Jump to content

Hva er kravene til kabel ombord i båt? Har en registrert sjark.

glalaksen

Recommended Posts

Skal begynne å btte ut gamle lampettledninger i sjarken i et forsøk på å få strømmen ombord godkjent og da lurer jeg på om det er noen her inne som vet hva som er kravene til kabelen ombord. Den skal vel være flerledet, og noen er fortinnet osv.

Men finnes der en NEK godkjenning eller annet som jeg må ta hensyn til, eller kan jeg bare bestille på Ebay, eller fra England til under halve prisen av prisene her hjemme.

Det kommer til å gå noen meter så der er noen kroner å spare samtidig som det blir en stooor jobb hvis de må legges to ganger.

Det finnes så meg kjent ikke noe standard for lystbåt, med hensyn på kabelkvalitet.

Derimot så finne det en rekke kundekrav når det gjelder kabler og koblinger.

Men det du bør bruke er flertrådet fortinnet ledning:

- Flertrådig fordi den tåler vibrasjon bedre

- Fortinnet fordi den ikke korroderer så let

Det meste av kabelskor og niter er fortinnet og da minsker du også korrosjon mot disse.

Jeg har en fiskeriregistrert sjark og må ha godkjenning på det elektriske. Derfor er jeg redd for å legge opp feil kabel, men har ikke så lyst å betale 30 kroner meteren heller.

Har lest her inne en plass om å bruke krympestrømper å syrefri vaselin over alt av koblinger i tillegg. Har gjort det på det lille jeg har byttet ut. Tar litt lengre tid, men håper det skal holde lengre.

sjarken er fra 1945 med tre dekk osv så er et hardt miljø for elektronikken om bord.

Om du skal ha et anlegget godkjent må du nokk bruke kabel godkjent for bruk om bord i skip. den skal være flertrådet, halogenfri, oljebestandig. OSV. Men dette har elektrogrosistene oversikt over det finnes egne katalogen med kabler for offshore og marine.

På forespørsel må du jo kunne dokumentere at kablene er sertifiserte og det blir muligens ikke så enkelt med noe du har kjøpt på Ebay.

Her kan du kjøpe deg lit lesestoff om temaet.

http://butikken.nelfo.no/visProdukt.asp?produktID=3517

Den skal også være dobbelisolert. enten ved at du legger enkeltledere i trekkerør/strømper eller at du har dobbel isolasjon på faktisk kabel. 

Ta kontakt med elektrikker og få befaring på el-anlegget før du hiver deg rundt. Er ikke sikkert det er så ille som man tror. Men husk lanternekontroll fra 1.1 i år. 

Ok Da blir det å finne en leverandør som kan levere med dokumentasjon. Er vel bare et godkjent foretak i Bodø og omegn som driver med båter.

Og tror nok ikke jeg får noen god pris på jobben i skuta mi. Neppe noen drømmejobb å legge opp strøm i gamle tresjarker. Så hvis jeg fikk kablet selv så tenkte jeg å få dem til å gjøre den delen av monteringen som må til for godkjenning.

Da er båten din en av de som tidligere slapp unna kontroll fordi den var under 10,67. Men med de nye reglene må du nå ha et instalasjonsbevis. Erfaringsmessig kan det fort bli et langt læret å bleke da det som oftest var valgt enkleste løsninger uavhengig av forskrifter om bord i disse båtene. Jeg drev tidligere i denne bransjen og har utstett en del instalasjnsbevis for Nordkontakt i Bodø. Nordkontakt kan fremdeles ta slike jobber men jeg vet med sikkerhet at de ikke har kapasitet nå. Et tips er å ta kontakt med Lofoten Elektro tidligere Kabelvåg Elektro de er spesialister på denne type jobber og har folk som driver med dette hele tiden. En som driver med dette hele tiden gjør en slik jobb på halve tiden i forhold til en vanlig elektriker. Lykke til.

Ing O.S. Solhaug A/S Skipselektro  forhandler godkjent kabel

Samtlige skipselektroforhandlere landet rundt forhandler kabel til dette formålet. Kjøper du hos en som er registrert foretak for å foreta kontroll av anlegget etterpå kan du nok forhandle i land en god pris på pakken.

Evt.bør du vel ta en kontroll først for å kartlegge hvilket omfang utbedringene får.

Da er båten din en av de som tidligere slapp unna kontroll fordi den var under 10,67. Men med de nye reglene må du nå ha et instalasjonsbevis. Erfaringsmessig kan det fort bli et langt læret å bleke da det som oftest var valgt enkleste løsninger uavhengig av forskrifter om bord i disse båtene. Jeg drev tidligere i denne bransjen og har utstett en del instalasjnsbevis for Nordkontakt i Bodø. Nordkontakt kan fremdeles ta slike jobber men jeg vet med sikkerhet at de ikke har kapasitet nå. Et tips er å ta kontakt med Lofoten Elektro tidligere Kabelvåg Elektro de er spesialister på denne type jobber og har folk som driver med dette hele tiden. En som driver med dette hele tiden gjør en slik jobb på halve tiden i forhold til en vanlig elektriker. Lykke til.

Ja denne har nok ikke vært kontrollert. Jeg trodde Nordkontakt ikke drev med båter lengre.

Jeg satser på å beholde lanternene, og sikringsskapet. Resten bytter jeg ut, må bare være sikker på at jeg gjør tingene riktig. Det hjalp utrolig mye bare å fjerne alt gammelt som ikke lengre var i bruk. Er jo ikke så veldig komplisert oppsett egentlig.  Angående enkle løsninger så har jeg fjernet en del lampettledninger. Og hovedkabelen fra 24 volts banken i maskinen var to kabler som var skjøtet i lasterommet med en gammeldags skrukobling i messing og glass. helt åpent.

Ser for meg at kabelstrekkingen vil ta mye av tiden og det er jo ikke noe hokus Pokus å gjøre selv. Eller?

Samtlige skipselektroforhandlere landet rundt forhandler kabel til dette formålet. Kjøper du hos en som er registrert foretak for å foreta kontroll av anlegget etterpå kan du nok forhandle i land en god pris på pakken.

Evt.bør du vel ta en kontroll først for å kartlegge hvilket omfang utbedringene får.

Tror ikke noen kontroll i forkant er noe poeng siden det aller meste blir byttet.

Hei

Nordkontakt driver enda med utstyr til båter men det er stort sett på mye større båter.

De vanligste problemene en ser når en kommer om bord i båter som den du har er følgende.

En polt EL-anlegg. Ikke riktig opplegg med hovedsikringer. Sikringer mot dynamoer etc. Enpolte batteribrytere. manglende opplegg for nødstart fra lysbatteri og manglende opplegg for nøddrift av navigasjons og lysutstyr fra startbatteri.

Men skaff deg skjema for kontroll av elektriske anlegg for din båtstørrelse samt veiledningen til kontrollen så får du et bilde av hva som kreves. Alt dette kan lastes ned fra nett.

Hei

Nordkontakt driver enda med utstyr til båter men det er stort sett på mye større båter.

De vanligste problemene en ser når en kommer om bord i båter som den du har er følgende.

En polt EL-anlegg. Ikke riktig opplegg med hovedsikringer. Sikringer mot dynamoer etc. Enpolte batteribrytere. manglende opplegg forNå er det likefø nødstart fra lysbatteri og manglende opplegg for nøddrift av navigasjons og lysutstyr fra startbatteri.

Men skaff deg skjema for kontroll av elektriske anlegg for din båtstørrelse samt veiledningen til kontrollen så får du et bilde av hva som kreves. Alt dette kan lastes ned fra nett.

Nå er det like før du blir hyret inn som konsulent med lovnader om både boknafisk og kveitefilet.

Ser at jeg må lese meg opp litt. Trodde det kun var vhfen som skulle ha ekstra batteri, montert høyt i båten.

Har vendere ved batteripakkene (En som er bare start og en forbruk.)og en hovedsikring i sikringskapet, Blir ikke det riktig? Skal byttes ut med nye, men ikke kommet i gang enda.

Den sjekklisten du refererer til har jeg sett på nett en gang for lenge siden- Godt tips. Får Google litt.

Her kommer et idiotspørsmål, men med enpolte brytere så mener du du brytere som bare kutter den ene kretsen?

Ja det er krav til topolt EL-anlegg minusen skal ikke ligge i gotset på motoren eller andre steder. Derav er det også krav til topolte brytere som kutter begge kretsene. Det er jo også krav til at det finnes koblingsskjema for anlegget kursfortegnelser og megeraport. Er nokk greit å starte med å få laget et enlinjeskjema for anlegget når du har fått verifisert at det er i henhold til forskriftene vet du hva du må ta tak i.

Redigert av Bårdp (see edit history)

Linjetegninger og stabilitet visste jeg at jeg ikke trenger før  i 19 så det har jeg ikke stresset med. Er vel også snakk om at så gamle båter ikke trenger linjetegninger, men har ikke att meg nok inn i det.

Uansett så kan Christer som har slipen på Rognan tegne den opp for meg. Eller jeg kan f.eks få Invis i Gildeskål til å ta bilder med et sånt fancy 3d kamera og ordne det på den måten. Vet de har gjort det med flere båter.

Ja det er krav til topolt EL-anlegg minusen skal ikke ligge i gotset på motoren eller andre steder. Derav er det også krav til topolte brytere som kutter begge kretsene. Det er jo også krav til at det finnes koblingsskjema for anlegget kursfortegnelser og megeraport. Er nokk greit å starte med å få laget et enlinjeskjema for anlegget når du har fått verifisert at det er i henhold til forskriftene vet du hva du må ta tak i.

Ser at jeg begynner å komme på tynn is her. Hvis du stikker fingeren i lufta, hvor mye arbeid er et for en som kan det å lage et enlinjeskjema? OG er det godt nok som arbeidstegning?

Jo, du må nok ha linjetegninger og stabilitetskontroll om du skal ha båten fiskeriregistrert. Hadde eg vært deg, så burde du startet med desse tingene, da dette er det mest krevende og tar tid. Brannslukningsanlegg og alarmanlegg må du også ha. Du burde også hatt en sakkyndig ombord for å gå over anlegget og kommet med punkt på hva som må gjøres, før du starter på det elektriske. Domt om du legger opp nytt anlegg nå, og så viser det seg at du gjør feil og må ta opp igjen mykje av det du har gjort.

Redigert av bellen (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...