Jump to content

25mm flaggstang i 32mm holder


Andy

Recommended Posts

Drei en foring som har sugepasning både mot feste og stang. Eventuelt få noen med tilgang på dreibenk til å gjøre det for deg.

 

Eller surr 2 lag med gammel sykkelslange nederst på flaggstanga, etterfulgt av noen omdreininger isolasjons- eller fiberteip.

 

Ellers kan du jo også kjøpe originalt Skibsplast-flagg, eller annet flagg med 32mm stang. Men siden du spør, går jeg ut fra at det var det du ville slippe?

Redigert av SkipperMorse (see edit history)

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

"Man tager hvad man haver" sier et gammelt ord, og det viser også i forslagene som kommer frem.

 

Hvis det å skifte ut flaggstangen ikke er noe alternativ så ville jeg nok ha gått i kjelleren og funnet et par stykker med "krympestrømpe" av den solide sorten som brukes ved skjøting av kabler. Trer du en slik inn på det nederste stykket av flaggstangen og varmer den med varmluftpistolen så bygger den fort et par millimeter. Tar du et lag til, så burde det være nok.

 

Fordelen med en slik løsning er at den henger fast på flaggstangen, at den er fast og solid - og at den lett kan fjernes med en kniv hvis det senere skulle bli nødvendig.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Borr et hull i flaggstangholderen - sett inn en skrue som klemmer fast flaggstangen. Alternativt - teip eller noe annet. Enkleste er etter min mening å kjøpe nye flaggstang

<{POST_SNAPBACK}>

Takk til alle for gode forslag!

 

Jeg ønsker i utgangspunktet en mest mulig 'usynlig løsning' uten for mye mikk som 'henger utenpå'. Valgte i utgangspunktet innfelt holder (stål) og stål flaggstang for at det skulle se pent ut...

 

Jeg kan ikke bore hull, holderen er innfelt... :rolleyes:

 

Hvor finner jeg evt. 32mm flaggstang som passer i lengde til min 22 fots båt?

Link to post
Share on other sites

Hvis det å skifte ut flaggstangen ikke er noe alternativ så ville jeg nok ha gått i kjelleren og funnet et par stykker med "krympestrømpe" av den solide sorten som brukes ved skjøting av kabler. Trer du en slik inn på det nederste stykket av flaggstangen og varmer den med varmluftpistolen så bygger den fort et par millimeter. Tar du et lag til, så burde det være nok.

 

Fordelen med en slik løsning er at den henger fast på flaggstangen, at den er fast og solid  -  og at den lett kan fjernes med en kniv hvis det senere skulle bli nødvendig.

glimrande løsning!

 

barx

Link to post
Share on other sites

Hvor finner jeg evt. 32mm flaggstang som passer i lengde til min 22 fots båt?

Teak stang fra Maritim for eksempel. Kapp fortynninga til 25mm i bunnen av stanga og drei ny ende pent ned til under 32mm ......eller som SkipperMorse sier; Finn en syrefast rørstump og tilpass, høyglanspoler og foor ut enten stanga eller festet. Det har jeg gjort ombord.

Link to post
Share on other sites

Mange kreative forslag her - men noen ganger er "det enkleste ofte det beste".

 

Jeg har en (armert) slangestump (PVC) liggende nede i bua her. Den er 25 mm (1") innvendig og 32 mm (1 1/4") utvendig. Ikke noe dyre greier - standard slange - og noen tiere for en hel meter!!

 

Med en tollekniv og en slik stump og kanskje en dråpe PU-lim for å sikre foringa......................

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Hjelp  :cryin:

 

Jeg har fått montert innfelt flaggstangholder, Skibsplast sin originale. Det viser seg at denne er 32 mm i diameter.

 

Min flaggstang i stål er 25 mm i diameter...

 

Er det noen som kjenner til en lur patent, overgang e.l. for å få disse til å passe sammen?

<{POST_SNAPBACK}>

:rolleyes: kan du ikke bare bruke tykk elektroteip i enden på flaggstanga

og varme den litt så passer den i holderen,har selv gjort det samme ... :wink:

CastelloMarine 533HT- 40/50HK Yamaha yeto 2Takt !!

Link to post
Share on other sites

Mange kreative forslag her - men noen ganger er "det enkleste ofte det beste".

 

Jeg har en (armert) slangestump (PVC) liggende nede i bua her.  Den er 25 mm (1") innvendig og 32 mm (1 1/4") utvendig.  Ikke noe dyre greier - standard slange - og noen tiere for en hel meter!!

 

Med en tollekniv og en slik stump og kanskje en dråpe PU-lim for å sikre foringa......................

<{POST_SNAPBACK}>

Av mange gode forslag går dette av med prisen :yesnod:
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...