006 99,00 kr Biltema Quote S/Y Gunga Din Link to post
Andy Posted June 23, 2005 Author Share Posted June 23, 2005 Längd 45 cm 25-0004 59,00 kr Längd 60 cm 25-0005 79,00 kr Längd 76 cm 25-0006 99,00 kr Biltema <{POST_SNAPBACK}> Denne var jo billig, og kan sikkert spikkes til... Men jeg ønsker primært en løsning for stålstang, dette passer aller best på min båt. Quote Link to post
Gunga Din Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Denne var jo billig, og kan sikkert spikkes til... Men jeg ønsker primært en løsning for stålstang, dette passer aller best på min båt. <{POST_SNAPBACK}> Stålstang passer best til Jernbåter..... Quote S/Y Gunga Din Link to post
Andy Posted June 23, 2005 Author Share Posted June 23, 2005 Stålstang passer best til Jernbåter..... <{POST_SNAPBACK}> ... og til min Skibsplast 655 med sin pulpit, griperekker rundt luke og cockpit, samt targabøyle, alt i blankt stål Quote Link to post
Gunga Din Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 ... og til min Skibsplast 655 med sin pulpit, griperekker rundt luke og cockpit, samt targabøyle, alt i blankt stål <{POST_SNAPBACK}> ja ja det har vi alla, pulpitrör osv i rustfritt, men til flaggen er det finare med trestang. (jag skall inte övertala dig! ) Quote S/Y Gunga Din Link to post
Krapyl Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Til og med vi med syrefast ramme har flaggstang i ved. Regnskogved tessmers. Quote Store Norske Kullseilingskompani. Link to post
evenR4u Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Mange kreative forslag her - men noen ganger er "det enkleste ofte det beste". Jeg har en (armert) slangestump (PVC) liggende nede i bua her. Den er 25 mm (1") innvendig og 32 mm (1 1/4") utvendig. Ikke noe dyre greier - standard slange - og noen tiere for en hel meter!! Med en tollekniv og en slik stump og kanskje en dråpe PU-lim for å sikre foringa...................... Quote evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop. Link to post
Ancas Posted June 23, 2005 Share Posted June 23, 2005 Hjelp Jeg har fått montert innfelt flaggstangholder, Skibsplast sin originale. Det viser seg at denne er 32 mm i diameter. Min flaggstang i stål er 25 mm i diameter... Er det noen som kjenner til en lur patent, overgang e.l. for å få disse til å passe sammen? <{POST_SNAPBACK}> kan du ikke bare bruke tykk elektroteip i enden på flaggstangaog varme den litt så passer den i holderen,har selv gjort det samme ... Quote CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !! Link to post
Andy Posted June 24, 2005 Author Share Posted June 24, 2005 Mange kreative forslag her - men noen ganger er "det enkleste ofte det beste". Jeg har en (armert) slangestump (PVC) liggende nede i bua her. Den er 25 mm (1") innvendig og 32 mm (1 1/4") utvendig. Ikke noe dyre greier - standard slange - og noen tiere for en hel meter!! Med en tollekniv og en slik stump og kanskje en dråpe PU-lim for å sikre foringa...................... <{POST_SNAPBACK}> Av mange gode forslag går dette av med prisen Quote Link to post
Recommended Posts